Vad är en rimlig ersättning eller lön till barn?

Jag hade en korridorskompis som en kväll satte in en blå Ikea plastskål i ugnen… :see_no_evil:

Han kan inte ha varit kursare med dig på teknisk fysik iaf.

1 gillning

En gång när det var “köp två betala för en” på den lokala kebaberian så satte jag faktiskt in den ena frigolitförpackade kebaben i ugnen för varmhållning medan jag käkade den första. Ibland har man helt enkelt otur när man tänker. :smiley:

1 gillning

Hadde en 12 åring som klippte gräset åt mor och far för 4 år sedan, jag gav han 100 kr/timme, kanske lite mycket men han jobbade hårt och raskt. Jag höll bara framme med bensin han kom själv och kollade när det behövde klippas.

1 gillning

Tror han var ekonom. :rofl::see_no_evil:

1 gillning

Testa er fram vad som ”biter”. Min erfarenhet är att om jobben är för små och ger för lite betalt så kommer de inte att göras. Bättre att sätta en prislapp på större projekt typ ”måla om utegruppen”.

Om man själv vill ha jobbet gjort är det vettigt att inte vara för snål, särskilt om det är ett tråkigt och ”jobbigt” jobb. Jfr tex att barnvakta en timme mot att putsa fönster en timme. De kommer ändå lära sig pengars värde när de är ute i verkligheten sen.

2 gillningar

Om ungen ska jobba svart, lär honom/henne att kräva en del av kakan AG sparar in på arbetsgivaravgifterna och ingen tjp. Och semesterersättning så klart.