Övervägning av index investering kontra affärsidé

Hej alla, jag är rätt ny på sidan och podden så risken är stor att detta redan diskuterats men att jag inte hittar det.

Jag undrar om, och vad, jag har missat i ifall indexfonder är en bättre metod än affärsidé.

Situationen jag befinner mig i är att jag har 150k-200k i handen att starta en affärsidé med försäljning. Det kommer ta ca 10 timmar i veckan att ta hand om.

Är uträkningen för om det är värt att syssla med affärsidén över indexfonder om totala vinsten är mer än:
7% av kontantinvesteringen samt
Det jag anser att min arbetskraft är värd på 520 timmar
Per år?

Finns det något jag inte tänker på utöver det?
Affärsidén kommer såklart inte med någon garanti men det tror jag är svårt att garantera för något företag :slightly_smiling_face:

Nja. Det är ju verkligen att jämföra äpplen och päron. Att driva eget innebär som du är inne på ett eget arbete. Du kanske kan skala upp eller ned beroende på förutsättningar.
En välmående verksamhet kan även belånas för att öka avkastningen på eget kapital.
Vidare kan din tänkta jämförelseinvestering i index gå allt mellan himmel och jord ett enskilt år.
Om 7% är något du ”måste” generera så är börsen fel.

Det finns ingen värdering för mig personligen i att det ska vara en viss procent per år.
Och jag ser det som sagt inte som en passiv inkomst då jag räknar med att jag kommer behöva lägga in arbetstimmar.

Jag tänkte mer om det finns komponenter jag inte förstår när det kommer till peng-för-peng-investering av pengarna jag har på hand :slightly_smiling_face:

Om du räknat med tio timmar i veckan så är det säkert mer än så.
Försäljning innebär ofta kontakt med kunder och reklamationer eller klagomål eller ren support.
Detta och att driva ett bolag med bokföring etc. kommer antagligen öka på antalet timmar du måste arbeta.

Om detta är en bisyssla bredvid ett heltidsjobb så kommer du ta mycket tid från din fritid och från vänner och familj. Vad är det värt för dig?

Är detta något du tror kan bli heltidsjobb i framtiden? Då kanske du ska satsa oavsett vilka siffror du får fram vid jämförelser.

Jag har egentligen räknat på färre än så, runt 5-6 timmar i veckan, men ca 5 timmar till tänker jag är just buffert när det gäller arbetskraft.

Jag jobbar redan 130% på knegarjobb för att försöka få någon typ av grundekonomi. Lägger undan mellan 10k-12k i månaden. Så sluta extrajobbet för det här hade redan varit en plus och får förmodligen mer fritid än vad jag har haft de senaste månaderna. Men det är en jättebra poäng du gör och jag uppskattar inputen du gör, så tack :slightly_smiling_face:

Finns inget som säger att det inte ska gå att expandera till heltid. Jag har dock lite av en låg-ekonomsk-klass-mentalitet från mitt liv i övrigt så har svårt att se mig driva något så stort men det ska definitivt gå egentligen.
Men du har rätt att det här kan vara värt det bara för den sakens skull. Hm.

1 gillning