Starta företag via Bokio - någon som har erfarenhet?

Jag har använt fortnox i ett antal år och tycker det är otroligt tråkigt och ganska dåligt, men det är ju jag…

Jag är inte helt övertygad om detta, det är en sanning som jag inte sett några bevis på. Jag anser att man själv måste ha lite koll (dvs förstå företagets ekonomi) och det är inte alltid enkelt för någon annan som inte har full kontext att bokföra. I mitt fall handlar det om max två fakturor i månaden och kanske 10 kvitto, rapportering av moms varje kvartal och löneutbetalning samt registrering av lön och ersättning. Det är ganska komplicerat och omständigt i Fortnox (om man inte vill betala 99kr/månad för varje modul man vill använda) men jag ser Bokio som betydligt enklare där och precis som @htguy skriver bör det inte ta mer än en timme per månad, den kan jag klämma in när som…

Håller med. När jag anlitade stora fina firman så blev det ändå en del fel. Fick ändå betala full timtaxa för att få det korrigerat.

Jag gillar att förstå vad som händer och ha kontroll på ekonomin i företaget. Likt Ola så skickar jag högst två fakturor i månaden och med Bokio:s integrationer med t.ex. Toggl så är det så oerhört tidseffektivt.

Har man en mer komplicerad verksamhet så är det säkert vettigt att outsourca bokföring och redovisning.

Jag vet ju rimlighets mässigt hur mycket skatt, arbetsgivaravgifter och moms som ska in varje månad så det är lätt att göra en sanity check på det hela.

Fortknox har jag aldrig provat, men olika Visma (som paradoxalt köpte Bokio) och Björn Lundén. Bokio är i särklass det smidigaste jag har använt sedan jag började 2006.

Jag har själv erfarenhet av Bokios boksföringstjänster, dom har fungerat bra för mig senaste 4åren.

Nu har dom höjt avgiften i flera steg och huxflux blev det betydligt dyrare än vad de först gett sken av…

Tyvärr så är man i beroendeställning eftersom huvudbok och annan historik/statistik ligger på deras servrar… Ska gå att exportera men känns som en j’kla huvudvärk att ta tag i…

Fortnox är klockrent tycker jag väldigt användarvänligt och bra support :slight_smile:
Körde en del visma men tycker de halkat efter i kvalite,
har sneglat lite på bokio och jämför det med hur visma är nu ungefär i användarvänlighet alltså minus poäng från mitt håll.

Okej håller med dig om att det kan vara bra att hålla koll i början hur saker fungerar men ju mer man växer ju mindre tid har man kanske att lägga på en massa kringarbete jag tänker att det kan ge bättre resultat om man satsar sin energi på det man är bra på.
Lite som att jag tar in städare för att städa mitt kontor för jag tjänar mer pengar på sälja min tid inom mitt område än att börja städa själv eller att jag tar in it support som fixar datorerna etc etc skulle jag börja expendera min verksamhet ytterligare så kommer jag ha ännu mindre tid åt saker jag idag gör på min arbetstid som ligger “utanför” verksamheten så som att handla material så som pennor etc allt det kommer jag då ta in folk som gör åt mig och försöka “automatisera” hela processen men samtidigt kunna snabbt blicka över det hela.

Kanske blev luddigt vad jag menar :slight_smile:

Jag kör både Bokio och Fortnox. Jag ogillar Fortnox intensivt då de genom ologiskt gränssnitt får enkla saker att verka komplicerade. Man vänjer sig dock. Bokio har bra gränssnitt och är mycket trevligare och snabbare att jobba i. Det har dock färre funktioner och därför tycker inte jag att det räcker för mitt fastighetsbolag. Har man en relativt enkel bokföring rekommenderar jag Bokio.

3 gillningar

Det här tror jag verkligen på. Har man en enkel verksamhet, typ timdebiterande konsult med några fakturor i månaden, lön etc etc så är nog Bokio den enklaste lösningen.

