Vad som är normalt (eller vanligast) vet jag inte, det är möjligt att det som du säger är vanligast.
Jag ska bara utala mig om de fall jag vet, vilka är dessa.
Svensk medborgare boende i Finland:
Aktiedepå i USA: vinst på försäljning av aktier skattas endast i Finland, utdelning från aktier beskattas i USA samt Finland (men man får göra avdrag för skatten som drogs i USA).
Hyresinkomst från fastighet i Sverige: skatt betalas i Sverige samt Finland (men man får göra avdrag för skatten som är betald i Sverige)
Fastighetskatt för fastighet i Sverige: Skatt betalas endast i Sverige
Arv från person boende i Sverige: Arvskatt betalas i Finland (inte i Sverige eftersom arvskatt inte existerar)
Om det där skulle stämma så skulle det vara väldigt fördelaktigt för mig att ha KF, eftersom skatten på kapitalinkomst är hög här (30% för allt under 30 000€ / år och 34% för allt över).
(Nu finns det förvisso ett slags ISK här, men inte alls lika förmånligt som i Sverige och det skattas fullt vid uttag).
På nåt sätt har jag svårt att tänka mig att det här kryphålet inte täppts till, men jag får gräva vidare.
EDIT: nedan är felaktigt. Christian rättade mig nedan. Se längre ner
Det är två olika saker - beskattning av ISK och om man får ha kvar ISK kontot.
ISK hänger ihop med Folkbokföringen. Om man är utskriven och obegränsat skattskyldig så hanteras ISK skattemässigt som en depå. Kontot är kvar bara beskattningen skiljer.
När/om man blir begränsat skattskyldig så får man inte ha kvar ISK kontot. Så har jag fattat ISK vs Skattestatus
Sen kan det absolut ha andra fördelar som du nämner, att bli begränsat skattskyldig. Jag var det en 3-4 år på 2010 talet.
Så kan det absolut vara. Som sagt behöver man kolla upp sitt eget ”fall”.
Sen tror jag det skiljer mellan KF som sparande mot KF i uttag.
Så länge KF är i sparande dvs inga uttag så beskattas den i Sverige. Den ägs av svenskt försökringsbolag som är skattskyldigt i Sverige. Det kan vara så att man måste lista det som en försökringstillgång i ett annat land till spanska myndigheter men de kan inte beskatta ett svenskt försäkringsbolag som jag förstår det.
När en KF är i utbetalning så kan läget vara annorlunda där det nya landet säkert vill beskatta vinsterna (hur man nu definierar det för en KF). Det kan ju vara ett vanligt fall eftersom många flyttade till iberia halvön för pensionering. Hanteringen kan säkert också skilja beroende på om man är begränsat eller obegränsat skattskyldig. Samt vilket land det handlar om.
Vi har KF som sparande just nu så det är lite enklare för oss. Man måste såklart alltid ta reda på vad som gäller för sitt fall
Då har Avanza gjort fel för mig tidigare (4-5 år sedan kanske) där ISK rapporterades till SKV som en depå (en massa affärer att redovisa) som obegränsat skattskyldig. Jag beskattade den som sådan i tron att det var rätt. SKV invände inte heller. De brukar annars fånga fel som även är till ens nackdel.
Avanza gjorde faktiskt likande fel för 2021 men eftersom jag var skriven i Sverige hela 2021 (och varit det under ett par år) så visste jag att det var fel. De sa att det var ett misstag och håller på att rapportera om ISK till SKV. Får nog bevaka det kommande år då också eftersom det ska beskattas med schablon enl SKV länken.
Likaså har Nordea gjort fel (eller har egna regler) när jag var tvungen att stänga ISK när jag blev begränsats skattskyldig för en 7-8 år sedan. Möjligtvis om reglerna ändrats eller man var osäker på hantering eftersom ISK var relativt nytt.
En annan grej att tänka på är om man har enskilda aktier i USA eller Canada. När W8BEN avtalet går ut (giltigt i 3 år) så tvingas man sälja av sådana utländska innehav. Även det har hänt mig
Det har varit en resa senaste åren. Obegränsat skattskyldig sen begränsat skattskyldig därefter obegränsat igen, inskriven i Sverige och nu obegränsat igen. Lite rörigt
Vad hade W8BEN med att göra om du fick behålla innehaven eller inte?
Det är väl bara ett intyg till IRS på att du inte är skatteskyldig i USA.
