Starta aktiebolag, kostnader?

Hej!
Jag har en vanlig anställning som huvudsyssla, vilket jag kommer ha även i fortsättningen. Vid sidan har jag en enskild firma med ganska liten verksamhet (bruttovinst runt 10 000:-/år). Nu hoppas jag kunna öka omsättningen och kanske göra en bruttovinst runt 2000:-/mån.

Det är surt att så stor del av denna vinst försvinner i skatter och avgifter. I ett aktiebolag skulle jag kunna ta ut vinsten som utdelning och få en rimligare andel kvar. Jag förstår att jag måste sätta in 25 000:- som aktiekapital (som väl kan sättas på ett konto med ränta?). Sen verkar bolagsverket ta en registreringsavgift på 1900:- (som vissa sidor beskriver som den enda kostnaden).

I min enskilda verksamhet har jag inget särskilt bankkonto för företaget, men det behövs väl för aktiebolag? Svårt att hitta information hos alla banker men det verkar kosta 2500:- i startavgift och sen runt 1200:-/år. Går det att undvika dessa bankkostnader på något sätt och finns det fler dolda och obligatoriska kostnader för ett litet aktiebolag?

1 gillning

Hej,

Du måste ha ett bankkonto i bolaget, något som verkar omöjligt(?) att få utan kostnad.

Tänk också på att du måste få ihop en årsredovisning, en inkomstdeklaration för bolaget samt en K10-blankett för dig. Inte omöjligt att göra själv så klart.

Sen något som inte många tänker på. Det kostar pengar att avsluta ett AB, ca 10 tkr för en snabbavveckling (tar en vecka) eller köra en regelrätt likvidation, tar över 6 mån och du måste ha en likvidator som iofs kan vara pretty much vem som helst (så länge du inte är i en kontrollbalansräkningssituation, då måste det vara en advokat) men bör vara en person som vet vad de gör. Därav det finns en marknad för snabbavveckling, de fixar likvidationen för 10 tkr och du får ut pengarna från bolaget direkt.

Hur stor del beskattas vid vinst om 10k/år?

Vid ett resultat på 24k per år, hur skulle det se ut då?

Ställ siffrorna mot varandra men kan inte röra sig om några större belopp, jag hade fortsatt ur ef, betydligt smidigare.

2500 startavgift har jag aldrig hört talas om, jag betalar däremot 1200/år.

Sen behöver du bokföringsprogram också!

Jag skulle inte rekommendera ett AB med så låg omsättning, om du inte grejar allt själv (bokföring, moms, deklaration, årsredovisning, K10). Det äts snabbt upp av det administrativa plus kostnad registrering och bank. Skatten blir ändå bolagsskatt 20.6% på vinsten sen 20% på utdelningen.

(Å andra sidan om du tror på ökad verksamhet/jobb i AB:t framöver kan det kanske vara värt om du kan hålla ner kostnaderna, eftersom lågbeskattade utdelningsutrymmet kan sparas.)

Tack för svaret! Jag tror att allt beskattas eftersom jag har en anställning vid sidan, tror inte att jag får något grundavdrag för inkomsten i företaget. Rätta mig gärna om det är fel.