Du öppnar kontot i Kenya i ditt namn och skickar över pengarna till ett konto i Sverige i ditt namn. Då bör du inte få några problem. Åtminstone jag litar mer på en stor internationell bank än en lokal afrikansk bank och dessutom är det enklare för din svenska bank att kontakta dem om de önskar ytterligare information för att godkänna dina transaktioner.
Ska du endast jobba kortare tid utomlands så är det enklast att du inte skriver ut dig från Sverige utan istället köra på 6-månads regeln eller 1-års regeln. De som jobbar flera år utomlands strävar att bli “begränsat skattskyldig” för det öppnar upp helt nya möjligheter till investeringar och skattefrihet. Själv jobbade jag väl över 30 år utomlands och av dessa var jag “begränsat skattskyldig” under 23 år, resterande år var det ofta en kamp mot svenska skatteverket för att komma så lindrigt undan med skatten som bara möjligt. Svenska skatteverket har naturligtvis som uppgift att försöka driva in så mycket skatt som möjligt men är normalt inte omöjliga att resonera med om man är väl påläst och inte ger upp, de kan både ha fel och missuppfatta olika scenarier.
Ett tips till: Se till att ditt konto i Kenya är ett multi-currency “on-shore konto” (normalt internet konto) och stäng inte kontot när du flyttar tillbaka hem utan behåll USD 500 på det. Det kan komma till nytta senare i livet eftersom du inte kan öppna ett nytt konto efter att du flyttat ut från Kenya. Öppna inte ett “off-shore konto” för det måste du stänga när du flyttar tillbaka till Sverige (EU regel) men ett “on-shore konto” får du normalt behålla.
Det stämmer med USD konto som jag har och har inte haft några problem mellan Sverige och Kenya eller tvärtom. Då i USD som det sker i.
Barclays Bank har blivit uppköpta av Absa Bank. Abas är sydafrikanska och finns i hela Africa som jag har förstått.
Sedan finns Standard and Charter och är en gamla kolonial bank men i Kenya den är registrerad som Ltd och finns på Nairobi stockmarket.
Kvittar vilken bank du har men så fort är det överföring måste du ange vad pengarna kommer i från? Här hemma eller i Kenya.
Ang mobil abonnemang jag har i Sverige Comviq och i Kenya har jag Safaricom.
Safaricom är lite dyrare men täcker stora områden. Bra service och kan via mobil föra över pengar. Kan få hjälp online osv.
Jag har DualSim men Safaricom är konfigurerat mjukvara mässig. Safaricom butiker kan hjälpa dig. Det går snabbt. Du behöver KENYASKT id kort att beställa abonnemang precis som här hemma ska man ha personnummer.
Min kommunikation till Sverige och andra länder varit fiktion fritt via What’s up. Jag aktivera mitt Safaricom från in iPhone inställningar så fort jag åker från Amsterdam. Min taxi chaufför kan kommunicera med mig så fort jag har landat och kör mig.
Än så länge är barnen i förskoleålder så jag får se lite hur vi gör det. Jag har läst att svenska skolan även erbjuder förskola så eventuellt blir det där.
Haha ja jag testade Uhuru Highway från Westlands ett par gånger vid rusningstid och det var ingen vidare, mindre vägar fungerade betydligt bättre.
Bra tips även med Karura forest, jag hörde om det när jag var där men hann aldrig åka dit.
Ska du endast jobba kortare tid utomlands så är det enklast att du inte skriver ut dig från Sverige utan istället köra på 6-månads regeln eller 1-års regeln. De som jobbar flera år utomlands strävar att bli “begränsat skattskyldig” för det öppnar upp helt nya möjligheter till investeringar och skattefrihet. Själv jobbade jag väl över 30 år utomlands och av dessa var jag “begränsat skattskyldig” under 23 år, resterande år var det ofta en kamp mot svenska skatteverket för att komma så lindrigt undan med skatten som bara möjligt. Svenska skatteverket har naturligtvis som uppgift att försöka driva in så mycket skatt som möjligt men är normalt inte omöjliga att resonera med om man är väl påläst och inte ger upp, de kan både ha fel och missuppfatta olika scenarier.
Då förstår jag helt hur du menar, stort tack! Jag får väl se hur bra vi trivs och hur länge äventyret håller i sig helt enkelt…
Ni riskerar att få blodad tand. Har jobbat i några länder i Afrika och tror att framtiden är ljusare där än i Europa och Sverige. Hade jag varit yngre så hade jag hängt med.