Utdelning vartannat år från 2 AB

Hej!

Jag är läkare och har ett aktiebolag där jag jobbar som stafettläkare vid sidan av min anställning.

Jag har för närvarande ca 500k/år i omsättning i bolaget där i princip allt är vinst. Jag sitter nu och planerar lite för framtiden.

Jag har pratat några vändor med Skatteverket som säger att det är helt OK att äga och driva hur många aktiebolag som helst som sysslar med samma typ av verksamhet så länge verksamheterna/bokföringen hålls isär och redovisas korrekt.

Jag förstår inte om jag missat något, men jag kan inte hitta något som säger att jag inte får starta ytterligare ett AB, och jobba omväxlande vartannat år i ett utav dem, och på så sätt få två års utdelningsutrymme enligt förenklingsregeln varje år.

Alltså:

• 2024 jobbar jag i bolag A som jag tar utdelning i 2025. Utdelningsutrymme finns för åren 24/25 då jag inte tagit någon utdelning 2024.

•2025 jobbar jag i bolag B som jag tar utdelning i 2026. Utdelningsutrymme finns för 25/26.

• 2026 jobbar jag igen i bolag A som jag tar utdelning i 2027. Utdelningsutrymme finns nu för åren 26/27.

• Osv…

Någon som har koll eller haft liknande funderingar och kommit fram till något? :slightly_smiling_face:

Tack på förhand.

Edit: Verkar som att föreslagna ändringar i 3:12-reglerna omöjliggör detta upplägget.

Jag tror man bara får använda förenklingsregeln i ett bolag per år och därefter är det huvudregeln som gäller:

” Om du äger aktier i flera fåmansföretag får du bara använda förenklingsregeln i högst ett av företagen.”

För att få upp gränsbeloppet i bolag nr2 måste du använda huvudregeln och betalat ut lön.

1 gillning

Behöver man tillämpa förenklingsregeln för att räkna upp gränsbeloppet i ett bolag som har vilat ett år?

Verkar som om @Robert_G har gjort detta men samtidigt så kommer möjligheten antagligen att täppas till med de nya 3:12-reglerna som kommer om ngt år.

2 gillningar

Japp, den här möjligheten är påväg att täppas till.

Det här är dock inte möjligt även idag. Om du ska lyfta utdelning från två bolag behöver du tillämpa huvudregeln på det ena bolaget och förenklingsregeln på det andra.

Gäller inte detta bara om du plockar utdelning från båda bolag under samma år?

Nej, utdelningsutrymmet kommer inte skrivas upp för det andra bolaget eftersom du enbart kan deklarera via förenklingsregeln för ett av bolagen. Däremot går det ju att växla mellan bolagen från år till år men då är du begränsad till schablonbeloppet. Du får inte ut mer.

2 gillningar

Förstår. Tack för svar :slightly_smiling_face: