Idéer bortskänkes | Har du en idé man kan tjäna pengar på som du inte kommer göra något med?

Föredrar hantverkare som både städar och plockar undan efter sig. Ja det kostar lite mer MEN är enligt min erfarenhet efter 20 år och 6 hus ofta ett tecken på en ordentlig och noggrann hantverkare också :wink:

7 gillningar

Att du och Kaspian skapar den kursen ni pratade om i avsnittet. Är helt övertygad att den hade gått skit bra. Är nog många som inte har någon mentor eller vet hur det ska göra.

2 gillningar

För er som gillar programmering så förslår jag en app som man kan hålla upp mot en parkeringsskylt och få veta vad som gäller och om man får parkera där idag.

Problemet:

• Ibland när man ska parkera i städer och det sitter 4 tilläggsskyltar under P som anger tider hit och tider dit när det är avgifter och när det är tillåtet att stå med p-skiva osv. Ibland känns det halv omöjligt att komma ihåg vilken skylt som väger tyngre än den andra.

Lösning:

• Jag vill ha en app som jag kan hålla fram mobilen mot skylten och läser av den med hjälp av kameran. Sen får jag en fin text som säger något i stil med, “Tillåtet att parkera i 2 timmar och 25 minuter till. Sen måste du börja betala avgift.” Eller nåt sånt.

Hör av er om ni fixar en sådan app, vore nice att använda den om den fungerar bra :slight_smile:

23 gillningar

Har exakt samma erfarenhet på jobbet när man tagit in underentreprenörer.
Dem som sticker utan att städa efter sig har man betalt för mycket för, fått slarvjobb av etc.

I slutändan brukar det löna sig att betala lite mer direkt, så slipper man betala mer indirekt
i form av merarbeten, omarbeten, trasiga grejer, bristande kvalitet och tveksamma ÄTA (ändrings-tilläggs och avgående arbeten)

2 gillningar

Precis! Har stött på många slarviga klantarslen som lämnar bygget i kaos men aldrig en välorganiserad, strukturerad och ordentlig klantskalle som städar efter sig. :smiley:

(Sen finns det många duktiga och effektiva hantverkare som INTE städar särskilt mycket efter sig också.)

Det finns flera företag i Sverige som gör detta med åtminstone kryddor och microgrönt. Vet inte hur det är med sallad dock.

Häftigt!!

20 tecken.

Va? :slight_smile:

Okej, 20 tecken. Nu fattar jag.

5 gillningar

Gated community - helhetsentreprenad. Vakter, liten affär, fina byggnader, samhörighetskönsla. Precis så dyrt så medelklassen kan tråna om det men inte riktigt nå fram, som en Apple plus Pro delux, det kanske går med lite skuld, men om du lyckas får du hänga med välbärgade människor och komma in i en trygg gemenskap.

Nått jag hade velar dra igång men det kräver ganska mycket startkapital och höga omkostnader. Behöver också oerhört bra marknadsföring för att det inte ska slå fel och sticka i folks ögon.

Men dessa koncept tror jag kommer vara oundvikligt framgent - varför inte vara med och forma / ta en del av den kakan?

8 gillningar

Fungerar det med dagens befintliga plan och byggnadsregler med något dylikt i Sverige?

Tror att allemansrätten även kan spela in?

1 gillning

En idé för den som är mer händige och inte en programmerare.

En robotgräsklippsservice.

Problem:

• Låt någon sköta hela driften av ens robotgräsklippare. Med tanke på vinterförvaring, service, reprationer samt val av vilken modell som är bäst.

Lösning:

• Ett företag som erbjuder ett helhetsåtagande för ens robotgräsklippare.

Troliga kunder:

• Höginkomsttagare som inte har tid/lust att själva fixa med det.
  • Ägare till sommarstugor som inte riktigt har möjlighet att kolla efter sin robotgräsklippare själv.

