Idéer bortskänkes | Har du en idé man kan tjäna pengar på som du inte kommer göra något med?

:grinning_face_with_smiling_eyes: Jo visst. Men man slipper ta med en egen flaska, och så får man vattnet kylt och aptitligt presenterat. Alternativt vore allmänna tappställen så slipper man blaska omkring i något handfat på en offentlig toalett, tror att det finns något sådant i England.

2 gillningar

På tal om sand i Sahara… komma på en lösning hur den sanden kan användas i betong.

2 gillningar

Appen kan ju ha ett arkiv för besökta visningar också. När man gått på ett dussin så börjar det bli ganska rörigt vilka saker som var i vilket hus.

Inför visning skulle man kunna lägga in i appen “Storgatan 1, Tjockhult”. Kanske importera/scrape’a all info från Hemnet direkt t.om. Därtill kan man addera sina egna bilder och noteringar från visningen. Typ den där illavarslande fläcken i källaren eller den heltrevliga syrénbersån som inte fanns i annonsens bilder.

1 gillning

Jag tänker på https://thoreau.se eller https://stillsparkling.se/restaurang

Det är visserligen lite mer avancerade med filtrering och kolsyra om man vill. Men tanken är samma, att man tar vattnet lokalt från kranen och förädlar.

Prepping på entrepenad.
För en abbonemangskostnad garanterar företaget att det, i händelse av kris kan tillhandahålla X antal liter vatten + förnödenheter. :sunglasses:

8 gillningar

Grym affärsidé, och sen bara hävda Force majeure om man inte lyckas leverera om kriget kommer…? :slight_smile:

12 gillningar

Disclaimer: det här kan låta lite rasistiskt, men det är inte avsikten utan den här frågan och svaret kommer från en genuin undran. Någon mod får väl ta bort det om det är stötande.

Många asiater har glasögon. Nästan alla asiater som har glasögon har väldigt enkla och ofta fula bågar. Svaret jag fått på varför det är så är för att västerländska glasögon inte passar asiatiska ansiktsformer, något med näsryggen ska t.ex. vara ett problem.

Affärsidé: Starta ett designerglasögonmärke som riktar sig till asiater. Det finns ju en marknad på iaf ett par miljarder människor som skulle kunna vara intresserade.

1 gillning

Genialt! När kör vi?! :rofl:

Det måste ju finnas en massa glasögontillverkare i Asien redan som har fokus just på den asiatiska marknaden. Låter snarare som att en importbusiness i länder med många invandrade asiater skulle vara affärsidén.

2 gillningar

Det säljs en hel del sand i ökenländer faktiskt. Har egen erfarenhet från Sahel-området i Afrika där man säljer olika typer av sand för husbyggnation. :slight_smile:

2 gillningar

Ah, ja men precis. En take-away lösning på den på Seven Eleven och Pressbyrån, med pantbar flaska :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag kan också tänka mig både vara kund och starta. Tänk så mycket saker man kan köpa in till verksamheten, alla saker man måste testa innan man tar in dem, alltså bara uppsidor. :rofl:

2 gillningar

Känns som att detta skulle konkurrera med den övriga försäljningen på ett negativt sätt, givet att man inte tar snuskigt mycket betalt, varpå jag undrar om folk skulle köpa det i över huvud taget. Om jag hade kunnat köpa en flaska vatten för en femma så hade jag sparat in på många onödiga köp på Pressbyrån.

1 gillning

Jag är på när som :slight_smile: Nu när vi har @janbolmeson med i styrelsen också kan ju inget gå snett :smiley:

2 gillningar

Finns redan på många ställen i landet.

1 gillning

Jag kan absolut se någon typ av prenumerationstjänst framför mig där man med vissa jämna mellanrum får sitt lager utbytt/påfyllt. Men jag tror att det skulle vara svårt att få människor att lite på att man faktiskt kommer att ha lager tillgängliga för dem den dagen det smäller (vad hindrar en från att bara ta allt själv och sticka till skogs?).

Och hur skulle distributionen ske? Ska företaget, dagen efter kärnvapensmällen, åka ut i skyddsdräkt med AK-47:or i högsta hugg för att leverera preppningpaketen till de hus som fortfarande står kvar? :upside_down_face:

2 gillningar

Ju mer jag tänker på det desto mer sugen blir jag på att köra igång. När skatteverket ifrågasätter ett inköp svarar man bara ”produktutvärdering å kunds vägnar”. :sunglasses:

2 gillningar

Väpnad transport ingår i de luxe-paketet. Vid kärnvapenanfall hävdas force majeure. :wink:

Närå, men det finns säkert 50 andra scenarion förutom krig där vatten och kalorier kommer att vara bristvara under en period. För den som är trångbodd (eller bara lat) kan det vara en billig försäkring.

1 gillning

Skitbra idé! Och sen när man köpt omvandlas upplägget i appen till köpt objekt med den redan samlade informationen. Skrev till Husappen att deras app hade varit bra som komplement men de svarade inte.

Varför är konkurrensen negativ om det handlar om onödiga köp? Kranvatten hade ju lätt gett försäljaren större marginaler än försäljning av läsk gör.
10-15kr, beroende på sammanhang, hade jag gärna lagt på en flaska när jag är ute och reser.

1 gillning