Utländska aktiedepåer med utländska aktiefonder?

Jag är bor i Sverige och vill fortsätta med det.

a) Går det att ha en aktiedepå i t ex Norge, Tyskland eller USA som innehåller utländska aktiefonder trots att jag bor i Sverige? Jag är inte intresserad av att ha utländska aktiefonder på svenska aktiedepåer.

b) Hur blir det med skatten på dessa innehav om det är möjligt att ha utländska aktiedepåer med utländska aktiefonder?

1 gillning

Det är helt klart möjligt att göra så. Vi har det, dock inte i de länderna du nämner. Man har då skyldighet att ta upp och skatta för alla kapitalvinster i sin svenska deklaration, inget speciellt vad jag vet.

Tack för info. Kan jag behöva skatta både i Sverige och i landet som depån är i (dubbelbeskattning)?

Vi skattar bara i Sverige för kapitalvinster utomlands, även kapitalinkomster från fastigheter utomlands. Vet inte om det finns länder där det förekommer dubbelbeskattning på kapital om man är bosatt i Sverige.

Intressant!

Är det en förutsättning att man äger ett boende i landet, eller är skriven/vistas i landet, för att man ska kunna öpnna bankkonto och depå ?

Så har vi alltid upplevt det där vi arbetat/bott och med kompisar som äger hus utomlands.

Samt att det bank/skattemässigt varit lättare att hantera inom EU.

Om man kommer som privatperson är det nog så i många länder, även i de länder jag har och har haft konton i. Det har krävts ett finansiellt eller socialt intresse i landet. I vissa fall (“golden visa” och liknande) räcker det med en viss summa investerad, det behöver inte vara en fastighet om jag minns rätt.

Men man kan ju äga aktier via företag, tex stock options (svensk översättning?) funkar ju så. Då beror det ju på företaget vem som tilldelas aktier, och på vilken börs.

Sen kan kan ju ha tjänstepensioner utomlands där man själv investerar dem i aktier, men då skattar man ju inte förrän man tar ut.

Man kan ju även behålla en portfölj i ett land man redan har vistats i. Vi kommer snart att behålla fond portfölj i Sverige, även när vi utvandrar :grinning:

Jag har tvärtom, jag får kapitalvinster (från fastighet) i Sverige, men bor i Finland.
Men då funkar det så att jag betalar skatt i Sverige, och får sen dra av den från skatten i Finland.
Om det inte täcker upp för all skatt som behöver betalas enligt reglerna i Finland, behöver jag betala mellanskillnaden.

Ja, det finns en mängd situationer. Vi har mest bott/arbetat i Asien och nu inom EU med några år i Sverige här och där. Känner att vi inte riktigt passar in längre och funderar på mer permanent emigration.

När du säger emigrera, menar du att droppa svenska medborgarskapet, eller dubbelt medborgarskap (om det tillåts) eller helt enkelt att bo som svensk utomlands? (Vi har hittills gjort och lutat åt det sista även framöver)

Precis som du säger så finns det olika alternativ/förutsättningar för att investera utomlands

• att man äger en bostad i landet brukar möjliggöra bankkonto och investeringar
  • att man bor/arbetar i landet likaså. Dock i de länder vi varit hittills i Asien så har man fått tömma kontona efteråt när man inte längre har visum så skulle man inte längre komma åt pengarna
  • som du säger om man fixat/köpt Golden visa eller annat permanent uppehållstillstånd (som vissa länder tillåter) så kan man också ha bank/investeringar. Ofta kostar det så pass mycket att man nog bor i landet också dvs även har en bostad där
  • tjänstepension utomlands är ju ofta uppsatt av arbetsgivare typiskt i 3e land med fördelaktiga bankregler. Jag har inte det men vet många som har. Skattas när pengarna tas ut, dvs i Sverige om man är pensionär skriven i Sverige
  • Optioner som en del av betalningen när man arbetar utomlands kan såklart även vara fallet, även om jag tror det blir mer och mer sällsynt
  • @Anonym beskrev i denna länken nedan två tjänster där man som internationell investerare (ingen koppling till USA) kan ha depå i USA vilket var helt nytt för mig och intressant. Tack Christian!
  • generellt sett verkar det lättare att skaffa bankkonto och depå inom EU. Verkar vara lite olika lokala regler för vad som krävs. Ibland bara ett EU pass, åtminstone för bankkonto. Ibland krävs bevis på boende tex elräkning i ens namn.

Finns säkert fler varianter? :slight_smile:

@Laug punkt 5 ovan mht USA tror kanske kan vara något för dig som boende i Sverige. Danmark/Norge har jag ingen aning om, men det borde vara möjligt, åtminstone Danmark som EU land.

