Starta ett AB till sonen

Min fjortonåriga son började förhöra mig om hur det är att driva ett företag och vad skillnaden är mellan att driva eget jämfört med att vara anställd. Då jag jobbar som konsult i ett eget AB försökte jag beskriva skillnaden på en fjortonårings nivå. Hans slutsats är att driva eget ”is the shit”. (Ja pappa blev rätt stolt :slight_smile:
Då han vill bli fastighetsmäklare finns det en realistisk chans att kunna jobba som underkonsult till de stora mäklarbolagen.
Nu kommer min fundering. Kan jag starta ett AB i hans namn redan idag och hålla bolaget aktivt? Fördelen är att bolaget då buffrar upp utdelningsutrymmet. Men kan en omyndig driva ett bolag och hur kompenserar man dottern som inte har något intresse av att köra i egen regi?

1 gillning

Det här borde du kunna söka upp i forumet, har diskuterats tidigare men utan någon riktig lösning… @janbolmeson hittar du?

Men en fråga, varför skulle du dottern kompenseras? Om hon får samma möjlighet men inte vill ta den är det väl hennes ensak? Eller ge henne startkapitalet att göra vad hon vill med?

Om sonen ville jobba stenhårt för att bli säg neurokirurg, och dottern var nöjd med deltidskneg på ICA, skulle du resonera i termer av ”kompensation” då?

Eller, för perspektivets skull, om dottern blir neurokirurg och sonen fuckar upp sina mäklarplaner och bränner allt på krypto som går i putten?

Följer tråden av nyfikenhet då jag har en ganska driftig tonåring själv. :slight_smile:

1 gillning

Ang kompensation så har vi varit noga med att spara lika mycket och i samma tillgångsslag (tom i samma fond) men om jag startar upp ett AB till sonen har han fått 25’ och således borde dottern också få 25’. Men det kommer således inte blir samma tillgångsslag. Så ev kan man slänga in dem i en global indexfond.