Är just nu i processen av att starta en enskild firma. Tyvärr kan jag ej starta ett aktiebolag då jag endast är 17 år, så det fick bli enskild verksamhet. Har ett startkapital men hade varit bra med lite extra pengar att använda i företaget.
Finns det någon möjlighet att lagligt skaffa en investerare i en enskild firma? Min pappa är sugen på att lägga in pengar i mitt företag gentemot en viss procent av min vinst. Kan man göra detta? Hur ska man isåfall gå tillväga?
Enskild näringsverksamhet, handelsbolag eller kommanditbolag
Du som är mellan 16 och 18 år behöver ha tillstånd från dina föräldrar (eller förmyndare) och överförmyndaren i din kommun. Det gäller både för enskild näringsverksamhet och som bolagsman i ett handelsbolag eller kommanditbolag.
Aktiebolag eller filial
Du måste ha fyllt 18 år för att starta aktiebolag eller vara styrelseledamot. Även för att starta filial eller vara vd måste du ha fyllt 18 år.
Det står ju klart och tydligt att man kan starta företag mellan 16 och 18 om man har tillstånd från föräldrar och överförmyndaren. Och ja, sådana tillstånd går att få.
Det är ju jag som läser som en ko. Men det finns en väg att starta AB. Din förälder kan starta bolaget och vara huvudman, och sen äger du aktierna. Dock behöver dina föräldrar företräda dig i företaget och du kan inte vara VD eller liknande.
Hej Fabian, då passar hb eller kb bättre men då blir det inte bara ditt företag tyvärr och det är svårt att då ge tillbaka i % då dessa bolagsformer beskattar alla delägare för ev vinster enligt de regler som råder
Procent på vinst blir knepigt, däremot ett regelrätt lån funkar. Finns två sätt: antingen lånar ditt företag och bokför alltså upp en skuld. Eller så tar du lånet “privat” och sätter in som egen insättning. Rent juridiskt är det ändå lån mellan två fysiska personer. Du betalar ränta som blir skattepliktig för din pappa och du får avdrag. Om du bokför skuld i ditt företag kostnadsför du räntan.
Om du däremot tar lånet privat kan du använda räntefördelning. Då kan du i ditt företag räkna ut en fiktiv ränta som i praktiken blir en räntekostnader i ditt företag. Du ska då ta upp motsvarande ränteinkomst under inkomst av kapital som kvittas mot den ränta du betalar till din pappa.