Skattemässigt är det som jag upplever det lite mer komplicerat.

Som jag upplevt det så måste man de första 5 åren som utskriven, även som begränsat skattskyldig i Sverige (medborgare men ingen stark koppling till Sverige), deklarera i Sverige men utländska kapital inkomster undantas från svensk beskattning så länge det finns ett så kallat ”dubbel-beskattnings avtal” och att kapitalinkomsten beskattas i det landet där den uppstår. Efter 5 år som begränsat skattskyldig så behöver man inte deklarera i Sverige.

Om man är utskriven men obegränsat skattskyldig i Sverige (tex bostad, barn eller annan stark koppling) så måste man alltid deklarera i Sverige men man dubbel beskattas inte så länge det är ett dubbel-beskattningsavtal mellan Sverige och det andra landet. Som jag förstår det.

Om man är skriven i Sverige och har bank/investeringar utomlands som genererar kapitalinkomster så fattar jag det som att dessa måste tas upp i svenska deklarationen. Som jag förstår det så får man avräkning för utländskt betald skatt och betalar mellanskillnaden mellan den svenska och utländska skatten i Sverige. Sverige brukar ju ha högst skatter så det blir att betala mellanskillnaden i Sverige.

Eller är jag fel på det?

Intressant ämne! Sorry för långt inlägg och halv-kapning av @Laug s tråd :grimacing::grinning:

3 gillningar

Liknande här men omvänt då, för det som kommer från fastighet. Det är inte dubbelbeskattat, svenska reglerna bestämmer det slutgiltiga. Dock inkomst från aktie vinst tas endast upp i Sverige.

Ber också om ursäkt för kapning :slight_smile:

Härligt, vi älskar asien och hade planer på bosättning / köp av fastighet där. Dock hände nått rent trygghetsmässigt när vi fick barn :slight_smile: EU kortet kändes bra att kunna använda för sjukvård när vi var utomlands i början. Vi hittade ett nytt favoritställe och det slutade med köp av fastighet inom EU istället. Iofs nästan så långt söderut man kan komma inom EUs gräns (undantaget Kanarieöarna). Jag kan förstå om ni ser Sverige som udda rent kulturellt / socialt med ert perspektiv! Sen hjälper det inte att hundpromenad vid middagstid kräver pannlampa och 3 lager kläder + full dusch av hundens “underrede” :slight_smile: dagligen en stor del av året.

Planen är att utvandra / byta bosättnigsland (med dubbelt medborgarskap). Vi ska prova med att vara borta nästa vinter först innan vi tar några permanenta steg, dvs är vi där som svenskar utomlands (ej utvandrade). Det hänger på hur det känns för barnet i skolan där och hur vi trivs under vintern. Vi har tänkt betala lite extra för skola, då det finns internationell privatskola i toppklass i närheten så vi hoppas det går vägen. Vi kommer vara obegränsat skattskyldiga då vi har kvar fastighet i Sverige.

2 gillningar

Jag tänker som med kvinnor. Det finns 5 miljoner här i Sverige, så det borde inte vara svårt att hitta en här som passar. Varför krångla till det och leta utomlands?

Samma sak med aktier, fonder och annat: om man vill hitta något man tror på särskilt så finns det flera tusen här i Sverige som såklart kommer slå index (även om det såklart rent statistiskt blir en förlust), så varför krångla till det med skatter, avgifter osv och försöka köpa utomlands? Det enda som skulle få mig på andra tankar är någon form av sentimental orsak, t.ex. att jag hade haft rötter i det andra landet.

Ja, kan man välja och bor i Sverige så finns ju en stor anledning att ha portföljen i Sverige, ISK.

Kapningen fortsätt! :joy:

Har ni någon erfarenhet av hur det funkar med havlårs/183-dagars regeln och obegränsat skattskyldiga om man är utskriven till exempelvis Spanien som har skatt på kapitalvinster globalt?

Det ideala vore naturligtvis att man fortsätter få ha ISK och den förmånliga skatten eftersom man har bostad och/eller jobb kvar i Sverige, men om man bor mer än 183 dagar borde det väl bli att man faller in under spanska skatten på kapitalvinster globalt?

Såg att 100 miljonersmannen (som bor i Spanien) skrev i en kommentar att “om du har kvar bostad, företag, inkomster etc i Sverige dvs stark anknytning till Sverige, så blir du obegränsat skattskyldig i Sverige och då kan du ha ISK kvar.”, men det gäller väl bara om man inte bor mer än 183 dagar och inte utskriven är till Spanien. :thinking:

1 gillning

Yes jag tror att så fort du går över 183d så ska du skatta först och främst i Spanien för alla tillgångar world-wide, även ett ISK i Sverige då. Iofs tror jag inte det behöver bli så jättemycket sämre i slutändan då det är lägre kapitalvinstskatt, men sämre blir det nog. Om man gör stora vinster så blir det ju större skillnad. Sen om man har vanliga inkomster av tjänst eller pension så skattas det ju en bit lägre. Jag tror för många blir det bättre totalt sett om man tar hänsyn till det.