Vem passar det:

• Någon som är händig och kan sälj. (Säljbiten är nog den största tröskeln.)
  • Bra om man kan något om maskiner, annars får man lära sig hur man lagar dom.
  • Fördelen är att man inte behöver skaffa sig varesig lager eller lokaler innan man har sålt något. Eftersom man kommer ut till kunden och tittar på deras gräsmatta.
4 gillningar

Jag är på och hyr / köper en sådan tjänst. Är ovän sedan 5 år tillbaka med vår robotgräsklippare. Så nu klipper vi med en gammal Klippo. :unamused:

5 gillningar

Har visserligen redan sett detta på en pizzeria men med tanke på alla pizzerior man varit på som inte har det så föreslår jag:

Reklam på insidan av locket i pizzakartongen.

Pizzerian i fråga hade reklam för Forex så det var ju ändå ett större företag som gått in och tänkt att det här kan bli nåt.

3 gillningar

Förra året när alla skulle ställa om till streamade stormöten och events men saknade kompetensen kände jag för att starta en liten “Stream Factory”. En strömmande TV-studio som lätt kan byggas om på dagsbasis för olika företag. “Kom hit och gör er grej, vi ser till att det ser bra ut och låter bra och att allt bara funkar.”.

Bakgrund till idén.
Det blev pinsamt tydligt att vi (min arbetsgivare) hade väldigt lite know how på området och vi har idag investerat säkert 150k i utrustning som bara ligger och ruttnar för att endast ett par personer på företaget har intresset att hålla kunskapen uppe så att man kan ratta kameror, bildväxel, datorer, ljud, mickar osv osv. När vi två inte är tillgängliga så skippar gubbskinnen den stora riggen och sätter sig med webcamen på Teams istället.

Det finns såklart stora AV-bolag som är proffs på att göra sånt som Nordnet-live eller liknanade. Tänkte att detta skulle vara lite mer boutique med störra flex i.

5 gillningar

En app som hjälper en att visualisera, budgetera och samlar fakta inför bostadsköp. Jag har en bra bit av råmaterialet (i pages och numbers) men behöver någon som ser möjligheter och kan göra appar. Det finns mkt på nätet men det är utspritt och en jävla röra med alla regler hit och dit. Allt i appen ska vara sammanlänkat(ändra en siffra här så ändras det även där). Man skriver in sina förutsättningar. Alltså en lathund/hjälpreda i fickformat med hands on substans så du kan komma i mål.

Appen tänker jag blir uppdelad i 4 delar:

1. Familjebudget, faktisk ekonomi, 4-hinkar-principen(om det är ok?) med just dina siffror, ekonomiskt upplägg(kort och konton och varför) samt ”nu vs om x år” om prisutvecklingen är ”y”.

2. Kalkyler: olika prisklasser som visar vad dina faktiska kostnader blir vid respektive klass(ex. 2,5MSEK, 3MSEK, 3,5MSEK och ett objektspecifikt kalkylblad(om du hittar ett objekt du vill titta närmre på), visionstavla(om jag sparar xkr/mån kommer jag ha råd 20xx-xx-xx, banker med aktuella räntor, ca-priser för drift(enl. just dina preferenser), engångskostnader(vid köp i vald prisklass/bostadsform)

3. Köp: strategier, i huvudet på en bankman, bra att tänka på, när det är dags för att getting down to business(buda, besikta, skriva kontrakt, tillträde, etc. Gången helt enkelt), kort om hus vs bostadsrätt vs fastighet(köp av tomt).

4. Fakta: fukt, ventilation, regler, krav, möjligheter som till exempel att få in hyresintäkter och underhållsintervaller med ca-priser.

Säg till om det verkar intressant så delar jag min skiss.

6 gillningar

Så länge man har ett varumärke som klarar av att bli nedsmetat med tomatsås, smält ost och fett så låter det toppen! :wink:

1 gillning

Närtappat kranvatten

Kranvatten att sälja på flaska tillgängligt i hela landet hos återförsäljare på tågstationer, rastplatser och liknande, som alternativ till läsk eller källvatten.
Vattnet ska tappas lokalt, flaskan märks med en enkel etikett typ Kranvatten från ____

Nyckelord miljö och hälsa.

5 gillningar

Det finns för restaurang så det borde gå att implementera för en marknad utanför. Jag hade köpt! :grinning:

Aha, finns det? Ja jag hade också köpt det :slightly_smiling_face:

1 gillning

Snacka om att sälja sand i sahara, men tror det hade kunnat funka. Få som tänker på att gå på toaletten och fylla en egen flaska med kranvatten.

1 gillning