Motta ett AB i gåva för att få sparat utdelningsutrymme?

Jag är på andra sidan sett utifrån den här tråden Ge bort ett aktiebolag (AB) i gåva till sitt barn för att samla på sig ett framtida utdelningsutrymme i en K10 #nörderi och har några frågor.

Min situation: Jag har ett AB idag där jag bedriver konsultverksamhet. Startade för 1.5 år sedan och tog ut max utdelning vid första bokslut, dvs har inget sparat. Har funderat på att starta ett holdingbolag att flytta över överblivet kapital till.

Anhörig situation: Deläger ett AB ihop med en person där de drivit en butik. Båda delägarna har sparat utdelningsutrymme. De ska nu lägga ner butiken för att gå i pension. Efter att ha tömt bolaget kanske de får kvar 500’-1000’ var i sparat utdelningsutrymme. Aktiekapitalet är på 100’. De har fått kommentarer om att de kan sälja AB för aktiekapitalet minus förmedlingsavgift.

Jag har läst mig till att om ett AB ges i gåva så följer sparat utdelningsutrymme med till mottagaren. Om de kan sälja till någon så antar jag de vill sälja men kan de inte sälja så är gåva ett alternativ.

Frågor:

1. Är det här ett ypperligt tillfälle för mig att få min anhörigs AB inkl utdelningsutrymme i gåva och göra det till ett holdingbolag till mitt befintliga AB eller nej, nej det funkar inte? Dvs jag fortsätter tjäna pengar i mitt befintliga AB men kan använda utdelningsutrymme från min anhörig för att få ut pengarna. Eller tja, det kanske funkar men är så krångligt så det är inte värt det för endast 500’-2000’ i utdelningsutrymme?
  2. Varför skulle någon vilja köpa min anhörigs AB för 100’ när det kostar 25’ att skapa ett nytt?

Tack i förhand!

Det låter som ett br läge MEN det bygger på att både din anhöriga och den andra delägaren är villiga att skänka bolaget (inkl aktiekapitalet) till dig utan ersättning. Det låter onekligen generöst. :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar!

Kan du (eller någon annan:)) hjälpa mig att resonera vad olika alternativ skulle innebära för dem? Stämmer alternativen nedan? Med mina antaganden så får de mindre pengar av att sälja än att stänga - låter väl inte rimligt?

• Om de inte säljer bolaget och inte ger i gåva utan bara stänger ner det. Då tömmer de bolaget på pengar och får ut aktiekapitalet i handen.
  • Om de säljer bolaget. De tömmer bolaget på pengar, har kvar aktiekapitalet i bolaget och istället säljer för aktiekapitalet minus förmedlingsavgift.
  • Om de skänker bolaget. De tömmer bolaget på pengar, har kvar aktiekapitalet i bolaget och skänker bolaget inkl aktiekapital.

Ja. Det är som sagt en ganska generös handling.

DOCK (och här yttrar jag mig som lekman) borde bolaget kunna dra ned aktiekapitalet till 25 000 och sedan skänka det till dig. Processen bli mer komplicerad, men det hänger återigen på ägarnas välvilja. :slight_smile:

1 gillning

Aha, det visste jag inte var möjligt!

Då skulle det innebära att de skänker 12 500 kr var istället för 50 000 kr?

Ja. Men jag uttalar mig som sagt i egenskap av lekman. :slight_smile:

1 gillning