Ska vi skaffa egen brunn för att kunna vattna trädgården obegränsat?

Jag har två fastigheter, i den ena kommunalt vatten, i den andra egen brunn, borrad.
Kostnaden för der kommunala vattnet är 52kr/m3, vi har normalt bevattningsförbud maj-sept. Jag använder främst ett par tunnor på två hundra liter st för bevattning. Vattnar aldrig gräsmattan, det är absurt med tanke på den mängd vatten som går åt. Jag använder såklart lite mer vatten där jag har brunn, men generellt är det otroligt osympatisk att använda rent vatten när man har vatten brist och förbud, till bevattning, särskilt till tex gräsmattor. Om man däremot inte har förbud, bör man tex använda dropslang mm och bara vattna på kvällen så kommer du minst halvera åtgången.

3 gillningar

Nej, det gör det inte. Den är täckt större delen av dygnet. Fyller på en skvätt någon gång i månaden eller om den är smutstig så man måste rensa filtret ofta.

Nu när det regnat lite behövs ingen påfyllning alls.

Det är en myt att pooler fylls vid varmt väder. I Sverige är så gott som alla pooler täckta (förutom kommunala utomhusbad). Avdunstningen blir då försumbar.

Däremot vattnas och duschas det väldigt mycket vid dessa tillfällen.

1 gillning

Har bara en sak att säga i denna tråd, eller kanske två…

1. Täckodla om du vill odla och installera vattentunna.
  2. SLUTA VATTNA ERA GRÄSMATTOR I STEKHETA SOMMAREN!! GRÄSET ÅTERHÄMTAR SIG!! SÅNT SATANS SLÖSERI MED VATTEN!
3 gillningar

Vi har planterat ganska stora mängder växter och hela trädgården är en oas av grönska. Skaffa borrad brunn om ni ska vattna mycket. Vattna på nätterna om möjligt.

Vi har en 30 kubik pool men vinterhalvåret fyller den tillräckligt. Brukar bara behöva toppa med slangen med några få kubik per sommar.

1 gillning

Om du har en grävd pool så är det en myt om du har en rampool så lär du ju inte ha den fylld året om utan plockar undan den på hösten :thinking:

Ja, men den fylls på våren, då det inte råder vattenbrist.