Vad är en rimlig ersättning eller lön till barn?

Hej!
Vi har en son på 13 år som gärna vill börja tjäna lite egna pengar på sommarlovet (dottern på 9 vill också hänga på och tjäna lite själv). Vi tänkte det är bra att han börjar med lite extrasysslor hemma som han kan få lite för. Har för mig att jag sett in mall med förslag på vad olika sysslor kan va värt, någon som, vet var jag kan hitta den?

//Anna

1 gillning

Spännande. Följer med intresse. Misstänker att det inte var som när jag var liten och fick 20 kronor för att dammsuga hela huset.

2 gillningar

Var det så här på din tid?

Gör trettonåringen redan ett gäng normala sysslor, typ städar sitt rum Och plockar undan efter sig, tömmer diskmaskinen, hjälper till i trädgården etc eller ska ni börja avlöna precis allt?

Min trettonåring faller väldigt snabbt in i ”vad får jag om jag gör det här då” varpå mitt svar ofta landar i ”du får mat och husrum samt alla dina kostnader för fritidsintressen och kläder täckta”… :grin:

11 gillningar

Om ni har möjlighet, låt barnen utförs sysslor åt grannar eller bekanta istället. Sedan kan ni som föräldrar ha en överenskommelse med dessa gällande egentliga (om någon) ersättningen till barnen :sweat_smile:

2 gillningar

Där blev du blåst. En slät 50-lapp låter rimligt.

1 gillning

Tanken är inte att avlöna allt, utan t.ex tvätta och städa bilen, klippa gräset, dammsuga hela huset. Tänker att det är bra att börja hemma innan han tar sig ut till någon annan. Vi tänkte vi ska ha en färdigskriven mall för vilka sysslor han kan göra för att tjäna lite, just för att inte hamna i den diskussionen, hur mycket får jag om jag gör detta :slightly_smiling_face:

Ska fakturera min snåla far i efterhand.

1 gillning

Tilläggas ska kanske att han har både högfungerande autism och ADHD, vilket gör det lättare för honom att börja hemma, sen jobba för att kunna ha ett riktigt sommarjobb sen.

3 gillningar

Jag å min syster fick me samråd tillsammans med föräldrarna en typ prislista för olika sakers värde man utförde i hemmet samt även minus för saker man inte gjorde… Allt plusades på eller drogs av från veckopengen…

Jag tycker också hussysslor osv ingår i att vara en familj. Det är bara sunt om det är det normala.

Om han vill jobba så skulle han kunna fråga en bonde i närheten, granne eller företag om det finns något han kan hjälpa med. Där kan ni belöna honom med lön tänker jag. Kan vara bra att skilja mellan jobb och hussysslor.

Det är bra om han lär sig att vissa sysslor inte ger lön, utan är en del av att vara människa. Såsom att ta hand om sig själv och sitt hem.

6 gillningar

Jag såg detta inlägg nu. Jag förstår om han har någon form av nedsättning. Men samtidigt kan det vara bra att inte låta hans ”diagnos” begränsa honom.

Vi alla har någon form av diagnos om man väl skulle testa sig :joy: Jag själv var ingen lätt unge, och skulle säkert falla in i en ADHD, asbergers kategori. Men på 80-talet var det inte så vanligt med den typen av utvärdering :blush:

2 gillningar

Låt han sköta gräsklippningen denna säsongen för 50 spänn i veckan.

1 gillning

Välkommen till forumet. Hemma hos oss har vi gjort följande:

• Vissa sysslor får man inte betalt för, de ingår i att vara en del av hushållet (likt @anon89834999:s kommentar).

• De andra sysslorna ersätter vi faktiskt marknadsmässigt utifrån Yepstr.

Dvs om vi hade behövt ta in någon för att klippa gräsmatten, då hade vi behövt betala X kronor, varför ska vi då betala mindre till barnet? Den aktuella listan har jag för mig var:

• 15 år - 80 kr/tim
  • 16 - 85 kr/tim
  • 17 - 90 kr/tim
  • 18 - 110 kr/tim
  • 19 - 115 kr/tim
  • 20 - 120 kr/tim
4 gillningar

Nu gällde tråden löner för ”barn” men här kommer ett inspel hur det enligt avtal ser ut för unga vuxna i verkligheten. Så barnen har en realistisk bild av hur det ser ut sen när de några år senare börjar söka typiska ”sommar/instegsjobb”.

Nedan är BRUTTO-löner

19:åriga dottern är precis erbjuden jobb hos en stor arbetsgivare som tillämpar ”Nöjesavtalet” som kollektivavtalet heter i den branschen. Det ger knappt 105kr/tm.

HRF och diverse hängavtal för reataurang/hotell osv där många ungdomar jobbar ger ca 118-122kr/tim för en 19åring Ungdomsavtal restaurang mm

Är man under 18 år ligger ungdomslönerna enligt avtal på ca 85-105kr/tim i de här branscherna som är vanliga ungdomsjobb.

Observera att de här branscherna har låga OB-villkor. Tex 22kr/tim och det får man först efter lördag kl 16:00 på helgen.

23 åriga dottern har nyss jobbat i stor butikskedja =avtal Handels. Tror lönen där låg på 136kr/tim. OB efter 12:00 på lördagar och då 2xlön. Nu jobbar hon i reception på hotell. Lönen enligt avtalet där är närmare 150kr/tim men OB är då typ 23/52kr/tim beroende på vardagkväll eller helg.

Nackdelen med de här typen av jobb är också att de väldigt sällan är heltid. Ofta 50-75% schemalagt.

Så när ert barn/unga vuxna berättar vad de blivit erbjuden för ”lön” bli inte förvånad eller börja säga att de blir ”lurade” om de ligger på de här nivåerna av de schyssta som FÖLJER avtalen. Obs! Det finns många som alltså erbjuder ännu lägre löner och sämre villkor också…

4 gillningar

Samtidigt så har du valt att skaffa barn, och alla dom sakerna har barnet rätt till oavsett :wink:

2 gillningar

Javisst. Men det är min plikt som förälder att inte fostra ett mähä som inte vet hur en diskmaskin eller gräsklippare funkar.

17 gillningar

Jag talar av egen erfarenhet då jag som 11-12 åring kände mig just som ett mähä när jag inte fick köra gräsklippare, trimmer och röjsåg och sådant som faktiskt är ganska uppbyggligt för självkänslan att kunna.

Kanske har “lönen” eller fickpengarna bara en symbolisk betydelse? Det barnet egentligen vill är att testa sin förmåga, utvecklas och lära sig vuxna vardagliga sysslor, få lite uppmärksamhet och uppskattning o.s.v. Skaffa sig lite självrespekt och vara till nytta helt enkelt.

3 gillningar

Ja absolut.
Jag har en svåger som när han sent omsider flyttade hemifrån (25-årsåldern), då kom hans mamma och tvättade åt honom. Fick visa hur spisen funkade etc. Hans pappa fick assistera med att hänga upp nån tavla, osv.
Helt hjälplös.

1 gillning

När vi åkte på klassresa i nian så var det en kille som inte visste hur det här med örngott, täcke och lakan fungerade när vi skulle bädda på vandrarhemmet.

3 gillningar