Snart 18 årig dotter

Några tips på hur vi gör med fonderna på Handelsbanken, svenska och nordiska småbolag, så att inte vår snart 18 åriga dotter som gillar konsumera, gör av med kapitalet när hon fyller 18 år
Inte lätt flytta eftersom vi sparat i hennes namn
Peter

Pratar med er dotter

11 gillningar

Kommunikation, utbilda henne i ränta på ränta.

11 gillningar

bra att du påminner folk om varför man inte ska spara i barnens namn, som @Pareto skriver det ni kan göra nu är diskutera situationen med er dotter och hur ni önskar att hon använder pengarna, men när hon är 18 så är hon 18. YOLO! :joy:

9 gillningar

Vi har rätt mycket diskussioner om vad det kostar att bo. Jag håller just nu på att planera en liten genomgång av vad saker kostar, inkl boendet. Har kompisar med något äldre barn som står inför att köpa lägenhet och de har en bra bit över en halv miljon att lägga in, det blir ändå över 10 000 i månaden i borndekostnader. Inte helt lätt att få ihop ekonomin när man kanske har en lön på 23000. Tror att det är största problemet, att de inte inser hur lite även stora summor räcker till i dagens läge.

Tips två är att se till att hon har bra extrajobb så att behovet av att nalla av kapitalet inte är lika stort. Min nästan 18-åring har två jobb. Det underlättar verkligen.

5 gillningar

Detta, hjälper en del, men det tar tid för poletterna att falla ner hela vägen. Insåg själv inte hur ung man är när man är 18 förrän min äldsta blev 18. Nu är han 20 och har börjat förstå vad som krävs för att kunna ta sig hemifrån och den riktiga insikten kom nog inte förrän äldre kompisar som flyttat till eget berättar om livet. (för vad vet stenålders föräldrar… :rofl:)

2 gillningar

Det var 2 saker som jag lärde mig av.

1. Då jag var 15 så fick jag mitt barnbidrag på ett kontokort och alla besparingar… ca 7000 kr. Detta var senare delen av 90-talet. Jag skulle betala allt själv - förutom mat hemma och tak över huvudet. På en månad hade jag shoppat slut på allt kläder, skor, smink osv…allt från billiga butiker. Jag cyklade till ett köpcentrum ibland efter skolan. Sedan skulle jag åka på ett läger som kostade 1000 kr, men jag var pank. Så jag fick tigga jobb av föräldrarna, fick ett riktigt slitgöra och 20 kr timmen. Sedan dess har jag aldrig varit pank.

2. I skolan vid ungefär samma ålder fick vi 10 000, en IKEA katalog och så skulle vi inreda ett etta. Efter det sparade jag alla pengar från mina sommarjobb under gymnasiet, för att de skulle behövas. Konstaterade att jag snarare skulle behöva det tredubbla för att få bara möbler till en vettig bostad.

5 gillningar

Tror att det beror på en rad olika faktorer, inte minst hur klok omgivning de befinner sig i och hur lätt de har att kunna tänka själva. Och som sagt vad de har för ekonomiska alternativ att hyfsat kunna tillgodose sina behov.

Känner mig inte särskilt orolig för att barnen kommer bränna kapitalet. Jag hade själv ett mindre kapital och brände inte det. Sen tror jag faktiskt att depå är ganska bra… Vet de att de måste skatta om de säljer av nåt så finns det en liten inbyggd broms.

1 gillning

Titta på lyxfällan, uppenbarligen inte bara nyblivna vuxna som inte kan hantera pengar… med det sagt , prata med henne och visa samtidigt att ni vill förstå hennes sida också.

1 gillning

Alla är individer men forskningen är rätt samstämmig i att konsekvenstänket inte är fullt utvecklat vid 18.

Mitt råd till dig är att informera henne om fonderna och förklara hur dom utvecklats under tid.

När våra barn blir 18 år ställs vårt arbete under 18 år att förbereda dom på prov.

Denna förberedelse måste börja när barnen är små för bästa möjliga resultat. Annars är det som att bara plugga natten före provet i ett viktigt ämne i skolan (det kan gå).

