Dubbelbeskattning Sverige - Kenya

Hej! Jag är en flitig läsare på forumet här men har inte postat något innan.
Jag har ett jobberbjudande från ett företag i Kenya (ett lokalt, Kenyanskt bolag) som jag funderar på att acceptera. I så fall kommer jag att börja med att arbeta på distans med start 1a Juni i år, för att sedan flytta ned med familjen från i början utav nästa år (Januari/Februari).

Hur fungerar det med skatt? Skattar jag både i Sverige och Kenya, eller bara i Kenya?
Skiljer det sig under tiden jag arbetar på distans (från Sverige) mot när jag och familjen är bosatta i Kenya?

Om det finns någon expat på forumet med erfarenhet från regionen är tips så mottages det också tacksamt. :slight_smile:

1 gillning

Har du kollat om det finns något skatteavtal mellan Sverige och Kenya?
Isåsfall reglerar det var du betalar skatt och under vilka förhållanden.

När du flyttar ner till Kenya skall du skriva ut dig från Sverige. Annars åker du på att skatta i Sverige.
Det innebär också att du blir utförsäkrad från svenska försäkringskassan osv osv. Samma för din familj.

Vad som gäller i Kenya får du nog ta och leta reda på själv. Vad som gäller för expats i Kenya har jag ingen aning om, skolor, försäkringar, vård och en massa annat.

Jag tror att du har en väldigt massa att läsa på . Bor du i Sverige skattar du här om det inte finns ett skatteavtal.

Ambassaden, google, expatsföreningar, din premutiva arbetstivare.

Flytta från Sverige | Skatteverket.

Det finns en svensk skola i Kenya

Då kan man ju börja med att kontakta den?

Jag gissar man tar hjälp av en lokal revisorsnågonting som gör kenyansk deklaration när det kommer så långt. Och det finns säkert ett expatcommunity som kan svara på frågor.

Jag vill bara lägga till att det är skillnad på olika former av skatt. När det gäller inkomst av tjänst så brukar man skatta denna där man är skriven. Däremot när det gäller andra skatter som reavinstskatt så kan man anses vara fortsatt skyldig att betala denna i Sverige eller inte. Man anses tex vara ”obegränsat skattskyldig” i Sverige om man fortsatt äger en fastighet i Sverige där man tidigare bott permanent. Googla så hittar du vad man måste uppfylla för att bli ”begränsat skattskyldig”.

Andra sidan på myntet är förstås att man kan fortsätts ha ISK om man förblir ”obegränsat skattskyldig”. Dock kommer eventuellt Kenya att ev kräva reavinstskatt då istället. Därmed funkar ISK som bäst för utlandsboende om man bor så man inte behöver betala lokal reavinstskatt. Detta gäller tex i Schweiz, UK (om man skattar under sk ”remittance basis”), och ev Spanien (unddr Beckham rules). Bor man någonstans där den lokala skattemyndigheten tar in 30% i resvinstskatt så faller hela poängen med ISK, och då bör man skaffa kapitalförsäkring istället. På drt stora hela tror jag KF är bättre för utlandssvenskar, men de måste nog sättas upp innan utflytt?

Detta är svårt så ta proffshjälp innan du flyttaf ut, även av svensk skatteexpert.

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

Instämmer med föregående om att ta hjälp av sakkunnig expert i Sverige.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/15311.html
Artikel 4 och 5 kan vara bra att studera i avtalet och värt att notera är ju att frågan om skatt rör ju inte enbart dig som arbetstagare utan även arbetsgivaren. Beroende på din roll och vad du kommer att göra på distans från Sverige kan det leda till att företaget blir skatteskyldigt i Sverige.

Spontant är det nog enklast att fakturera företaget som konsult det första halvåret för att sedan påbörja en lokal anställning i Kenya.

Tack för bra svar!
Företaget i fråga fixar det mesta praktiskt såsom försäkringar, skolor, boende, flytt osv men som ni säger har jag en hel del att läsa på gällande skatt och annat.

Min egen tolkning är att jag kan använda sexmånadersregeln från och med att jag flyttar ned och därmed bara betalar skatt i Kenya, men att jag fram tills dess (dvs när jag bor i Sverige) behöver betala skatt både i Sverige och Kenya.

Intressant tanke att köra som konsult första halvåret, det ska jag definitivt kolla upp! Och jag ska absolut ta professionell hjälp oavsett.

Bra poäng angående ISK och kapital, det hade jag inte tänkt på alls. Som jag tolkar det kommer jag att fortsätta betala skatt på det “som vanligt” i Sverige även om jag är bor i Kenya. Ska definitivt kolla upp det mer detaljerat.

Hur kommer du få lön första tiden? Har företaget du kommer arbeta på ett svenskt bolag? Hur kommer du få lön?

Om du på något sätt kommer få betalt lön från Kenya blir det lite problematiskt med pension över lag och det kan även bli så att din arbetsgivare ska betala arbetsgivaravgift i Sverige. Har inte så mycket erfarenhet av att arbeta remote.

Du skulle kunna arbeta via typ bolag som Friland Finans första 6 månaderna och fakturera din arbetsgivare. Då är du iaf. säker på att du får svensk lön, kan avsätta till tjänstepension och kommer kunna bli sjuk mm.

Som andra sagt kommer du få fundera över hur du gör med eventuella aktier/ISK mm då du skriver ut dig från vårt fina land.

Man kan inte äta kakan och behålla den…

Som jag har förstått det öppnar jag ett lokalt bankkonto i Kenya och får lönen inbetald där (efter att inkomstskatt i Kenya dragits). Företaget är verksamma i ett antal länder i Afrika, men har ingen verksamhet eller bolag i Sverige eller Europa.

Det låter som ett bra upplägg att fakturera som frilans första sex månaderna för att som du säger köra ett normalt upplägg med svensk lön, pension etc. under den tiden.

Gällande att skriva ut mig ur Sverige så är det inget jag har tänkt, åtminstone inte till en början. Dvs, jag kommer vara fortsatt obegränsat skattskyldig i Sverige, och antar därmed att ISK och annat fortsätter skattas som vanligt. Däremot är min uppfattning att lönen som jag tjänar från och med att jag bosätter mig i Kenya enbart beskattas där i alla fall enligt sexmånadersregeln.

Vet du var i Kenya ska du bo? Nairobi är dyr berorende på var du kommer att bo. Det finns Swedish International School sedan länge men allt beror på var i Nairobi du kommer att bo.

För att öppnar bankkonto är samma procedur som här att. Först ska du skaffa dig ID kort och där din arbetsgivare kan hjälpa dig. Jag tror du ska kallas till Kenyanska Migrationsverket för att ID skaffande procedure är centralt. :thinking: Sedan får du skaffa dig skatte IR nummer från skattemyndigheten och det är online. Lätt att få fort du har ID kort. Banken fråga efter IR nummer.

Jag skulle rekommendera dig ta en professionell hjälp lokalt med skatter och residance policy och services . Finns hjälp att anlita.
Inflationen är väldigt hög. Kenya shilling är billigt i år. Jag åker varje år jan-feb 4-6v och 2024 kommer att bli spännande.

Kolla med Windsor Golf Hotel & Country Club där jag träffade svenskar som bor i Nairobi och var för 5-8 år sedan. Kanske kan de ge tips om denna gruppen som ordna golf event.

Kenya följer E.U. reglerna beträffande skatter och penningtvätt.

Lycka till! Karibuni som de säger och betyder välkommen :kenya:

Spännande! :slight_smile:

Som skrivits ovan så har Sverige ett så kallat dubbel-beskattningsavtal med Kenya sedan länge. Så det ska inte vara några problem att reda ut vad som gäller. Om din arbetsgivare inte erbjuder hjälp med skatter och deklarationer både i Sverige och Kenya så är det en tjänst jag hade köpt in till 100%. Finns många ins & outs med internationella skatter. Finns också pengar att spara, så du betalar rätt skatt vilket inte alltid betyder hög skatt. Jag hade tex. tagit kontakt med PWC. De finns säkert både i Sverige och Kenya. Finns såklart många andra firmor som erbjuder motsvarande tjänst.

En site jag brukar använda för att få lite koll på lokala kostnadsläget är Numbeo - länk nedan - där den jämför mellan Stockholm och Nairobi men du kan välja andra städer om du behöver. Visst, i länder med en utpräglad expat community och en USD ekonomi så är priserna i den delen av ekonomin oftast på internationell nivå så det får man ta med i beräkningen när man tittar på snittsiffror som nedan. Bostäder är också något man får räkna med blir dyrt, ibland väldigt dyrt, att hyra. Även internationella skolor burkar vara mycket dyrt. Så kolla upp vad de posterna kan landa på och om ditt kontrakt innehåller ev. kompensation för det.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Sweden&country2=Kenya&city1=Stockholm&city2=Nairobi&tracking=getDispatchComparison

Du skulle även kunna vända dig till Business Sweden om de har möjlighet att sätta dig i kontakt med lokala företag/person som de anlitar eller rekommenderar företag för att re-lokalisera personal. Business Sweden vänder sig såklart mest till företag men kanske kan hjälpa dig som individ också, åtminstone om de är lite schyssta :slight_smile:

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/kenya/service-för-svenska-företag/handelsrelationer-med-kenya/

Lycka till :blush::+1:

Det här är inget svar på din fråga men denna Facebookgrupp gav värdefulla svar på frågor när vi bodde i Kenya: Bei Facebook anmelden | Facebook

Var beredd på att ett expatliv i Nairobi eller Mombasa med hyfsat bibehållen standard är dyrt, en tumregel är att det går åt ungefär dubbelt så mycket pengar där som här för att hålla igång sitt liv, särskilt om man har barn.

Jag har jobbat utomlands i många år och har betalat skatt i en del länder och ingen skatt alls i andra. Vad jag erfar så har Sverige ett dubbelbeskattningsavtal med Kenya sedan 70-talet men det har säkert reviderats några gånger sedan dess.

Några småtips:

1. Under den tid du jobbar på distans ifrån Sverige så betalar du svensk skatt precis som vanligt.

2. Skaffa en digital kopia på dubbelbeskattningsavtalet från någon svensk myndighet, det ska finnas en kopia på svenska, får du inte tag på den så får du nöja dig med den engelska versionen. Läs de delar som berör dig!

3. Du har lite otur med ditt flyttdatum, helst vill man flytta ut i mitten av året eller åtminstone några månad in på året för att åtnjuta minimal svensk skatt för det året man flyttar ut och detsamma då man flyttar tillbaka. Man undviker helst att flytta ut/hem i ett årsskifte.

4. Se till att hela familjen blir “begränsat skattskyldig” när ni flyttar ut och se också till att ni får ett dokument av skatteverket som bekräftar utflyttningen från Sverige. Ni kan läsa på skatteverket vad det innebär. Om ni har en permanent bostad kvar i Sverige så kan ni normalt inte bli “begränsat skattskyldiga” om ni inte lyckas få den att anses vara en fritidsbostad. Läs även om 6-månads regeln och 1-års regeln hos skatteverket.

5. Om ett dubbelbeskattningsavtal finns så ska ni endast betala inkomstskatt i Kenya under den tid ni bor där, dessutom ska ni sannolikt följa deras skatteregler även angående ränteinkomster, kapitalvinster och utdelningar från aktier. Detta gäller normalt även räntor på era svenska bankkonton och har ni tur så är dessa skatter i Kenya betydligt lägre än i Sverige eller till och med noll.

6. Se till att du får så bra kontrakt som möjligt med det lokala företaget gällande flyttbidrag, bostad, sjukförsäkring för hela familjen, skolavgifter, hemresor, traktamente vid jobbresor etc.

7. Ta hjälp med den lokala deklarationen, du får säkert dra av mer än du är van vid, exempelvis för sjukförsäkringar, skolavgifter, partner allowance etc. medan exempelvis fri bostad räknas som en löneförmån i många länder och man måste betala skatt för det.

8. Öppna era bankkonton / debitkort i en stor internationell bank i landet, exempelvis Citibank eller HSBC om möjligt.

9. Får du mycket pengar över från din lön under er vistelse i Kenya så bör du varje månad eller kvartal skicka hem en del till ditt svenska bankkonto. Det kan nämligen vara så att det krävs att du har ett arbetstillstånd för att få skicka ut pengar ur landet och beloppet kan vara begränsat. När du en gång flyttar hem så blir du av med arbetstillståndet och då är det för sent.

