Och det vet du att det är? Hört talas om samfälligheter, servitut etc?
Ja.
Vissa kommuner tar från insjöar, medan andra tar från grundvattenreservoarer. Grundvattnet är ofta sammanlänkat.
Det är därför bevattning berör alla i ett område med lågt grundvatten, som inte använder sjövatten. Både privata brunnar och de med kommunalt vatten.
Blir lite nyfiken nu… Får testa och köra båda spridarna ner i en hink och se vad det blir
.
Ytterligare fördel med sjövatten på sommaren är att vattnet håller en betydligt högre temperatur än kranvattnet. Kallt vatten får vad jag läst växtligheten att stanna upp lite av “chocken”. Plus att sjön här utanför är ganska övergödd (fosfor och kväve) vilket gynnar växtligheten lite extra.
Däremot tar det tid för grundvattnet att flytta sig. Så att pumpa en brunn torr gör man bara över längre perioder. Och då tar det ofta tid för grundvattennivåerna att återhämta sig.
Jupp, jättejobbigt när brunnarna går torra. Hände när jag var liten, både vår och grannens grävda brunnar torkade i slutet på 80-talet. Vi fick borra ny, jättedjup. Pappa svor kommer jag ihåg. ![]()
Det är inte billigt att borra en ny, djupare brunn. De pumparna brukar dessutom vara dyra. Mycket slang går det också åt.
Vattenspridare brukar vara märkta med flöde. Det gäller ju vid ett visst tryck och om man har en lång slang så är ju trycket lägre vid spridaren men å andra sidan så brukar märktrycket vara ganska lågt, typ 2 bar, så det är nog rätt rimligt. Tex T380 som är Gardenas största sprinkler (länk ger 935l/h som max och den täcker 380 m2 så en klassisk oscillerande vattenspridare man kopplar till slang drar bara en bråkdel av det.
Trycket är inte så högt när vattnet gått genom en 25 m lång Gardenarulle ![]()
Tror jag mätte strax under 4 bar vid utkastaren och sedan 2 bar vid spridaren så det stämmer nog.
Har mätt och den jag hae , en standard oscillerande ger ca 1000l/h på.en 25 m slang.
Snart är forumet igång med vattendiskussionen från förra året igen. ![]()
Att vattna med sjövatten nära en sjö är ju ganska sympatiskt. Att vräka ut kommunalt vatten vid brist är bara sämst.
Bonus: Om man inbillar sig att marken är full av vatten i all evighet förtjänar man alla slukhål, all försaltning och all vattenbrist man kan uppleva.
(Det var inte riktat till just dig Rikki, utan en generell kommentar till diskussionen.)
Att mäta är att veta.
Sätt en vattenmätare på utkastaren ni använder till bevattning i sommar så ni har faktiska siffror att räkna med.
Vad ska ni med hela den där gräsmattan till? Gräsmatta är Sveriges största monokultur och kräver löjligt stora resurser i form av bevattning och underhåll.
Istället för ny brunn, lägg en bråkdel av de pengarna på att köpa in (torktåliga) perenner. Plantera dem istället för gräsmattan - spara en bit till matplats om det behövs.
Perennerna behöver vattnas en del första året, men betydligt mindre än hur ni vattnar gräset i nuläget. Från nästa år behöver de sällan vatten, eftersom de har djupa rötter som går ned i marken till skillnad från gräsmattan som har grunda rötter sidledes.
Självklart vattnar man dessutom väldigt tidigt eller sent samt i första hand med insamlat regnvatten.
Jag tog det inte så.
Men när jag tittar på området där jag bor, befolkat av smarta människor ser jag både pooler och gröna gräsmattor.
Alltså just nu är det inte ett problem eftersom det har regnat och mer är på gång.
Men typiskt i juli kommer varningarna att inte vattna eller fylla poolen när det är som varmast. Ändå gör de goda borgarna just det.
Även om det också parallellt blivit en tävling i gulast gräsmatta precis som de4 blivit en tävling i två elbilar på uppfarten…
Jag skulle vilja ha en flödesavgift och en progressiv volymsavgift på vatten för vanliga hus.
Nu är det ingen risk för oss skåningar att Bolmen töms, eftersom inte ens sommaren 18 var man på gränsen av vad man får ta ut. Men kapaciteten i systemet är begränsad hur mycket som går att rena upp.
Perenner kräver dessutom mindre skötsel än en gräsmatta ![]()
Även om man har robot, säger bara '@%&&€# slingbrott…"z
De trådlösa är ännu väldigt dyra.
Bra, ibland tar folk online åt sig på fel sätt. ![]()
Vi ser samma sak och samma lösning:
Jag vill att hela räkningen betalas på detta sätt för att visa vad kostnaden per kubik verkligen är på konsumentnivå.
Precis så. Och det finns också ett värde att inte pressa systemet i onödan eftersom infrastrukturen kring både V och A kostar och behöver underhållas samt att genom att föregå med gott exempel också kan påverka sitt och andras beteende där vattentillgången är mer hotad.
Det är värre än så
VA nätet är gammalf och vid stora uttag faller trycket i ledningarna. Gamla ledningar kan då kollapsa pga yttre tryck.
Det brukar innebära uppgrävda gator och renspolning. Fast spolvattnet går utmärkt att vattna och fylla poolen med.
Gör de verkligen det? De flesta fyller väl ändå poolen i början av säsongen i maj/juli.
Kan faktiskt instämma vad gäller att vattna den. Skönt att den inte växer så våldsamt och behöver klippas ![]()
Gräs är rätt onödigt att vattna, det går knappt att ha ihjäl.
Det dunstar vatten hela tiden från en uppvärmd pool.
Uppskattningsvis 5 mm per dygn. Men ja, det är intitalfyllningen och sluttömningen som belastar VA nätet mest.
Min är visserligen inte uppvärmd men jag har aldrig fyllt den efter första fyllningen, det sköter regnet så bra.
Det gör en stor skillnad om den är uppvärmd. I princip hela värmeeffekten avdunstar vatten…
Varje kW uppvärmning avdunstar ca 50 liter/ dygn.