Bokio Premium vs Premium Plus

Som @triceratops säger, tjänsten fungerar bra. Jag har provat Dooer och Fortnox.

Gillade Dooer men bara när man betalde för redovisningstjänsten. Testade att köra lite själva men det saknade mallar och att ändra en bokning var jobbigt då man inte bara kunde ändra senaste utan de gjorde alltid rättelsebokningar etc.

Fortnox - Är man redovisningskonsult eller behöver ett väldigt avancerad lönesystem så kan det vara bra. Var jobbigt att göra mallar och annat. Hade koppling till Swedbank men det skulle bli skitdyrt bara för att synka lite. Så det blev mycket manuellt jobb ifall man vill spara ett par tusenlappar per år. Bara en sån sak som att det gick inte att spara fakturor som utkast och se hur den såg ut utan man vara tvungen att skapa den (vilket medför att du konsumerar ett fakturanummer).

Jag var lite anti-bokio i början men nu börjar det shape:a upp sig tycker jag. Jag kan hålla med att deras prismodell ändras lite då och då, kan kännas lite jobbigt att inte veta vad det kommer kosta om 6 mån :slight_smile: Dock så har det aldrig varit dyrare än andra system.

Jag har bankkoplling med Swedbank och det har faktiskt aldrig strulat. Man måste om-authentisera sig typ var 3:e mån… inget som kommer i någon TODO utan man får ha lite koll på när senaste synken gjorts. De senaste månaderna har dem faktiskt gjort riktigt bra saker. Fixat lönemodulen så att man har bättre koll på status (betalningar och skatter). Integrerat med skattekontot så du kan se saldo.

Har de tagit bort möjligheten att skapa ett testföretag för att testa tjänsten, annars är det ju ett sätt att testa det. Tror att test-företag får Premium access så att man kan testa bankkopplingar etc.

Jag gjorde exakt samma sak. Jag tecknade mig för ett kvartal med deras Premium-lösning (den enkla varianten utan företagskonto) och behåller mitt SEB-företagskonto tills vidare. Om de fortfarande erbjuder samma cashback på 1% och återbäring på 4% om ett kvartal kommer jag att överväga deras Premium Plus-lösning.

Just nu är jag väldigt nöjd med Bokio. De har daglig automatisk synkronisering med mitt SEB-konto och jag har också kopplat det till mitt skattekonto (som dock måste synkroniseras manuellt) så jag känner mig trygg med att inte missa något verifikat. Superbra mallar och man får bra överblick över sina inkomster och utgifter – vilken man säkert får i alla andra bokföringssystem, men jag ser inget behov av att byta.

2 gillningar

Jag landade i att ta premium plus. Då jag kom fram till att det skulle betala sig självt.

2 gillningar

Håller med, det betalar t.o.m min Swedbank-kostnad :slight_smile:

Att de dessutom gör bokföringen på insättningen av cashbacken automatiskt till en skadar inte heller.

Gillar Bokio allmänt.

Hur betalar det sig själv? 350 (299) kr i månaden är mycket.

När de fortfarande inte erbjuder IBAN så att jag kan ta emot utlandsbetalningar från utländska kunder, måste jag därför betala företagskonto på annat håll och har därför använt deras kostnadsfria version, för att hålla kostnaden nere för administration.

Jag får kickback på mer är premium plus kostar då jag alltid har ett par hundratusen på kontot.

Fast ränta på sparat kapital får jag ju redan, även om jag nu har kapitalet på annat håll. Så jag får med andra ord ingenting extra som väger upp kostnaden. Eller missförstår jag något?

Jag bokför endast några få verifikat varje månad, enskild firma, utför en digital tjänst hemifrån/distans, inga anställda eller andra komplicerade saker. Så det är väldigt simpel bokföring som krävs. Egentligen bara detta med att administrera utländska kunder som är lite speciellt.

Betalar gärna för detta, men de borde ha en något mer differentierad prissättning, då vissa enmansföretag endast använder 10 % av Bokio. Likadant överallt verkar det som.

Arbetar dessutom halvtid, vilket resulterar i en halv medelinkomst.

Nä, då gynnar det ju inte dig. Men jag som har kostnader på ett antal tusen varje månad orkar inte flytta pengar för lite ränta på annat håll.

2 gillningar

Min nuvarande Premium-plan slutar inte förrän i februari 2024, så jag bestämde mig för att ta upp det här problemet igen då. Då anmäler jag mig till Plus om villkoren fortfarande är förmånliga.

Hur har Premium Plus fungerat för dig? Har du fått kickback varje månad? Några dolda avgifter?

Funkar bra. Kickbacken har kommit så det enda jag har min vanliga bank till är att flytta pengar till bokio då jag inte flyttat dit mitt bg.

1 gillning

Samma här, får kickback varje månad. Har kvar min gamla bank med BG och flyttar över pengar när det behövs

Nu fick jag ett mejl från Bokio om Premium Plus-kickbacken. De sänker kickback från 4% till 2% under den kommande 3-månadersperioden. Jag misstänkte att de snart skulle börja dra ner på förmånerna. Tror att det är dags för mig att byta tillbaka till premium och lämna kontanter på andra sparkonton.

Ja, jag ska kolla vad nästa kickback blir för min del (om 1 mån tror jag).

Kanske får bita i det sura äpplet och öppna ett sparkonto någonstans där man får ränta och stå ut med att bokföra räntan. Har ju sluppit det pga kickbacken var automatiserad med bokföringen.

Jag går fortfarande plus men jag kan gå mer plus :slight_smile:

En till fråga här, ni som har företagskort och kickback med bokio premium plus, funkar det att köpa tjänster från utlandet tex USA, och ger detta kickback ?

Jag har inte testat det själv men man kan ställa in ifall det ska fungera att göra köp utomlands, Internetköp och ifall blipp ska fungera.

Jag tolkar det som att det inte ska vara problem att handla med det från USA. Kan inte se anledning till varför det inte ska gå eftersom det är ett Mastercard