Det är svårt att ändra ett osunda konsumtionsvaror på kort tid.

1 gillning

Det borde bero på när individen börjar ta ansvar för sig själv och andra.

De lantbrukare jag känner har mycket självständiga och ansvarstagande barn. Jag gissar att detta beror på en uppväxt som låter barnen ta mer ansvar tidigare.

Tyvärr är detta mycket ovanligt i samhället i övrigt.

Min vilda gissning är att detta är ett i-landsproblem. :grinning:

3 gillningar

Vi har sparat i barnens namn sen de var små. Jag hade direkt som mål att pengarna inte ska vara tillgängliga när de fyllde 18år då jag sett hur illa det kan gå på nära håll när en person brände stora summor sommaren efter 18år och ångrade sig hårt senare. Vi har låst pengarna tills de fyller 23år men man låsa upp det tidigare.

Visst det är en del av livet och man kan prata med dem men du känner dina barn själv. Mina är totalt olika, den ena bränner pengar direkt den andra är sjukligt snål, jag har pratat med dem mycket och tvingat dem kolla på lyxfällan mm. Försöker också få dem att inse att mycket det vi har hemma och sånt vi gör är något inte alla har råd med och absolut inte som student. Men självklart är de 18år och vill ha sina pengar kommer vi inte hålla dem stenhårt, men jag vill ha en bra förklaring.

Kanske för sen för trådstartaren att gå in i detta nu.

Liknade här, fick tipset redan när barnen var små att inte spara i deras namn eftersom vi inte har gåvoskatt längre. Så vi har betalat deras körkort och kommer ge dom startkapital när de väl bestämmer sig för att flytta istället för att det är knutet till ett visst datum.

Och äldsta som arbetar har vi sagt att han behöver inte betala hemma så länge han sparar minst 50% av inkomsten till kommande kontantinsats och/eller utbildning.

Tror inte alls att det handlar om det. Jag tror att det handlar om att man har lågt inflytande och makt över sin situation öht när man är ung. Får man då en påse pengar man har full kontroll över kan det slinta och man vilja känna friheten att äntligen få bestämma själv. Så det man kan göra som förälder är att se till att de har mer makt över sina liv på andra sätt än genom sitt sparkapital.

Mina barn är också olika. Den ena bränner pengar löpande på diverse, den andra är mer för dyra inköp, ffa olika musikinstrument. Vi har tidigt gett dem ganska mycket frihet och inte hindrat dem så länge de har pengarna. De har fått göra misstag i mindre skala långt innan de närmar sig 18-årsåldern och de har också fått öva på och lyckas med att spara ihop till saker. Och sälja av saker för att dra in pengar. Det känns som en bra grund att stå på när det sen kommer till större summor.

3 gillningar

Finns inget att göra förutom att försöka prata med dottern. Som någon annan skrev, försök banka in konceptet kring ränta på ränta. Lite sent påtänkt dock…

Mycket fallgropar som man idag undviker genom att informationen är så pass lättillgänglig.

1 gillning

Litet sidospår.
Men de i mellanstadiet ska få byta kön apropå utvecklingen i tänkandet hos en 18-åring!..

Så länge de inte fyllt 18 kan man väl som förälder ändra på konton/sparande? Efter det är det kört

1 gillning

Om det är sparat i barnets namn så är det absolut så att föräldrarna är förmyndare och kan hantera pengarna fram till 18-års dagen, men de ska hanteras för att tillvarata barnets intresse. Att ta ut pengarna och överföra till sig själv faller sannolikt mer under kategorin stöld. :rofl:

2 gillningar

Problemet är många som sparar åt sina barn försvarar sig med “men det där gäller inte MINA barn för de kommer vara så sjukt mogna och välinformerade eftersom jag är så duktig förälder som lär upp de hur man ska hantera pengar på ett bra sätt” :slight_smile:

Nu behöver man ju inte ta pengarna utan märka dem på eget konto. Föra över dem bitvis så man ser att de hanterar dem väl