Spara utdelningsutrymme i tomt aktiebolag

Jag har 2,5 år kvar av min universitetsutbildning och kommer efter en bit in i karriären ha möjlighet att konsulta ut mig för betydligt högre lön än andra. Hörde på jobbet hur många av de anställda hade aktiebolag och hur de tagit ut aktieutdelning som lön.

Nu till mina frågor. Blev tipsad om att skapa ett aktiebolag som får vara vilandes för att ackumulera och spara utdelningsutrymme. Får man spara hur mycket utdelningsutrymme som helst? Och får man ha ett tomt bolag vars enda syfte är att spara på utrymme innan man börjar konsulta på riktigt?
Om inte, räcker det med ett uppdrag per år för att fortsätta ackumulera utrymme?

Känner en revisor som jag säkert kan betala för att starta aktiebolag, lagt ett par timmar på forumet och verksam och känner mig helt snurrig. Det här är inget för mig. Blir en seg kostnad som student men tänker att det lätt kan vara värt det om det är tillåtet och om man kan spara utrymme. Fick tips om att starta tidigt då detta räknas årsvis.

Tack så mycket för alla svar.

2 gillningar

Jag har för mig att det måste bedrivas någon slags verksamhet i bolaget för att andelarna ska räknas som kvalificerade, dvs trigga utdelningsutrymme som kan sparas. Vet dock inte var den tröskeln går, tex om intäkter/kostnader måste tas.

Finns lite trådar om detta men skulle vara intressant att få fler svar här ändå:

https://rikatillsammans.se/forum/search?q=Utdelningsutrymme

Jag har fått för mig att man kan smitta ett AB genom att överlåta kvalificerade andelar i ett annat bolag till ditt nya AB. Krävs dock att det är kvalificerade andelar som du själv eller närstående ägde innan överlåtelsen. Då blir det nya ABt smittat och dina andelar i ditt nya AB blir kvalificerade andelar där du har rätt till utdelningsutrymme. Jag har inte helt koll på detta så jag ber någon annan mer kunnig att fylla i!

Du kan googla lite på 3:12 smitta och kvalificerade andelar.