Kan jag starta Eget aktiebolag som anställd

Jag tänkte om jag kunde fråga min arbetssgivare om jag istället för att vara anställd kunde få jobba som egenföretagare på deras företag. alltså Göra exakt samma jobb men på eget AB. Orsaken jag tänkte göra detta är för att om man har t.ex låga utgifter så skulle jag inte behöva betala så mycket skatt på min lön.30%inkomstskatt på t,ex 40000€/år Som är 12.000 istället ta ut lön från aktie bolag och låt oss säga jag skulle bara ta ut 4000€ Då skattar jag bara 1,200? jag hade ju då fått 10.000€ mindre skatt att betala i året. och kunde investera det istället via mitt aktiebolag. tänker jag rätt?
Tack!

Det skulle kunna gå för att du bestämmer vad du ska göra med pengarna i ditt företag. Men så snabbt du tar ut pengarna som lön blir det såklart skatt på det. Du får förvisso uppsidan på avkastningen. Men tänk på detta:

• Du behöver mer betalt från arbetsgivare (semester, administration, verktyg till arbete o.s.v.)
  • Investera endast om du tänker långsikt (absolut inte < 3år)
  • Behöver du inte lön?
  • Hur ska jag tänka kring hur mycket mer betalat jag ska ha?

• Jag investerar långsiktigt, jag tänker bara att det vore skattemässigt förmånligare att ta ut låg lön och sedan investera i fonder via bolaget och sedan leva på ‘‘lön av bolaget’’ när jag nått FIRE kapital.

• ja jag behöer lön, men väldigt lite, därför jag inte vill skatta på hela min lön nu som anställd utan, skatta mindre med hjälp av litet uttag av AB

tack för svar :slight_smile:

Det är inte ovanligt att den totala kostnaden för en anställd blir ca dubbelt så mycket som den får i lön.
Det är arbetsgivaravgift, tjänstepension, försäkringar, avsättning för semester, etc.

Nä det går inte. Det är förtäckt anställning.
Du måste byta uppdragsgivare ibland så att det blir som en konsult.

1 gillning

Nej, du förutsätter att vinsten i företaget är skattefri samt att du inte betalar arbetsgivaravgifter. Eftersom du redovisar i EUR och inte SEK antar jag att det inte är svenska skattesatser vi talar om?

Om du håller inne lönen, betalar du bolagsskatt på vinsten. Använder du beskattad vinst för att betala ut lön i framtiden åker du alltså på dubbelbeskattning (först bolagsskatt och sedan arbetsgivaravgifter). Alternativt kan du betala ut det som utdelning men den är inte skattefri och ofta begränsad till ett visst belopp.

1 gillning
  • glömde bort att tillägga att det är finska skattesatser hehe…
    oberoende om det är sverige eller finland så är det bra frågor jag kan ta med mig när jag väl startar ab

• Behöver man betala bolagskatt ifall jag köper Aktiefonder för all vinst i företaget? jag tänker att jag bara skattar på realiserade vinster av aktier i form av ‘‘lön’’ när jag väl tar ut pengarna. eller blir det då SKATT på försäljning av aktier i bolaget och sedan skatt igen på uttagen lön av bolaget

Du säger själv att du köper för vinsten, således har bolaget gjort en vinst. Den ska ju beskattas. Köp av aktier är som att flytta pengarna från ett konto till ett annat inom företaget, det kommer inte sänka resultatet. Således kvarstår vinsten, och den beskattas ju.

3 gillningar

Okej! tackar för svaren :slight_smile: :+1: