Hej!
Jag och min man har som en rolig grej skapat en liten semesterfond för familjen. Fonden består av aktier i Swedbank, Nordea och SEB.
Tanken med semesterfonden är att vi varje år ska kunna använda den årliga direktavkastningen till roliga saker – den får alltså inte användas till något annat.
Nu till min fråga:
I år har Swedbank en betydligt högre direktavkastning än de andra bankerna. Hur skulle ni resonera?
Skulle ni flytta över hela kapitalet till Swedbank för att sen allokera om efter utdelningen eller behålla spridningen mellan alla tre banker.
Att flytta kapital till Swedbank enbart för att direktavkastningen råkar vara högre just i år inte skapar något gratisvärde. Marknaden känner redan till ungefär vad utdelningen kommer bli och har prisat in den. Att jaga högre direktavkastning från år till år är därför oftast ett nollsummespel, eller till och med negativt, efter transaktionskostnader. Utdelning sig är dessutom bara att flytta pengar från högra fickan till den vänstra, värdet på ditt aktieinnehav minskar lika mycket som du får rätt till i utdelning på X-dagen.
Nästa tankevurpa är att titta på kortsiktig historisk avkastning, till exempel +20% i år, och låta det påverka beslut framåt. Den typen av avkastning säger väldigt lite (eller egentligen inget alls) om framtiden, särskilt på ett enskilt år och i en koncentrerad portfölj.
Det tredje är själva konstruktionen av semesterfonden. Tre svenska banker är i praktiken ett enda bet. Samma land, samma sektor, liknande affärsmodeller och stark koppling till svensk konjunktur, bostadsmarknad och ränteläge. (Risk att totala värdet mer än halveras på några få veckor)
Högre direktavkastning ett enskilt år är inte gratis pengar. Utdelningar är inte gratis pengar. Kort historik säger lite om framtiden. Det är totalavkastningen som räknas. Och tre banker är inte diversifiering. I min värld är tanken med semesterfond kortsiktiga pengar som ska användas i närtid, där man normal önskar stabilitet, förutsägbarhet och enkelhet än att maximera utdelningen just i år. Själv har jag sommarens semesterfond på sparkonto, för att inte riskera omvandla familjens planer på Greklandsresa till husvagnssemester i Arboga (No offence alla Arbogiter på forumet, var bara ett målande exempel, är säkert supermysigt i Arboga, aldrig varit där ens).
Fundera på att lägga 50/50 på sparkonto/global aktiefond eller Plus alla bolag .då kan ni på sikt få avkastning till semester men om börsen går ner kan ni ta av sparkontot ett par år för att ändå får semester. Enbart svenska banker är en galen koncentration.
Ps fonden kan väl inte ha gått +20 % i år, då två av aktierna du nämner ligger minus och en på +7,97 %?
Svaret är fortfarande att det är precis som att sälja motsvarande direktavkastningen. Så att köpa Swedbank för att sen sälja är bara slöseri med pengar.
Alternativ 1: Gör inget få utdelning som det ser ut nu.
Alternativ 2: Sälj av de som ska minska efter balansering för att få utdelning motsvarande allt i Swedbank.
Alla övriga lösningar är bara ökade kostnader och att lura sig själv.
Vet inte om du läst hela mitt inlägg ovan, men % DA på en aktie är inte samma som % ränta på ett sparkonto. Bara för att en aktie har hög DA betyder det inte att den har motsvarande % förväntad total avkastning.
Direktavkastningen på x% (som dessutom troligtvis är historisk DA i ditt exempel) säger bara hur stor del av dagens pris som betalas ut kontant i utdelning. Formel:
DA = Årlig utdelning per aktie / Aktiekurs
Men för just detta ändamål kan ju utdelande aktier vara tilltalande rent psykologiskt. Man har alla aktier kvar efter utdelningen och ny utdelning väntar nästa år. Dock måste portföljen breddas till 15-20 aktier. Om man vill följa en utdelningsstrategi rekommenderar jag Hernhag.se varmt.
Som andra redan sagt, men för tydlighet (du kanske redan är med på det)
Företag A aktiepris 100 kr planerad utdelning 5 kr
Företag B aktiepris 100 kr planerad utdelning 1 kr
Du äger en aktie av varje, total förmögenhet 200 kr. Efter utdelning har du 6 kr på kontot och aktier för 95+99 kr, dvs totalt förmögenhet 200 kr där 194 kr är aktievärde och 6 kr ligger som kontanter på ditt bankkonto istället för företagens bankkonto.
Du säljer din aktie i företag B och äger 200 kr i företag A. Företaget delar ut 10 kr till dig och 2 aktier är nu värda 190 kr. Efter utdelning har du 10 kr på kontot och aktier för 190 kr. Om du nu balanserar om till 95 kr resp 95 kr igen, så skulle du lika gärna kunna sålt andelar till att börja med för att frigöra extra semesterkapital.
Du har inte fått några extra pengar, företag A har bara sänkt sitt värde för att du ska få likvider.
Vill man ha en betydligt bättre portfölj som följer vedertagen forskning och uppnå den psykologiska effekten du talar om, då kan man också välja Lysa med lagom risknivå och automatiska uttag regelbundet, alternativ utdelande global index fond/ETF. Ger enormt mycket bättre riskspridning än 15-20 utdelare.
Eller så direktäger man aktier om man tycker det fungerar bättre. Frågan TS hade var inte vad som är allra mest optimalt enligt forskningen. J
Personligen gör jag båda delar och det funkar utmärkt
Som många andra är inne på, DA är inga gratispengar och jag hade velat ha bättre riskjusterad avkastning i min semesterfond.
Jag hade definitivt haft ett separat konto med nån globalfond eller hos fondrobot som jag kallat “semestergeneratorn”. Varje år hade jag tagit ut all pengar överskjutande ett visst belopp (inflationsjusterat) och använt detta uttag för semestern.
Tack för input. Fundering. Om man gör som du föreslår. Då behöver man sälja av andelar varje år? Innebär det inte att andelarna minskar i antal även om de ökat i värde?
Vi tycker också att det är lite trevligt att ha både ock. Har direktägt bankerna i många år. Hittills både stabil och bra affär med lite guldkant när DA kommer.
Banken vinner alltid - eller?
Tänker att om man gör som en del föreslår och har bred fond/robot etc och använder avkastning/år så behöver man ju sälja andelar för att få ut kapital? Försvinner inte ”fonden” och syftet med den då? Tanken är ju att den levererar år efter år utan att behöva sälja…