Är det vettigt att ha ett aktiebolag som endast förvaltar och bygger upp kapital en tid framöver för potentiell framtida verksamhet?

Är de vettigt att ha ett aktiebolag som endast förvaltar och bygger upp kapital en tid framöver för potentiell framtida verksamhet, och är det överhuvudtaget vettigt med holdingbolag rent skattemässigt.

Tänker att detta också kan vara ett sätt att få bli van i lugn och ro med hur det administrativa funkar och därifrån ta det vidare, oavsett vilken riktning företaget tar så lär kapital behövas. :grin:

Har ingen affärside för tillfället är mer av en nyfiken fråga. :nerd_face:

Hej

Vilket sätt tänker du bygga upp kapital i bolaget över tid fram tills dess att du startar en verksamhet i bolaget?

Jag har själv startat igång med ett eget bolag i form av förvaltning av aktier/värdepapper främst i onoterade bolag. För noterade aktieinnehav krävs en form av registrering i ett AB, som kostar en slant om året, så denna typ av innehav gör jag privat i ISK.

Du lär dig en del grundläggande administration, framförallt hur bolagsbildning fungerar. Men du kommer inte ha så många transaktioner löpande under ett år så bokföringen blir ganska passiv. Dock får man ju sätta sig in i årsbokslut och deklaration, vilket är positivt att kunna längre fram.

R

Ifall jag skulle starta ett bolag så skulle jag nog lägga in en klumpsumma. Skaffa ett LEI-nummer sedan investera allt i en global indexfond och låta numret gå ut. Som jag förstått så kan man inte köpa eller sälja nåt men man får behålla sina innehav investerade fast numret har gått ut.

Varför jag gärna skulle starta bolaget istället för att investera privat är för att då sänker man ribban otroligt mycket att faktiskt ta steget till att bli företagare.

Har även tänkt på att eventuell startpeng kanske kan bli lidande men känns tryggare att få bekanta sig i lugn och ro först före man drar igång nåt på allvar. :grin:

Njäe, det håller jag inte med om. Starta bolag är rätt enkelt medan det svåra är att hitta en bärig affärsidé.

Jag hade hellre börjat med affärsidén, testa den på kunder, fakturera tex via ”egenanställnings” bolag som tex Frilans Finans. Om idén sedan bär och kan ge åtminstone en 500+ tusen om året, DÅ är det lönt att skaffa ett AB.

Ett AB kommer trots allt med en del förpliktelser, bokföring, årsrapport och därmed en del kostnader för tex bokföring (hjälp eller mjukvara), bank kostnad, försäkring etc. Så jag ser inte vitsen med att stoppa in redan skattade pengar i ett bolag för att sedan investera det. Annat än möjligtvis att idén är att just starta ett finansiellt bolag där man förvaltar ett större kapital.

Fördelen med att förvalta kapital i bolag är oftast relaterad till att pengarna är intjänade i bolaget, antingen obeskattade medel (tex i periodiseringsfond) eller bolagsskattade medel (20% ish skatt) före man ta ut pengarna.

Visst man kan ackumulera utdelnings utrymme om man startar ett bolag i förtid för att sedan skatta ut pengarna med 20% utdelnings skatt enligt 3:12 reglerna men i detta fallet är ju dina pengar redan skattade privat så jag ser inte poängen riktigt.

Som sagt, börja med idén och se om den håller och går att tjäna pengar på. Resten löser man sen. Lycka till :+1:

PS: ovan avser för Sverige så bor du i Finland (?) så ska du kolla upp reglerna där.

LEI behövs inte för icke-börshandlade instrument dvs fonder.

Låter ungefär som att köpa årskort på gymmet utifall att man kommer börja träna. Ofta leder det bara till bortkastade pengar.

2 gillningar

Låt oss drömma lite nu och så säger vi att jag drar igång en konsultverksamhet och börjar fakturera ett x antal företag här i nejden, då har jag inkomster på regelbunden basis. Det går att utveckla i form av att anställa och hyra ut fler gubbar till företag, man kan även börja skaffa egna verktyg och ta på sig egna små projekt.

Jag förstår att det inte är så smart att lägga in färdigt skattade pengar i investeringssyfte men summan jag hade tänkt lägga är nog inte särskilt stor och är menad för start kostnader. Troligen lär inget bolag startas ännu i och men att jag är i skolan med de positiva skulle va att få bekanta sig med hur man gör bokföring, årsrapporter, startar bolag, söker LEI-nummer, annat som behövs som kan hjälpa inför framtiden.

Fast du behöver inte göra det om du har inkomster. Vi har lejt in en revisor som sköter bokföring och årsrapporter, kostar en slant men löser problemet.

Starta bolaget gör man en gång. Gör man det enkelt så köper man ett lagerbolag dvs ett redan startat bolag som man tar över. Samma firma som vi har som revisorer hade sådana. En engångs grej.

LEI nummer behövs inte för fonder

Inget framgångsrikt bolag har startats med att börja med att ladda upp på administrationen. Det är ett nödvändigt ont som löser sig. Kan man det inte så hyr man in de tjänsterna. Kostar 2-3 tusen kr/månad för en konsultlåda. Och då gör man inte mycket själv.

Börja med att sälja dina tjänster. Ett vänligt tips :wink:

2 gillningar

Inte så enkelt och sälja nåt utan företag men jag vet att de finns otrolig brist på utsättare (mätingenjörer) i hela landet och även norden. Många företag häromkring har till och med börja skola upp folk själva bara för att de helt enkelt finns för mycket jobb och för lite folk som vill jobba.

Problemet är att jag inte kan dra igång verksamhet (som genererar inkomst) före skolan är klar pga att jag är på rehabilitering från pensionsanstalten men direkt efter skolan skulle jag kunna skippa att bli anställd och börja fakturera som konsult direkt istället.

De jag främst undrar är att om de är lönsamt att dra igång saker redan nu (Har ungefär 1år kvar i skolan) och lägga in en liten startpeng från egen ficka och bli klok på hur allt funkar med det administrativa och göra fakturor osv…

Självklart ska jag ha en bokförare inhyrd men de tar inte bort de faktum att jag måste förstå grunderna i bokföring iallafall.

Du bor i Finland va? Har ni inte egenanställningsföretag där, tex som Frilansfinans.se?

Då kan man börja med att skapa affären och fakturera via dem med minimal admin. Sen om man tycker det är kul att vara egen, det går bra ekonomiskt, ja då kan man ju starta ett AB.

1 gillning

Om du har ett år kvar att studera hade jag väntat till nov/dec innan jag startat ett bolag. Du har inget att vinna genom att starta nu.

Du kommer inte att lära dig något under året genom att ha bolaget, du har ju ingen verksamhet.
Läs på webb n, kolla några videos på YT så lär du dig mer än du gör med ett inaktivt bolag.

Starta bolag och komma igång kan gå snabbt veckor, alternativt kan man köpa lagerbolag.

Tror det tog två timmar att få all dokumentation kring överlåtelse av bolaget när jag köpte via Fortnox. Det som tog tid därefter var att öppna bankkonto för att sätta in aktiekapitalet och betala fakturorna.

2 gillningar