Hej!
Jag har lite tankar kring Spiltan Aktiefond Investmentbolag som funnits med i nybörjarportföljen ett tag.
Fonden i sig har inte som mål att följa utan att slå SIXPX indexet genom att investera i Investmentbolag.
Trotts det tar den sin plats i portföljerna vars uppgift är att följa indexet.
Missförstå mig inte! jag tycker att det är superbra med en fond som kan slå index och att denna är en riktig vinnare.
Men strider den inte mot filosofin att försöka följa index?
Efter att ha läst “Vägen till din första miljon” som betonar investeringar i de olika investmentbolagen av flera olika anledningar så känns dessa som en självklarhet att ha med i sin portfölj. Men något som också lyftes fram var att när man väl har köpt en aktie så äger man den, medans med en fond, så har man den kontinuerliga förvaltningsavgiften. Avgiften är ju väldigt låg, men som du visar så är avgifter något som under tiden urholkat det egna kapitalet.
Jag förstår att det är bekvämt och enklare att månadsspara mot en fond och samtidigt få en riskspridning.
Samt att om Sverige skall representera ca 10-15% av portföljen så behöver man ha ett hyfsat stort månadssparande för att kunna köpa aktierna för att få samma spridning och simulera fonden genom att köpa innehaven direkt. Men varför då inte köpa vid ett fåtal tillfällen under året när “potten” av sverigefonderna kommit upp i summor som gör att man faktiskt kan köpa aktierna direkt? Säg t,ex en gång per kvartal eller halvår.
För övrigt vill jag tacka för en extremt bra blogg och att du delar med dig av dina erfarenheter så mycket som du gör!
 Undra hur det har gått för Nyman med hans funderingar.