Intressant tråd! Skulle vara intressant att höra om hur läget är idag, januari 2024? Bokio har blivit dyrare, visma och fortknox erbjuder en paket för mindre än Bokios basplan.
Jag vill starta AB i år och funderar vilket program jag ska satsa på. Har erfarenhet tidigare av Bokio i enskild firma. Är själv bokföringsintresserat (när det gäller digitala automatiserade lösningar) för att “ha koll” och för att jag har intresse av automatisering och modellering av processer.
Vad säger ni, vad levererar mest “bang for the buck” just nu?

1 gillning

Utöver Bokio har jag bara testat Visma eEkonomi men är man som jag ensam i bolaget och inte har några avancerade upplägg så känns Bokio svårslaget. Enkelt, intuitivt och mycket automatiserat. Saknar kanske bättre stöd för periodiseringar men man kan inte få allt.

Fakturerar du dessutom bara Sverige och inte behöver IBAN eller Swish så räcker det gott med deras företagskonto genom Svea.

2 gillningar

Väcker liv i detta igen…
Man blir ju mörkrädd när man läser om folks missnöje med Bokio! Gemensamt för dessa verkar vara att det är kunder som har varit kunder sedan ”den evigt gratis versionen” som nu känner sig blåsta?
Övergången till att bli en betaltjänst verkar inte ha framgått med tydlighet till hundratals kunder och många av dessa har fått sina konton låsta. Lösningen för dessa kunder har varit att signa upp för en ny period(minst 3månader) för att få ut sin bokföring.

Bokios ursäkt verkar vara ett förändrat marknadsläge samt att man måste se till att få lönsamhet i sin modell. Man trycker hårt på att man satsat på en helhetslösning.

Så, nu till min fråga då jag står inför uppstart av ett AB. Är Bokio numera en helhetslösning? Där man kan få hjälp med allt som behövs vid uppstart av ett företag? Detta med tanke på att man verkar just ta betala för en helhetslösning.

Ingen med egna erfarenheter?

1 gillning

Jag tycker bokio fungerar bra. Blev lite sur när de tog bort gratiskonto men insåg att jag ändå får det gratis då jag ändå har pengar liggande där som ger mer än kostnaden i ränta.

Som helhets lösning vet jag inte då jag redan hade mitt företag sen innan men har kollegor som gått över till att bara har bokio istället för en storbank i botten och det går bra.

2 gillningar

Jag har ett AB för lite arbete som jag gör vid sidan om. Startade det via Bokio hösten 2022. Har bankkonto hos dem och sköter fakturering och bokföring (fungerar bra med deras mallar trots att jag är nybörjare) osv via dem, skulle nog säga att de är en helhetslösning, iaf för mig. Sen har jag Avanza för KF och sparkonto. Årsredovisning gjorde jag via Årsredovisning Online, fungerade också smidigt. Det enda negativa med Bokio har nog varit kundservicen som endast är tillgänglig via mail och det tar några dagar att få svar. Vill tillägga att min verksamhet är minimal utan anställda och endast ett fåtal transaktioner per år.

Kanon, tack för svar. Så för att förtydliga du har ej någon annan banklösning än den som Bokio tillhandahåller? Och med detta var det inga problem vid uppstart av bolaget?

Stämmer bra. För 1000 kr hjälper de till att starta upp det också, det var så jag gjorde. De använder Svea Bank för banklösningarna som jag förstått det, men man gör allt i Bokio.

1 gillning

Du kan inte ta emot/göra internationella betalningar eller använda Swish (Priser för Bokios tjänster | Bokio). Men personligen använder jag Bokio, tycker att mallarna är bra, lönehanteringen smidig, det är överlag intuitivt att använda, det finns kopplingar till Årsredovisning Online, en del andra banker och Skatteverket (fast synkas inte hela tiden, man får sätta igång det manuellt). Jag använder Revolut till internationella betalningar och har inte behov av Swish. Jag tror eventuellt att man kan få Swish via Svea och att Bokio ersätter en ekonomiskt tills att de kan erbjuda Swish. De har sagt att Swish och internationella betalningar ”kommer snart” väldigt länge så jag skulle inte räkna med det. Jag vet inte hur bra Bokio är på integreringar med system för webbshoppar etc, sådant har ju bl a Fortnox mycket av (mot extra kostnader förstås men det kan det ju vara värt om man har många transaktioner och behöver automatisera).

2 gillningar