Undrar om någon har erfarenhet av att låta sina barn arbeta i sitt AB?
Sonen är under 16 år och jag tänkte att han skulle kunna hjälpa mig lite då och då med diverse saker inom IT. Är själv på uppdrag hela tiden så jag skulle behöva hjälp med lite underhåll och annat. Det handlar inte om att ta ut extra lön och fuska eftersom det går inte med sin egna barn då det är jag som beskattas fullt ut.
Frågor som jag har är bl.a:
Behövs det något anställningsavtal eftersom han får väl inte ingå i avtal (muntligt räcker iofs)
Behöver man ta upp någonstans hur stor del av min lön (eftersom jag blir beskattad) som är sonens eller det är helt ointressant då jag ändå beskattas för hela beloppet. Jag tänkte att han helt enkelt får lite pengar av mig som jag tycker är värt för det arbete han lagt ner. Vill inte ha extra administration här.
Jag antar att han egentligen inte räknas som anställd och kan inte få friskvård, julgåva etc förrän han är 16 år.
Är det något annat jag ska tänka på?
Hade varit kul att kunna börja engagera honom lite i bolaget så att han kanske kan bygga upp lite intresse och passion för att kanske ta över. Pengar brukar ju ha den drivkraften
Rätta mig om jag tänker fel men tolkar detta som att du höjer din lön för att täcka hans “lön”. Detta är då inget konstigare än att du ger honom pengar precis som vanligt i vardagen och därmed är han inte anställd alls så att säga. Officiellt.
Sedan om han bidrar är det mellan er.
Anställs han för arbete (avtal och arbetsgivaravgifter) som ska in på hans deklaration så finns det en uppsjö av regler.
Tjänar han inte mer än ca 22000kr om året är det helt skattefritt för honom (ditt AB betalar arbetsgivaravgifter)
Anställd är han när avtal finns och skatthantering redovisad. Från 13år brukar vara helt okej att anställa (Vanligtvis över en sommar)
Någon utför ett arbete åt dig och du betalat direkt till personen av dina egna pengar, som du fått av lön?
Förstår inte riktigt problemet.
Antingen så ger du bara barnet lite av dina pengar, bestäm en timpeng, eller gör det inte. Samma som att man betalar ungarna en hundring för att klippa gräsmattan eller liknande. Vet inte om det rent tekniskt räknas som “svartjobb” men har väldigt svårt att se att någon skulle byr sig.
Eller så anställer du på riktigt. Anställningsavtal. Lön. Arbetsgivaravgifter. Pengarna in på barnets konto. Osv.
Välj den ena eller den andra. Komplicera inte det.
Japp och det skattemässiga är väl inte problemet. Tänker mer på ifall man måste skapa lönespecifikationer eller ha något speciellt i AGI:n.
Men det verkar som att det i princip räknas som att man gjort jobb och eventuella utgifter själv.
Tycker det är väldigt märkligt att diskriminera barn på detta sätt. Hade det varit grannens unge så skulle man följt de reglerna med avtal etc. Sen när de blir 16 år så får man fortfarande inte ge lite mer lön än marknadsmässig lön till sitt barn, men någon annans unge kan man ge hur mycket som helst.
Det är precis detta som är annorlunda när det är barn till företagsledare i fåmansbolag (som det fint heter). De går inte under samma regler some någon annans barn. Det blir dyrare att ta in mitt barn att arbeta för mig än om jag låter grannens barn jobba, eftersom jag säkert får sänkt arbetsgivaravgift för att de är under 25 år, men det gäller inte om det är mitt barn.
Det är inte jag som komplicerar till det, det är skatteverket
Det var därför jag frågade efter någon som hade erfarenhet av att ha gjort något liknande och om det fanns något mer att tänka på eller regler att följa etc.
Nu är du ju inte där ännu men om de fortsätter att vara anställda så får de inte a-kassa heller när du inte har jobb till dem vill jag minnas. Gäller make, maka och barn.
Trist men det är troligen för att man inte ska utnyttja systemet inom familjen.
Oj, ännu fler försämringar… kanske får tänka om med att de ska vara anställda i bolaget senare. Bättre att utnyttja någon annans bolag där de inte behöver jobba så hårt för pengarna antar jag (Sverige i ett nötskal). Jag menar, först så får de bara arbeta för en marknadsmässig lön, sen får de inte ens a-kassa ifall det skulle gå illa.
Tack för att du upplyste om detta. Det är en tillräckligt försämring för att jag på allvar funderar på att dem inte ska arbeta för mig. Känns inte bra.
Vänd på det istället, det skulle utnyttjas av “varenda” företagare för att minska skatten om det var tillåt. “Ge” (självklart skulle dessa föräldar behålla pengarna själv) alla egna barn under 16 lön upp till brytpunkten.
Så det är som vanligt, eftersom en del inte kan hålla fingrarna i styr så får alla lida.
Ingenting vad jag vet, men tillbaka till ursprungsfrågan, jag skulle vänta in att sonen fyller 16 och sen skaka fram lite sommarjobbsuppgifter som han kan sysselsätta sig med och betala marknadsmässig lön för det.