Idrottsföreningar - finns det inget bättre sätt än att sälja lotter?

En tanke som jag tänkt på ett par gånger men inte har något bra svar på. Gissar att flera av er här är engagerade i föreningar. Det är ju många som säljer lotter för att få in pengar till lagkassa / föreningen. Jag tycker det skaver för mig (ger mycket hellre pengarna än köper en lott) och tänker att det borde finnas något bättre sätt…

Finns det t.ex. någon förening som faktiskt “månadssparat” och investerat pengar? Använt föräldrarnas kompetens / nätverk för att t.ex. skapa inkomst till föreningen eller något annat?

(obs! alternativet jag är ute efter är inte “sälj strumpor” istället, se nedan)

1 gillning

Finns redan en tråd om detta ämne :wink: Här är mitt tipps.

Sedan kan man se om föreningen kan hålla cuper/turneringar. Gothia cup ger ju bra med pröjs och även alla motionslopp men små helg cuper kan också ge bra intäkter till föreningen :blush:

Det tackar de nog inte nej till. Hör av dig till dem och erbjud dem en ordentlig summa.
Tror det skulle uppskattas massor med tanke på att de som jobbar för föreningen antagligen gör det helt ideellt

1 gillning

Ja, fattar det med cuper.

Jag tänker mer att angripa problemet från ett annat håll än att sälja “strumpor” istället för lotter. Det är lite samma problematik. Jag tänker med t.ex. endowment funds som t.ex. amerikanska universitet har, att starta en stiftelse eller något annat åt det hållet… hmm… vet inte riktigt vad jag tänker… :see_no_evil:

1 gillning

Jo, jag har faktiskt gjort det också… Men jag tänker att det är ett återkommande problem som hela tiden löses på ett ganska “dåligt” sätt… :thinking: Men det kanske inte finns någon annan lösning och därför löser man det så.

Jag hade ju samma problem när jag arbetade i styrelsen i en ideell förening som dessutom hade typ 10 MSEK i kontanter som jag ville investera för att skapa en långsiktig finansiell stabilitet med mindre beroende av bidragna medel från politiker… men det gick inte genom för det var “för hög risk”… :see_no_evil:

Vill inte ens tänka på alternativkostnaden i inflation etc. Fick dem dock att till slut köpa ut tomträtten för en fastighet de ägde och sätta solpaneler. Men bortom det gissar jag att fortfarande inget har hänt med pengar som skulle varit långt mer än dubblade i en indexfond…

1 gillning

När grabben spelade fotboll å laget typ skulle sälja lotter så kom alla överens att vi lägger pengar istället för att grabbarna ska fönedra sig me att sälja bingolotter…
Många föräldrars jobb sponsrade tröjer å liknande saker för laget…

1 gillning

Satt med på totalt 99 styrelsemöten i barnens förening och samtliga handlade om hur vi skulle få in mer pengar :sweat_smile: söka fonder, bidrag, få sponsorer, höja avgifter, sälja strumpor, kakor, lotter osv.
Höja avgiften är svårast då det skulle utestänga många barn som inte skulle haft råd att vara med.
Svårt dilemma, åtminstone för små föreningar

2 gillningar

Typ åt det här hållet?
https://stiftelsendunross.se/

1 gillning

Starta en blogg med mycket reklam :+1::raising_hand_man:

1 gillning

Minns att vi någon gång hjälpte till och inventera varulagret i den lokala matbutiken, Tog ett par timmar nån kväll i kvartalet och så fick man typ räkna alla förpackningar med toarullar och alla chokladkakor i kassan och så var man av med det
Mycket mer rimlig arbetsinsats än att sälja onödiga saker till släkt och vänner.

1 gillning

Folk är snåla. Ge bort pengar är inte intresserant men vinna pengar är det. :innocent:

Kommer inte ihåg exakta omständigheter men arbetet att förhindra spridning av HIV i Afrika med regelbundna tester gick trögt.

De prövade ge bort en summa pengar för varje månad man testade negativt. Fortfarande lågt intresse.

Sedan kom någon på den briljanta idén att ge bort lotter för samma summa med chans att vinna mycket mer.

Det var en succé! Antalet tester mångdubblades.

Människans psykologi är intressant.

2 gillningar

Beror mkt på vad det är för förening och om man äger sin anläggning.

I många sporter kan man erbjuda företag kickoff/provapå/konferensdag . Går att ta rätt bra betalt. Arrangera tävlingar och event.
Vuxenkurser kan funka bra i vissa idrotter.
Uthyrning av lokaler och utrustning om det är möjligt.

Jag är aktiv i en relativt liten idrott men med förutsättningar att hyra ut anläggning, utrustning och arrangera företagsevent. Vårt klubbhus är byggt på pengar från event.

2 gillningar