Sälja lotter i idrottsförening - en bluff?

Jag kan bara instämma. Att tvingas köpa lotter är fullkomligt värdelöst. Småkakor eller salami är inte stort bättre.

Strumpor av märket Newbody är faktiskt riktigt bra, så det kan jag till nöds acceptera.

Bäst är givetvis att sätta in en slant direkt på föreningens konto.

NewBody är det enda som inte är direkt plågsamt att bli inblandad i. Dessutom har de vettiga grejer och även trevlig kundtjänst (som inte är oviktigt när man som förälder ska rodda runt med tre pallar med kläder…).

2 gillningar

Får barnen något? Vi sålde bingolotter på min tid under tidigt 90 tal. Fick 5 kr lotten och sålde ca 100 lotter i veckan. Bra pengar för en 10 åring på den tiden. Hade stammisar för de flesta och stod kanske 1-2 timmar i veckan utanför Konsum i övrigt. Sålde väldigt liten del till familj och vänner och är det några få lotter ska det nog gå att sälja utan alltför mycket ansträngning, grannar tex brukar vara vänligt inställda till att hjälpa barn och idrottsföreningar.
Utöver den lite off topic anekdoten vet jag att det är jäkligt tufft för många föreningar och att sälja lotter och annat är essentiellt för mångas överlevnad.
Alternativet till att en förenings medlemmar hjälper till på olika sätt för att minska kostnader eller öka inkomster är ju att höja sina avgifter markant vilket tyvärr utesluter många av de som kanske behöver ta del av våra fina föreningsverkasamhet och traditioner mest.

1 gillning

Jag köpte alla mina bingolotter själv, jag var ett introvert barn som avskydde sälja saker.

1 gillning

Det såldes mycket olika saker här men har minskats ner till Newbody och kakburkar. Då de ger klart mest, ofta behöver bara föräldrarna lägga fram katalogen på jobbet så löser det sig självt.

Deras kalsonger, strumpor och T-shirts är välinvesterade pengar vad gäller stöd till idrottsföreningar.

1 gillning

Intressant tanke med att sätta in pengar direkt till föreningen. Hur skulle du ställa dig till relaterade produkter till föreningen?

T.ex. träningsavgift för mindre lyckligt lottade. Säg att 50% går direkt till klubben och 50% direkt till ungdomslaget - helt digitalt genom att du scannar en QR kod och betalar med Swish.

Ett problem idag är att det finns många ensamstående föräldrar, eller föräldrar med mindre ekonomiska resurser, som kanske inte har råd med träningsavgifter till ex. en hockeyklubb där det ofta kostar några tusenlappar för en säsong.

2 tonåringar knackade på dörren och ville sälja godis eller sånt. Jag sa att om de hade goda frukter att sälja, köpte jag. Barnen sa att de inte hade frukter. De gick och kom aldrig tillbaka.

Om vi bara köper vad de säljer, tror de att det är lätt att tjäna pengar.

1 gillning