10. Vissa länder kräver att du ansöker om utresevisum då du reser ut ur landet, vilket beror på att de vill förvissa sig om att du har betalat dina skatter innan du lämnar landet. Det har hänt mig några gånger, bl a i Panama minns jag att det var så.

Tack för bra info och tips!
Vi kommer att bo i Nairobi. Jag var nere på plats en vecka nyligen för intervjuer och passade på att spana in olika områden då. Som du säger skiljer det sig onekligen mycket mellan olika områden, och en del kostar ordentligt mycket.

Bra tips med Windsor Golf Hotel & Country club, det sisa jag spana in!

Skoj, undvik Muthaiga och Karen de är fruktansvärt dyra områdena i Nairobi men fina lägenheter finns dock. Lavington är bra och nära om dina barn ska till Swedish International School? Var i Nairobi är din arbetsplats? Det är arbetsplats och var man bor kan avgöra avstånd att åka runt och i Nairobi i närheten av skolan.

Jag ska resa 12/2 för drygt 3 veckor och titta på Magical Kenya Open och ta några dagar safari.

Lycka till!

1 gillning

Jag kom på när du öppnar bankkonto öppna en i Kenya Shilling och en i USD. Jag tror med Euro är Kenya Shilling->USD->€. Kolla med bank.

Kan du får del av lön i USD som är vanligt där för Expat har du fördelar. Att skicka pengar utomlands är online och inga problem.

1 gillning

Fantastiskt mycket bra info här, det här svarar på mycket av mina funderingar! Smart med 3), så hade jag inte tänkt tidigare men jag förstår helt hur du menar.

Också väldigt bra info med 8) och 9), det är definitivt aktuellt. Gällande att skicka hem pengar, ifall man öppnar konto hos en stor internationell bank så blir det alltså som en banköverföring? (och att man såklart får visa i Sverige att pengarna kommer från lön osv)

En fundering gällande punkt 4) med begränsad skattskyldighet. Som jag förstår det kommer jag som sagt ändå bara betala skatt i Kenya under tiden jag bor där enligt 6-månaders regeln. Vad är i så fall syftet eller meningen med att skriva ut sig från Sverige? Är det på grund av kapitalskatter, ränteinkomster? Oavsett så kommer det inte vara aktuellt från start då vi har kvar en lägenhet i Sverige som vi hyr ut (dvs vi skulle inte kvalificera oss).

Kontoret ligger i Upper Hill så det är med ganska bra avstånd till Lavington eller Kilimani.
Jag var ett par dagar i Karen när jag var där och det var fantastiskt fint, men som du säger var ju priserna därefter också.

Jag fick frågan från arbetsgivaren om jag ville ha mitt lönekonto i USD eller Euro och har tagit för givet att köra på Euro i och med att ligger närmare till hands som svensk. Eller finns det fördelar att köra på USD om det är mer gångbart i landet?

1: Ska barnen gå i Swedish School? Skolan har bra transport service med mini buss och de hämtar och lämnar barn . Då har du Lavington som är bra val tycker jag. Yaya centre har bra service med bank, livsmedel, medical osv. Du säkert har erfarit med väg nät runt omkring medan du var där?

Jag försöker att undvika att komma till Upper Hill via Uhuru Highway från Muthaiga. Jag bruka köra/uber väljer bak vägar från Muthiaga Mini Market förbi Karura Forest, Westlands , Valley Road och är jag då i Kilimani/Lavington och vidare.
Upper Hill traffik congestions nackdelar.

2: Jag tror och av erfarenheter i EA i många år har varit lättare med USD för mig.

3: Ta familjen till Karura forest ör en trevlig skog vistelse för familjer. Säkert ställe och finns vakter från KWA. Det var denna skogen som Wangari Maathai räddade från land grabbing. Hon fick noble freds pris 2004. Maumau rörelse kampen mot kolonialmakten skedde bla från denna skogen. Det kan man besöka och uppleva dessa grottorna där de gömde sig. Lite historia. :wink: