Hej forumet.
Lite spridda tankar men ska försöka få ner dessa lite konkret.
Jag och min fru har en tanke att bygga pool under nästa år. Detta kommer kosta mycket, minst 500 - 600 000kr. Varför vi vill detta är oväsentligt men ni får gärna tycka och tänka, det är fördelen med forum
Just nu ligger vi på en belåningsgrad på vårt hus på ca 47%. Vi kan låna ~190 000kr och landar då på 49.9% belåningsgrad.
Vi har ca 400 000kr sparade i olika lysa konton (privat pension, buffert, barnspar).
Totalt kan vi alltså få ihop runt 600 000kr och ändå ligga under 50% belåning.
Nu till frågan/funderingen.
Min plan har alltid varit att låna till hela poolen och lägga detta på huset. Men samtidigt vill jag först förhandla bolånen (dessa går ut december - februari) och har då en förutfattad mening att man kan få bäst räntor om man som vi ligger under 50%, vilket vi inte längre gör om vi lånar till hela poolen. Vi är öppna för att byta till banken som ger bäst ränta.
Dock är räntorna högre nu än jag tänkte mig vid en omförhandling, mitt mål har varit att binda ~5år till 2-2.5%, vilket känns omöjligt nu.
Så, ska vi ta våra sparpengar och lägga på poolen, vänta 2-3 år till vi kan få 2-2.5% ränta och sen belåna huset och “betala tillbaka” våra sparpengar?
Detta gör att vi missar en förtjänst på säg ~8% årligen/32 000kr på våra sparpengar.
Eller ska vi belåna huset med 600 000kr, lägga oss på ~56% belåningsgrad och ändå kunna förhandla bra med bankerna? Till detta så ska det även nämnas att vi slutat amortera för att istället investera dessa på Lysa. Och om vi kommer upp på 56% måste vi börja amortera 1% till en kostnad av ~36 500kr/år.
En annan sak är också att om vi ökar lånekostnaderna och lägger detta på rörligt (inför kommande förhandlingar) så lär vi ligga på ~4% ränta samt 1% amortering vilket blir ca 180 000kr/år.
Nu blev det många tankar, procentsatser och siffror… Är ni med på min tankegång? Annars ställ alla frågor ni vill så försöker jag svara till bästa förmåga