Finns många produkter/tjänster som handlar om kundens drömmar/önskningar! Där den krassa verkligheten är hög kostnad och begränsad användning.
Du betalar ingen nätavgift? Blir så oerhört missvisande när den rörliga nätavgiften utesluts. Skulle det vara jag som hade Tibber och rörligt timpris så hade de 6 örena varit ca 1 kr.
Jo, men det gör väl alla?
Även förberett för styrning mot effekttariffer, när det väl införs.
Har nu varit förbi en Pool-leverantör och kunde såklart inte säga något baserat på en bild, men att det ev kunde gå att täta, men många “beror på” så ska låta den vara tills att vattnet slutar sjunka och man kan bedöma var läckan är.
I diskussionen om uppvärmning så har tidigare ägare inte haft någon uppvärmning, de har tyckt att pooltaket gjort att det är tillräckligt varmt under sommarmånaderna. Sen om det stämmer eller inte har jag ju ingen aning om. Vi har dock solceller och om det ofta kommer vara minuspriser så vore det ju bra att kunna dra på värme.
Tack för era tankar, jag uppdaterar här när jag hittat en lösning om någon är intresserad och/eller står inför liknande frågor.
Observera att på Spot-priset på elmarknaden (6öre/kWh?) så tillkommer, påslag, energicertifikat, elberedskapsavgift, moms osv. Men det kanske du redan har med i dina 6öre? Dvs det du slutligen betalar i rörlig kostnad hos Elhandelsbolaget.
Hos nätägaren har du alltid en rörlig delen också + att de även sköter debiteringen av energiskatten. Så normalt har man 15-40öre/kWh i rörlig överföringskostnad (när de INTE infört effektavgift för då sänker de i regel den) Slutligen tillkommer sen ca 55öre/kWh i energiskatt. (Norra Sverige 43öre/kWh)
Så din RÖRLIGA kostnad värma poolen just nu är då antagligen 6+15+55 öre/kWh eftersom alla de delarna är direkt kopplat till den förbrukningen. (Sen har både nätägare och elhandelsbolag fasta kostnader utöver det men de är ju samma oavsett)
Då/om man har effektavgift blir det ännu en parameter att väga. Kan man då styra/hålla ner effekttopparna så kan de faktiskt bli lite lägre eftersom den rörliga överföringsavgiftrn då i regel sänks. I mitt falm hos Ellevio har vi numera 6,5ör/kWh
Jo, allt det där stämmer ju. Men min poolstyrning tar endast hänsyn till variabla kostnader, ej konstanter.
Sätt en pås-liner om möjligt? Kostnad cirka 40 ksek om normal poolstorlek. Platssvetsad ca 100 ksek. Helt olika kvaliteter.
Är det en svetsad liner som sitter där går det säkert att laga den. De bör hålla minst 20 år.
Jag tror inte alls på det där.
Troligen är det så att poolfirmorna inte kan garantera att lagningen blir bra eftersom det är en svår lagning, och därför rekommenderar byte. Troligen kommer reparationen att bli synlig också, och det blir snyggare med byte av liner.
Jag hade frågar om de kan genomföra en punktreparation (faktureras per timme) utan att ge garantier.
Är det ett jätteproblem om poolen läcker lite? Vatten är billigt, problemet är nog snarare var det hamnar. Rinner det ner i marken så kanske det inte är något stort problem.
Spontant känns det väl som att vatten med klor i vill man inte ha ut i sin trädgård.
Helt ofarligt.
Om pengar inte är ett problem; hur ofta skulle ni använda den? För egen del hade det nog krävts bruk minst en gång per vecka hela sommaren för att vara i närheten värt underhållet. Jag hade låtit det läcka en sommar, sett hur mkt barnen de facto använde den.
Hade ni uppskattat ytan som ni fått om ni fyllde igen? I mitt tycke är poolar oftast fula. Men smaken är som baken.
För mig är en pool ett stort plus. Mina barn vill mycket gärna ha en nedgrävd pool, trots att min tomt är alldeles för liten och det blir väldigt svårt att få ihop en pool. Jag föreslår att du behåller poolen tills barnen flyttar hemifrån - barn ändrar sig snabbt och de kan komma att börja älska poolen om några år.
Tack för allas input!
Status nu är att vattennivån har sjunkit ca 2,5-3cm på 2,5v. Vi kommer kolla läget när det slutar sjunka. Förhoppningsvis slutar det innan nivån är så låg att vi behöver stänga av pumpen och då kan vi köra på en säsong och sen testa täta med silikon till nästa säsong.
Kommer iaf definitivt inte göra någon större renovering i år utan vill göra så lite som möjligt men ändå ha den fungerande.
Det är inte långt från vad som kan betraktas som bormalt (1cm/v är högst normalt under badsäsong). Kan inte vara något stort hål
låter ganska normalt beroende på avdunstning om ni har tak osv. Ett knep att kolla är att ställa en hink på t ex trappen med vattenytan i hinken på samma nivå som vattenytan i poolen. Är det bara avdunstning sjunker vattennivån lika snabbt i pool och hink. Har ni läckage i poolen så sjunker nivån snabbare i poolen än i hinken.
Tack för tipset, det ska jag göra!
Han som fixade med poolen sa att det var lite för mycket för att bara vara avdunstning och jag har ju ingen koll.
Har räknat lite och funderar på om jag räknat fel, men:
Poolen är typ 9x4m. Dvs 36m2. Gissar på att den är 1,3m hög eller så, dvs 46,8 = 47 kubik, eller 47000 L. Om vattennivån minskar 1cm så är det alltså 1/130 eller 361 L. Gissningsvis sjunker nivån med drygt 1cm i veckan, dvs kanske 400L i veckan. Har jag räknat fel eller är det en rimlig mängd? Tycker det låter mycket att fylla på med en kubik varannan vecka.
Hej,
Har haft pool i 20+ år och en avdunstning på .5 till 1 cm per vecka är normalt. Om poolen är varm och det blåser så blir det mer (Samt om det badas
). Om du har en bubbelplast att lägga på poolytan (När det inte ska badas) så bör förlusten av vatten blir mindre. Samt att värmen bevaras.