Ber om ursäkt om denna frågas har ställts innan, har sökt men inte hittat något som kan ge svar på frågan.
Låt oss säga att man privat vinner 10 miljoner kronor. Man vill inte arbeta mer utan placerar dessa pengar på ett sätt som ger ca 700000 kr i avkastning per år.
Nackdelen är att man inte lägre har en fast anställning, utan i samhällets ögon räknas som “arbetslös” med allt vad det innebär med banklån och annat.
Skatten på det avkastade kapitalet blir ju väldigt låg, men du är som sagt arbetslös.
Finns det någon företagsform som man kan starta dit man kan överföra dessa 10 miljonerna och sen låta företaget jobba med dem istället, och enbart plocka ut “lön” eller utdelning via detta företaget. Företaget ska som sagt endast ha i syfte att köpa och sälja värdepapper samt “förvalta” kapitalet. Jag gissar att det är sämre skattemässigt jämfört med att äga privat på ISK eller KF, men hur mycket sämre? Och hur stor “taxerad inkomst” kan man tillgodoräkna sig?
Kan ju även tänka att Skatteverket har synpunkter på liknande bolag, om det inte redan finns en färdig struktur för liknande upplägg? Jag tänker, hur gör stiftelser till exempel, som förvaltar ett stort kapital åt någon. De vill ju inte betala allt för hög skatt på detta, och de personer som tar del av stiftelsens pengar vill väl inte i samhällets ögon ses som “arbetslösa”…?
Vinner du det så kommer du till att skatta på allting med en gång eller om det är skattefri vinst så är det redan färdig skattat. Det är dina privat pengar vid det tillfället. Finns inget syfte alls att föra över det till ett företag för att sen ge dig lön efter det. Allt du får göra då är att skatta på pengarna igen.
Om du däremot har ett företag att sälja så är det vanligt att se till så alla pengarna hamnar i ett holdingbolag så du slipper 3:12 beskattningen.
Från det bolaget kan man sen ge sig själv utdelning eller jobba i för att ta ut lön.
Först får företaget betala 20,6 procent i statlig skatt. Sedan får du betala skatt när du lyfter ut pengar, antingen som utdelning eller lön. Lyfter du lön får aktiebolaget betala sociala avgifter.
Exakt som jag trodde med andra ord. Tack för att jag fick det bekräftat.
Man läser lite då och då om folk som får en snilleblixt och startar egna företag för att dels kunna ha barnen kvar på förskola och dels slippa se sig som arbetslös för att sitta hemma och daytrada. Har alltid trott att det är bluff, och det lär det ju vara om personen i fråga inte älskar att betala skatt…
Hur fungerar stiftelser? De gör ju i princip exakt samma sak. Har för mig att Jan har gjort eller funderade på att göra ett avsnitt om hur man bäst lämnar över en pengamaskin till nästa generationer…
Nej det där stämmer. Har du inget jobb så gäller andra regler när det gäller att ha barnen på förskola/fritids, det blir extremt mycket svårare att få lån, din sjukpenninggrundadeinkomst går åt skogen osv.
Det som påpekades är om du vinner 10m så är det dumt skattemässigt att sätta in det i ett bolag. Men har du vunnit 10m så behöver du förhoppningsvis inte skydden samhället ger dig och som förväntas att du betala för (igenom skatten på lönen).
Du behöver inte gör något speciellt nu mer för vi har ingen ars- eller gåvoskatt.