Starta ett AB till sonen

Min fjortonåriga son började förhöra mig om hur det är att driva ett företag och vad skillnaden är mellan att driva eget jämfört med att vara anställd. Då jag jobbar som konsult i ett eget AB försökte jag beskriva skillnaden på en fjortonårings nivå. Hans slutsats är att driva eget ”is the shit”. (Ja pappa blev rätt stolt :slight_smile:
Då han vill bli fastighetsmäklare finns det en realistisk chans att kunna jobba som underkonsult till de stora mäklarbolagen.
Nu kommer min fundering. Kan jag starta ett AB i hans namn redan idag och hålla bolaget aktivt? Fördelen är att bolaget då buffrar upp utdelningsutrymmet. Men kan en omyndig driva ett bolag och hur kompenserar man dottern som inte har något intresse av att köra i egen regi?

1 gillning

Det här borde du kunna söka upp i forumet, har diskuterats tidigare men utan någon riktig lösning… @janbolmeson hittar du?

Men en fråga, varför skulle du dottern kompenseras? Om hon får samma möjlighet men inte vill ta den är det väl hennes ensak? Eller ge henne startkapitalet att göra vad hon vill med?

Om sonen ville jobba stenhårt för att bli säg neurokirurg, och dottern var nöjd med deltidskneg på ICA, skulle du resonera i termer av ”kompensation” då?

Eller, för perspektivets skull, om dottern blir neurokirurg och sonen fuckar upp sina mäklarplaner och bränner allt på krypto som går i putten?

Följer tråden av nyfikenhet då jag har en ganska driftig tonåring själv. :slight_smile:

1 gillning

Ang kompensation så har vi varit noga med att spara lika mycket och i samma tillgångsslag (tom i samma fond) men om jag startar upp ett AB till sonen har han fått 25’ och således borde dottern också få 25’. Men det kommer således inte blir samma tillgångsslag. Så ev kan man slänga in dem i en global indexfond.

Det är väl en rimlig princip att fördela lika mellan barnen. Men det kommer ju en punkt där deras intresse för det omöjligt att hålla allt rättvist för evigt. Grabben kanske startar nästa Amazon med startkapitalet från dig, eller så köper han godis för hela slanten. Det är en del av spänningen. :nerd_face:

Det finns begränsningar för omyndiga. Läs vidare på bolagsverkets hemsida.

Ett bolag ska väl syfta till att vara varaktigt och generera vinst. Det låter som en knepig kombination för den som är 14 år.

Hmm. Kanske ska vänta till 18 års dagen isf. Men det skulle vara rätt coolt om han som 23 åring kan ha ett bolag med 180’x5 i utdelningsutrymme.

Korslänkning:

…och vips så ändras 3:12 reglerna…, bara säger, politiker är sugna på att ändra 3:12 reglerna även om vi alla hoppas att det fortsätter som idag och en ung människa bör ta ut lön (åtminstone till brytgränsen) för att bygga SGI och PGI, och kommer hinna bygga utdelningsutrymme över tid sen på egen hand. Jag skulle inte ha för bråttom med att starta AB med andra ord, däremot kan man planera och se till att göra det året innan man faktiskt tänker starta verksamheten på riktigt.

Bara en filosofisk fundering: Det är inte konstigt att klyftorna i samhället går åt fel håll. Vissa saknar betyg i basala ämnen medan andra har päron som kan pytsa runt tio-tusentals kronor för att klart grabben ska ha ett AB och utdelningsutrymme innan han får köpa öl! Kanske kan ta ut en tjänste-EPA? Vad är förmånligast egentligen? :joy:

Jag kritiserar inte, alla vill sina barn väl. Men det börjar bli lite absurt och kanske inte riktigt tanken med ett AB? Kan vi inte bara vara människor (eller barn)? Måste alla vara ett AB? Jag är nog bara gammalmodig…

Jag skriver detta medan jag ser en liten knott rulla förbi utanför mitt fönster i en 3-serie från 2020 med triangel där bak. Vi kanske har nått toppen?

3 gillningar