Ska vi skaffa egen brunn för att kunna vattna trädgården obegränsat?

Det beror på hur beroende ni är av vattnet och vad kommunen säger. Här har vi bevattningsförbud med kommunalt vatten titt som tätt.

Vi har en väldigt grön och planterad trädgård och vi behöver mycket vatten. Vi borrade egen brunn men det var inget ekonomiskt beslut. Flödet är på ca 300 l/min på 25 m djup så det finns gott om det. Kostade mer än 50’ men mindre än 100’.

2 gillningar

Att vattna trädgården med renat kommunalt dricksvatten måste väl vara både svindyrt och ett I-landsslöseri av stora mått. Kanske inte att skvätta lite vid sådd på våren eller i trädgårdslandet några ggr vid torrperioder på sommaren men om TS menar att hålla gräsmattan grön och buskar och häckar frodiga måste man ha tillgång till en sjö eller annat vattendrag inom rimligt avstånd.

Vi har själva några vattentunnor som samlar upp regnvatten men det räcker inte mer än några dagar till hustruns dahliarabatter och mina jordgubbar om det inte regnar regelbundet.

Jag brukar dra igång lite mer bevattning med sjövatten några ggr per sommar när det varit torrt en längre period och då går det åt runt 1,5-2 m3/timme under en hel dag och då räcker inte en grävd eller borrad brunn särskilt länge.

3 gillningar

Ok, det kanske sjunker till 125:-/m3 om jag vattnar lite mer, fortfarande inte direkt billigt om du frågar mig…

Vi som har 500m till närmaste sjö då? :see_no_evil:

Men du kan fortfarande inte räkna så.
Merkostnaden är enbart var förbrukningen kostar. 8-30 kronor har vi sett exempel på i tråden.
De andra kostnaderna är ju samma oavsett hur mycket eller lite du förbrukar.

1 gillning

Jo, jag vet, försöker bara komma fram till att kommunalt vatten är otroligt dyrt om man inte förbrukar väldigt mycket…
För övrigt kostar det 50:-/m3 i min kommun, iofs inklusive moms då…

Så är det naturligtvis men i vårt fall med kommunalt vatten á 37 kr/m3 skulle det kosta 1100 kr/dag att vattna trädgården. Och det tar 2 dagar att vattna igenom hela tomten. Pumpen är på strax under 1 KW men kostar bara 60-öringen eftersom solpanelerna ger överskott ungefär mellan kl 6-20 dagligen.

Bara att ta fram hacka och spade och börja gräva… :sweat_smile:

Hur stor yta vattnar du egentligen om det går åt 60m3 när du vattnar?

3 gillningar

30 kubik vatten om dagen är inte en villaträdgård, huset skulle flyta iväg efter ett tag.
Jag har en relativt stor trädgård som vattnas flitigt på sommaren (dock inte gräsmattan) och vi gör av med ca 140 kubik per år totalt.

1 gillning

Jag har nyligen dränerat huset och lät gräva ner en större brunn istället för en liten fördelningsbrunn. Jag vattnar ca 1 kubik om dagen under fyra-fem månader per år. Pumpen drar ca 800W kontinuerligt och går i ca 45 minuter om dagen. Elkostnad SE3 ca 50 öre per dag. Jmf kommunalt vatten 15kr/kbm. Sparar ca 14.5 kr per dag. Brunnen kostade 50 ksek extra att gräva ner, så strax efter min död lär jag ha räknat hem det. Om man dock räknar in vad all skit som tillkommer kostar så går det nog aldrig att räkna hem (reparationer mm) Känns bra i magen att inte slösa kommunalt vatten på gräsmattan dock… :blush: En rörspetsbrunn är nog ingen dålig idé om man vill komma undan till en billigare peng, men kan vara svårt att få tillräckligt flöde i en sån.

1 gillning

Allt kan inte räknas hem.

En rörspetsbrunn är nog bäst med en mellantank som man fyller från brunnen och vattnar från.

Kanske ska du tänka på att vattna på natten eller tidigt på morgonen innan marken är varm och innan solen värmer.
Att vattna under jorden dvs med droppslang sparar massor med vatten.
Investera i automatik bevattning så slipper du vattna och vattnet används mera optimalt. Om du kombinerar detta med att gräva ner 10000 liter regnvatten tank eller två sådana så har du gjort något bra för världen.
Att vattna med vatten från regnvattentunna eller egen brunn gör att vattnet landar där det hör hemma och tas inte från någon sjö 20-40 mil bort. Det måste vara det bästa men vatten från borrat hål påverkar ju dina grannar och medmänniskor.
Det är ju kul med trädgård och det är underbart när den är vacker och grön men man får ju låta bli att agera egoistiskt. Om man nu har den förmågan.

8 gillningar

Jag brukar ofta räkna fel så det kanske jag gjort den här gången oxå… :sweat_smile:

Men jag provade att fylla en 10-liters hink från pumpen och det tog 15 sek vilket borde innebära 40 liter/minut. Pumpen är specad för 60l/min så det borde stämma.

40l/min * 60min borde ge 2,4 m3/timme och på 12 timmar blir det nästan 29 m3. Vid några tillfällen har jag startat vid kl 6 på morgonen och slutat vid midnatt och då blir det ännu mer. Har tom några ggr glömt att stänga av på kvällen och då blir det ganska blött där spridaren stått… :grin:

Tomten är på 1700 m2 sen går ju bort en del för huset, infart och altan.

Så du vattnar lika mycket som 40 mm regn? Det låter mycket tycker jag.

Jag är inte säker på att din spridare har samma flöde som när du fyller en hink med en slang.

2 gillningar

Nää, så kan det säkert vara men jag kör ofta två spridare samtidigt från pumpen. Men det jag menade var att det är nog inget jag hade hållit på med om vi bara haft kommunalt vatten… :see_no_evil:

Alla bevattningsförbud jag har varit med om har även gällt för egen brunn. Grundvattnet sitter ju ihop under marken, så det är inte så konstigt.

2 gillningar

Från kommunala vattnet?:joy:

Om det är ett kommunalt bevattningsförbud (absolut vanligast) gäller det enbart för de som är anslutna till kommunalt ledningsnät, och då till bevattning.

Har du egen brunn omfattas den inte av bevattningsförbudet.

Det krävs att Länsstyrelsen utfärdar ett allmänt uttagsförbud, men det gäller vanligen bara åar, sjöar mm
Länsstyrelsen har inte rådighet över din brunn, men å andra sidan är det ditt problem…

Om folk inte vattnade gräsmattor eller fyllde poolen med dricksvatten skulle kapaciteten räcka till.

4 gillningar

Det är garanterat lägre flöde i dina spridare.
Vid sån bevattningen blir det mycket förlust till avdunstning med.
60 kubik är väldigt mycket vatten, tänk dig en pool på 6x10x1m som du häller ut.