Idéer bortskänkes | Har du en idé man kan tjäna pengar på som du inte kommer göra något med?

Ja, frågan är om det skulle ge så stora marginaler. Jag är inte säker. Jag antar att den stora kostnaden för läsk är distribution, flaskan, återförsäljning i butik, et cetera, inte själva skapandet av drycken i fråga.

Skulle vara väldigt intressant att se konkreta räkneexempel för detta. Hur mycket av priset på en Coca-cola kommer från själva framställningen utöver kranvattentillförseln?

1 gillning

Eller kanske komma hem med rätt grejer i förväg. Dvs sälja ett färdigt prepperpaket med hemleverans och instruktioner.

1 gillning

Min tanke var inte att det skulle behövas så stora marginaler utan snarare att få upp en volym på det. Att det är kontraproduktivt att frakta omkring stora mängder vatten tror jag mig inte vara ensam om att tycka.
Räkna du gärna på det, jag släpper idén fri :sweat_drops:

Absolut, men det finns redan företag som säljer (överprisade) ”krispaket”. Dessutom behövs ganska mycket utrymme för att lagra vatten och mat som ska räcka åt en familj. Är ni fyra i familjen behövs i runda slängar 16-20 liter vatten per dag. Det är (minst) 112 liter vatten på en vecka. Det är ganska mycket volym i en tvåa på Södermalm.
:wink:

2 gillningar

Genom att söka lite på nätet, och gå på lite olika mer eller mindre belagda källor, så verkar vi prata om ett produktionspris för en burk med Coca-cola på typ 5-10 cent, så låt oss säga en krona. Vi kan, för argumentets skull, dubbla det priset för att verkligen ta höjd för utveckling, testning, reparation av maskiner, et cetera.

Låt oss säga att vi får flaskor med vatten helt gratis, skänkta till oss av Gud, levererade till en lagerhall, redo för utkörning. Givet detta så skulle vi kunna sälja dessa med samma marginal som Coca-cola så länge vi vi lade oss två kronor under i pris. En större prissänkning skulle innebära lägre marginaler. Och om man betalar 20 kronor för att få en burk med läsk så tror jag att väldigt många skulle ha svårt att betala 18 kronor för vanligt kranvatten.

Det känns som att vattenförsäljning på flaska främst fungerar när man kan kränga riktigt stora mängder till kunder som inte skulle kunnat tänka sig att köpa samma mängder av typ läsk (som i livsmedelsbutiker på kontinenten). Eller när man lyckas göra det till någon slags premiumprodukt som man säljer för samma pris som läsk. Norska Isklar är ett bra exempel på det senare; helvete vad det kostar, även om man tar höjd för norska, redan sinnessjuka, priser :slight_smile: Något billigare mellansegment har jag dock svårt att se framför mig. Men jag kan såklart ha fel. Har bara tänkt på detta i typ tio minuter.

För många år sedan var jag på Starbucks (när det inte fanns i Sverige) och märkte att sirapen de har i sina drycker bara lägger sig på botten i deras “to-go”-muggar.

Jag tänkte då att man borde uppfinna något som får detta att blanda sig bättre, typ någon form av propeller du kan röra manuellt på muggens undersida för att få upp detta.

Eftersom jag aldrig dricker i några sådana muggar vet jag inte om detta är ett problem idag, men ni som gör det kanske vill lösa detta :slight_smile:

1 gillning

Har jobbat som tryckare och skulle vilja påstå att det blir väldigt dyrt att trycka på båda sidor på wellpapp eller hård kartong.
När man vänder pappersbanan för tryckning på andra sidan så går den genom ett vändkors med flera valsar där pappersbanan gör flera 360 och 270 graders svängar. Inte så bra på wellpapp.

1 gillning

Närproducerat vatten fungerar nog på många ställen men inte i Lysekil, dom måste ha Sveriges sämsta kommunala vatten. Det är så vidrigt att snål som jag är var tvungen att köpa vatten när jag var där på en dykhelg. Finns det sämre vatten i någon annan kommun så tycker jag verkligen synd om dom. Det smakade som dom hade klorerat närmsta dypöl.

Också tänkt på detta!

Tar man det ett steg längre kan man även tillhandahålla en bunker rika kan fly till. Självklart snor du åt dig lite platser till dig själv och familjen om det verkligen behövs samt att du kan ha event’s å grejer i bunkern medans de rika väntar på domedagen :sunglasses:

Skitsmart, sälja något som man troligen aldrig behöver leverera och dessutom ta betalt varje månad. Kan man bara skaffa sig rätt reklam så lär detta bli en fin affärsidé :slight_smile:

2 gillningar

Jag hade velat utveckla matlistan.se så att man även skulle kunna skanna varorna direkt med mobilen, och sen skicka in det till utcheckningen hos livsmedelsaffären på någon vänster… Om någon har mer insikt, hör av er så kan vi underlätta scanningshandlandet så man slipper ha telefonen med matlistan i ena handen och butikens scanner i andra… Vilken lycka det hade varit!

2 gillningar

Jag har inte provat Willys lösning, men där kan man scanna med mobilen.

1 gillning

Sätt din unge på ishockeyskola så har de istid kl 15 en vardag!!

Jag är IT-konsult och ofta mig mina kunder ringer om alla möjliga tekniska frågor, oavsett om jag levererar tjänsten o fråga eller ej. har flera kunder som frågat om jag vet någon i stan som gör just detta (det vet jag inte).

Min första tanke när jag fick frågan är att det kanske är svårt att ha hög beläggning och att ävensom utrustningen håller ganska blir hyran eventuellt tuff att bära. Därför är mitt förslag att den som redan har ett konferensrum med låg utnyttjande grad bygger om det för att kombinera det med uthyrning. Om man inte har någon annan synergi som får ner hyran.

2 gillningar

Det vore perfekt ihop med iden om transporttjänst.

Detta är ett sidospår men fattar inte varför inte fritids erbjuder aktiviteter (mot en kostnad). Hade det varit privat hade det varit självklart. Nu är det bara barnvakt. Hade varit perfekt om det funnits dansklasser, kör, fotboll, mm, via fritids.

3 gillningar

Man tycker ju det, men ändå ser jag i princip aldrig några asiater i media som har snygga glasögon.

1 gillning

Sourca produkter från alibaba, sälj det via tex amazon, cdon osv.
Sen kör man 3pl lagerhållning.

1 gillning

“Min hantverkare” har jag funderat över. Låter lite som en av dina punkter. Lite som att man har en husläkare typ. Är det strul så kontaktar jag min hantverkare och då kan hen hänvisa mig vidare till någon som hen litar på om det är ett område som hen inte är expert på. Kanske lite enklare på landsbygden där det inte finns hur många olika som helst men i stan upplever jag det verkligen som en utmaning så fort man behöver någon.

4 gillningar

Ja se! Dock inte på mitt Willys… :frowning:

1 gillning

Vissa Willys butiker har det.

1 gillning