Hej!
Jag har länge funderat på att starta ett aktiebolag, problemet är bara att jag just nu inte kommer ha någon verksamhet i den och lär nog inte ha de kommande 2-3 åren. Får man lov att starta ett aktiebolag och ha det vilande i några år för att samla på sig utdelning? Har läst någon liknande tråd här där det har sett ut som att man får det. Mejlade skatteverket för några månader sedan och fick detta som svar:
" finns inga hinder att starta företaget redan nu men tänk på att du måste vara verksam i företaget i betydande omfattning för att det ska räknas som kvalificerade andelar"
Vad tror ni? Är det lagligt att ha ett AB vilande redan från början i några år innan man startar upp en en verksamhet?
Inget jag personligen har nån erfarenhet utav, men sen har jag nog inte trixar runt så mycket.
Tar utdelning enl. 3:12 reglerna helt enkelt, vet inte om man kan samla på sig nån form av fiktiv buffert i den bemärkelsen bara för att potentiellt kunna maxa utdelning senare.
Det kan säkert nån annan här bättre
Hej
Du svarar ju lite på din egen fråga i ditt citat. Du kan bara samla på dig utdelningsutrymme om dina andelar är kvalificerade andelar. Andelarna anses bara vara kvalificerade om du har varit verksam i bolaget i betydande omfattning (finns även andra kriterier som måste vara uppfyllda). Vid bedömningen kollar man på beskattningsåret och de fem senaste beskattningsåren.