Hej! Står inför en spännande tid i livet, ska börja frilansa med enskild firma som främsta inkomstkälla.
Jag frilansade på deltid för flera år sedan, men i och med att jag testade va anställd heltid och egna firman lades på is så tog jag bort bankgirot jag hade på mitt företagskonto, hos min privata bank Nordea. Det kostade drygt 1000 kr om året att ha det så kändes som en onödig utgift när det inte användes. Är bara privatkund på Nordea i dag alltså.
Nu ska jag börja fakturera igen! Jag tycker det verkar så oklart vad som gäller och vad man “måste” ha för konto för att få sina fakturor betalda till.
Minns när jag skulle få min allra första faktura inbetald för flera år sen, visste inte att det behövdes ett speciellt konto. Hade uppgivit mitt personkonto haha, betalningen studsade tillbaka till kunden. Nordea tvingade mig då att starta bankgirot och företagskonto.
Vad har ni me EF för lösning, och vilken bank?
Har sökt i forumet men inte hittat relevant eller exakt den info jag söker.
Marginalen har ett litet företagskonto med bankgiro för 70 kr per mån. Det var det billigaste när jag kollade för något år sedan. Ger även ränta på transaktionskonto samt enkelt sätt att föra fram o tillbaka till sparkonto med bättre ränta
Vet inte vilken kundkrets du ska ha men är det mest privatpersoner och inte alltför många övergöringar per månad så öppna ett till bankkonto på nuvarande bank och koppla swish till det.
Öppnade ett separat privatkonto hos Sparbanken Skåne och angav syftet för det i KYC. Jag har nästan uteslutande utländska kunder, så bankgirot man får med företagskontot är helt bortkastat. Ska förhandla till mig gratis företagskonto om de någonsin töför för sig att tvinga det på mig, i utbyte mot att inte flytta bolånet.
Rent rättsligt behövs inget företagskonto för EF då du och företaget är samma. Bankerna vill bara kränga sina tjänster verkar det som.
Har hört det där att det egentligen inte ska krävas för EF. Dock upplevde jag att den där första inbetalningen studsade tillbaka till kunden när jag hade angivit personkontot. Så det funkade ju inte tyvärr
Jag ska prova det! Har googlat runt en del nu och det känns bara så dumt att behöva langa upp 2.500 i öppningsavgift och sen 1.300 per år, bara för att få sina fakturor till ett konto som enkel frilansare…!
Jag har ett AB som ligger i Handelsbanken men såg precis att de höjt avgiften från 1250 till 1900 per år. De bifogar ett antal lullull-tjänster som jag inte har bett om eller behöver.
Jag ska dubbelkolla om de verkligen inte har något annat upplägg, annars får jag leta reda på något mer rimligt om man endast vill ha ett transkationskonto och ett bankgiro kopplat till det…
Har du en enskild firma så kan du öppna ett privat konto och koppla ett bankgiro till det. Det behövs inte något speciellt företagskonto (mig veterligen). Banken behöver inte bry sig om det är ditt egna privata bankgiro eller om det är kopplat till din enskilda firma.
Jag har gratis bankgiro + internetbank + debit-kort för EF som guldkund hos LF, kan ju vara värt att se om det finns i andra regioner också. Tidigare år har jag betalat 300:- efter rabatten men i år så blev rabatten hela ordinarie avgiften (som är 1200).
Även om EF absolut är lika seriöst som ett AB kan nog många större kunder tycka det är konstigt du bara är en EF. Numera har ju kravet på aktiekapital sänkts till bara 25.000kr, och då skulle du nog framstå som mer seriös även om så i praktiken inte är fallet.
Har många år kört mitt EF på personkonto på HB. Nu har dom dock påfört 1900 kr avgift. Känns helt onödigt då jag inte använder något bankgiro, kort eller annat jox. Betalar enbart räkningar och gör en överföring i månaden till kontot. Tänker byta till annat konto.
Jag har Stockholm och fick skäll av LF när de såg utlandsbetalningar komma in. Fick absolut inte använda extra konto som företagskonto för min EF. Skulle vara tvungen att skaffa deras dyra företagskonto.
Hej!
Är nyfiken på vad det blev för bank sen för dig. Har liknande dilemma, vill ha ett bankgiro och vill undvika SEB:s årliga avgift på 1200kr… Men nu när handelsbanken höjt från 600 kr till 900kr (vad det verkar), så känns det inte riktigt värt att byta.
Ha det gott!
Vilken LF i landet har du? LF Stockholm sa att jag inte fick ta emot företagsbetalning på mitt privata extrakonto. Skulle vilja kunna hänvisa till att andra får.