De där 183d gäller ju kalenderår så man kan ju vara där 363 dagar om man åker 1:a juli och hem innan 30 juni året efter :slight_smile:

Detta hände ju nyligen också:

Men jag tror att det bara betyder att man inte riskerar galna straffavgifter om man inte deklarerar allt enligt reglerna längre. Själva principen kommer nog vara kvar, när Spansk myndighet har ändrat lagen :slight_smile:

1 gillning

Det tror jag också, har man inkomst från både arbete och kapital så är nog rätt jämt på totalen. :+1:

Fiffigt! :smiley:

Då kan man ju testa på närmare ett helt år på plats innan man behöver planera kring skattesituationen. Oklart om det är så 100 miljonersmannen har tänkt sig eller om han har missat det med 183 dagarna och begår ett rätt publikt skattebrott på Instagram. :scream:

Länken funkade inte för mig. Det han säger stämmer kanske, dvs att man kan behålla kontot enligt svenska regler. Sen kanske den där EU domen gjort att modelo 720 inte följs upp nu innan den görs om (görs förenlig med EU lag).

Eller så är det nått undantag pga avtalet om dubbelbeskattning. Får bli en fråga till advokat på sikt.

1 gillning

Jo, det är två olika saker

Så fort man skriver ut sig ur Sverige dvs registrerar sig som utlandsboende, vilket man ska göra om man förväntar sig att vi utomlands ett år eller så.

Så fort man är utskriven så slutar ISK att fungera. ISK beskattas istället som en vanligt depå. Dvs man måste deklarera alla köp/sälj med 30% skatt på kapitalvinsten enligt svensk lag.

Sen, om man är utomlands minst 183 d/år eller minst 72 d/6 mån, enligt 1 år eller 6 mån regelns så lyder man under ”dubbel beskattnings avtalet” som reglerar så att man inte betalar dubbel skatt. I de fall jag varit med om så har kapitalskatten sänkts till 10%. Men det beror på hur dubbelbeskattnings avtalet formulerats så det är bäst att kolla vad som står i det dvs mella. Sverige och det land du är skriven i. Därefter behöver man ”yrka” avdrag enligt vissa paragrafer och yrka kapitalskatter enligt dittan o dattan. Bäst att hyra in en skattekonsult första året så man lär sig vad man ska skriva :slight_smile:

Det vi gjort är att flytta över till KF. De får man ha kvar och beskattas på samma sätt som ISK. Enkelt o bra. Enda problemet är motpartsrisk dvs att innehaven egentligen ägs av banken/försökringsbolaget med en själv som mottagare av pengarna. Väljer man en vettig bank/försäkringsbolag så är risken liten.

1 gillning

Men är inte landet man bor i intresserade av att ta annan skatt än bara schablonskatt för innehaven på KF? (Kanske är beroende på landet man bor i och för sig)

Det finns nog länder som vill det men det är nog inte så lätt :slight_smile:

En KF är i grunden en försäkring med mig som förmånstagare så egentligen är där ingen vinst eller uttag förrän pengar tas ut. Alltså ingen egentlig kapitalvinst.

Normalt sett i dubbel beskattningsavtal mellan länder så beskattas inkomst och kapital där det uppstår. Inkomsten beskattas i landet man arbetar. Kapitlet och dess vinst beskattas i det land pengarna finns, tex ett svenskt konto.

Sen kan nivån på skatten regleras i samma avtal så det blir mer gynnsamt än i Sverige. Tex har många länder 10% skatt på kapitalvinster. Då kan det i dubbelbeskattnings avtal bli att kapitalskatten blir 10% i Sverige pga av det avtalet. En KF räknas inte så i Sverige (den är en försäkring) så därför säger Sverige att KF ska beskattas som KF oavsett om man är skriven i Sverige eller ej.

Problem med KF kan uppstå, antar jag, om det inte finns dubbelbeskattnings avtal som reglerar det, eller länder som tryckt in att de vill beskatta svenska försäkringar. Jag vet inget sådant land men det kan nog finnas så man måste läsa på för sitt eget fall :slight_smile:

1 gillning

Jag har läst nånstans att KF kan ge problem i Spanien. Det ska tas upp som tillgång, men avgiften man betalar räknas inte som skatt, varpå skatt tas ut av spanska Skatteverket. Så det var ett exempel på nån slags indirekt dubbel beskattning. Har ingen säker källa dock :grinning:

1 gillning