När är det läge att starta eget AB?

Hejsan allesammans, jag är 20 år och har som mål att någon gång i framtiden börja äga min tid och starta eget AB. Just nu jobbar jag och bor i en hyresrätt, och till nästa höst är planen att börja plugga till civilingenjör. Jag funderar lite på i vilket läge det är bra att starta sitt egna AB, är det efter studierna, eller när man arbetat lite i en bransch, lärt sig och sedan vet vad man ska göra i sitt AB, eller ska man bara starta det nu direkt för att spara ihop utdelningsutrymme (har för mig att det är en grej), eller under studierna? Ja som ni förstår har jag inte helt koll, jag vet ännu inte riktigt vilken bransch jag skulle vilja ge mig in i eller exakt vad jag ska göra efter studierna. Vad tycker ni?

Går lika bra att starta enskild firma, å de gäller att syssla me någe lönsamt man kan tjäna pengar på…

Ifall du kan extraknäcka under studietiderna som f-skattare kan det vara smidigt och kunna samla på sig inkomster i AB:et istället för lön, vilket gör det enklare att planera t ex studielån/studiebidrag. Under min studietid kunde jag utföra rätt mycket jobb och ha en vettig inkomst under höstterminerna och under vårterminerna ta studiebidrag/studielån (trots att man jobbade även då).

Lånar denna tråd med ett par dumma frågor:

Alla utlägg som man vill göra på aktiebolaget som fortfarande inte existerar, måste dessa komma från företagskontot eller kan man köpa med privata pengar och sedan redovisa? Jag tänker t.ex. på registrering av webbsida och domännamn som jag vill ordna tidigt dels för att bygga upp och dels för att kunna kontakta kunder med den nya företagsmejlen. Lite hönan och ägget-situation i min hjärna.

En annan fråga: kan man redovisa allt på företaget som har med registreringen att göra? T.ex. kostnaden för att registrera på verksamt.se, kostnader för bankintyg/konto, LinkedIn-abonnemang etc. Återigen sådant som man kanske gör med egna pengar initialt.

Jag gjorde betalningarna via företagets bankkonto med aktiekapitalet.
Jag kommer ha med det i redovisningen.

Dock köpte jag ett lagerbolag så jag betalade till Fortnox

1 gillning

Jag har precis samma frågor som dig @Anonym! Har redan kunder och vill komma igång med det jag kan komma igång med trots att bolagsverket och banken inte ännu hunnit behandla ansökan. Puffar därför på tråden - Kan man redovisa de utläggen på bolaget fast att inköpen gjordes innan bolaget bildats?

Skatteverkets chatt-bot svarade så här på denna frågan;
"Du får avdrag för utgifter som du haft innan verksamheten kommit igång men då utifrån följande förutsättningar:

• det gäller inköp under startåret och året före.
  • kostnaden uppfyller kravet att vara till för din verksamhet.
  • att du inte dragit av kostnaden innan.
  • kostnader som omfattas av direktavdrag"
    Och här kan man läsa om hur man hanterar moms innan företagsstart.
1 gillning

Alla bolag behöver ha en verksamhetsbeskrivning. Om du startar ett bolag som beskrivs som en frisör och du sedan kommer på att egentligen ville driva falafelvagn får du ändra i bolagsordningen, vilket är enkelt men kostar en mindre slant.
Det är alltså inte möjligt att starta utan en tanke om verksamhetens inriktning, men sen kan man ju få ändra sig :wink:

Om det är ett aktiebolag du håller på att starta så får du inte bokföra kostnader som inträffade förre bolaget blev registrerat. Om jag minns rätt så får du dock göra det för enskild firma. Enklast är nog att ringa skatteupplysning imorgon