Jag har en vanlig anställning och driver vid sidan av ett enmans-AB. Ingen lön från det utan bara utdelning hittills.
Nu till frågan: vid föräldraledighet från min vanliga anställning, finns det några legala hinder att dela ut lite till mig själv för att dryga ut föräldrapenning? Utdelningen skulle alltså vid behov ske samma månader som jag lyfter föräldrapenning.
Sidofråga: finns det några hinder att jag jobbar några timmar på kvällar/helger under föräldraledigheten och på så vis ackumulerar pengar i bolaget för framtida bruk?
Det bör inte vara några problem att ta ut utdelning, eftersom den heller inte är sjukpenninggrundande? Nu killgissar jag. Men å andra sidan vore det kanske för logiskt om det funkade såhär…
Jag tror att du måste ha en extra stämma där man bestämmer att man ska ge utdelning (d.v.s någon dokument där man visar att styrelsen kommit fram till att ge en utdelning). Normalt görs denna fiktiva bolagsstämma i samband med att man gör årsredovisningen.
Lättast är nog att du ger dig själv max utdelning i samband med årsredovisningen och sen kan du plocka ut delar av beloppet under året eftersom det bokas som en skuld till dig från företaget (eller tar ut allt på en gång och lägger på ett sparkonto med ränta). Eftersom det är en skuld från företaget kan jag inte se några som helst problem med att du tar ut utdelning under tiden du är f-ledig (det räknas ju som inkomst av kapital).
Säkrast är att du frågar f-kassan vad som gäller. Det är bara att ringa och kolla med dem. Misstänker att helger är ok om du inte tar ut dagar.
Håller med, enklast att ta utdelning i sin helhet vid årsstämman. Att ta utdelning på extrastämma är möjligt men utdelningen sker från “samma pott” enligt det fria egna kapitalet från förra räkenskapsåret.
Sedan när det gäller att jobba under föräldraledigheten, gör inte det. Jobba de dagar du inte lyfter föräldrapenning. Du kan ta ut delar av dagar och jobba resterande osv. Risken att du åker fast är troligen minimal om du inte lyfter lön men du penningen är där för när du avstår arbete för att ta hand om barn. Så enligt samma princip avstå även golfrundan när ungarna är hos farmor
När politiker som varit med ett tag slutar (även om det är för att de misskött sig!) får de ganska generösa ersättningar eftersom det av någon outgrundlig anledning ska vara svårare för dem än för andra att skaffa sig ett riktigt jobb efter sin politikerkarriär. De får dock mindre sådant bidrag om de börjar jobba eftersom man räknar av annan inkomst. Inte helt ovanligt att politikerna alltså då rundar detta och startar egna bolag och inte tar ut en krona i lön under perioden - men delar ut
Jag tänker att en utdelning ju är inkomst av kapital. Precis som om du säljer aktier på en depå (eller för den delen får en schablonintäkt för att du har pengar på ett ISK). Och det är ju knappast så att du får lägre föräldrapenning för att du säljer lite aktier med vinst*
Nej, utdelningen är ju just utdelning. Ett bolag som du råkar ha upplåtit kapital till har beslutat om att dela ut en del av sitt resultat till aktieägarna. Vilka socialförsäkringar du utnyttjar samtidigt har lyckligtvis inget att göra med det.
Ja, det är ju givetvis både ett moraliskt och ett juridiskt problem. Vi andra går ju upp tidigt om morgonen och skapar värde för att dra in våra skattekronor till den offentliga sektorn och de sociala ”skyddsnäten”. Om du uppbär ersättning från oss andra för att kunna ta hand om dina barn men försakar dem i syfte att bedriva näringsverksamhet istället så är det ett problem. Begriper du inte det?