Och innan/när den går ut är det ju bara att skicka in en ny.
Nope! Går inte att förnya W8BEN när man är skriven utomlands oavsett land, tyvärr. Så det var bara att avveckla.
”Observera att om du inte bor i Sverige kan du inte handla med aktier i USA.”
Det är väl en fördel med KF att man kan ha utländska innehav eftersom aktierna ägs av försäkringsbolaget så är det inget W8BEN som gäller för mig.
Dock är det ändå vissa begränsningar hos Avanza. Deras handelsplatformar tillåter inte handel med utländska innehav (tex Xetra Gold) om man är utskriven ur Sverige. Säkert något bankspecifikt i deras avtal med sina handelsplatformar. Jag har ifrågasatt men svaret blev nej. Hos andra banker går det dock tex Nordnet och Nordea.
Det kan det vara. Problemet är att man måste ändra det före man flyttar ut. Inte sett någon bank som låter en starta KF när man redan flyttat ut. Men kanske värt att undersöka
Ah, ok. Men det där är ju specifikt för ett aktiedepåkonto i Sverige, missade att du menade det.
Jag uppdaterar mitt W8BEN var tredje år, men då är aktiedepåkontot i USA som sagt.
Jo, det är möjligt att jag inte kan starta KF som inte längre boende.
Sen kan det vara som du sa i ett annat inlägg, att vinsten vid uttagen kommer bli beskattade.
Isf är det inte speciellt intressant, eftersom aktiesparkontona här skulle fungera på samma sätt (fast utan schablonskatt).
Ja så kan det vara. KF är bra som sparande med schablonskatt sen när man ska ta ut pengarna så kan det vara en annan visa som utlandssvensk.
Vi tänker oss flytta tillbaka till ISK inför pension/uttag och vara skrivna i Sverige men vistas utomlands upp till 6 mån om året. Då är det relativt sett enklare.
Om man ska emigrera eller bo utomlands helår i pension så måste man såklart ta reda på rätt mycket så man inte går i någon större skattefälla
Vad är era erfarenheter av att köpa en mindre utredning av en pålitlig skattejuristfirma som kan både dom svenska och utländska reglerna samt har stenkoll på dubbelbeskattningen, är det att anlita Big 5/4 som gäller eller får man bra rådgivning från en mindre aktör som Sparsamskatt?
Ja det är definitivt att föredra eller lägga mycket tid själv.
Enda undantaget då man kan köra själv i min mening är när man är skriven i Sverige och bor utomlands del av året, typiskt under 182 dagar.
Big 5/4 vet jag inte. Den erfarenhet jag haft är via arbetsgivare som hyrt in dem där jag varit tvungen att använda dem. Problemet är att deras mandat är att se till att jag inte hittar på något fuffens som kan drabba arbetsgivaren. De ser inte till mitt bästa i de fallen. I ett fall tvingade de mig att betala in inkomstskatt inför att jag skulle lämna landet, när t.o.m. landets skatteverk sa att de inte villa ha mer. Men visst man lärde sig ett och annat av dem.
Om man hyr in dem själv så är det såklart en annan sak. Då är det ju enbart mitt bästa de ska se till. Sen tror jag de upplever det som en asymmetrisk risk - de kan få in 30-50 kkr från rådgivningen med deklarationshjälp men kanske de ser det som en risk att få problem med olika länders skatteverk (stämningar mm).
Personligen tror jag att man ska fokusera på att hitta rätt individ på en firma som kan hjälpa en. Alltså via referenser i ens nätverk.
@janbolmeson ber du någon som är bra på skatt för utlandssvenskar?
Själva behöver vi inte det i nuläget eftersom vi tänkt vara skrivna i Sverige men vistas utomlands en del av året. Men det kan ju ändra sig, lite beroende på vad som händer i Sverige och omgivning.
Jag kommer nog göra som vid fastighetsköpet. Började med min svenska bank, de rekommenderade sin jurist som sen hade sin utlandsavdelning. De samarbetade med vissa aktörer i landet i fråga. Om det finns andra trovärdiga rekommendationer för aktörer direkt i landet funkar det nog lika bra. De jag jobbat med är mindre företag.
Har fått hjälp via arbetsgivare förr dock med Schweiz och skatt, då var det storfirma.
Jag jobbar en del med olika skattefrågor som har att göra med USA. Ni får gärna höra av er till mig på fredrik.lanner@realff.se om ni vill. Som många är inne på i denna tråd så är detta ett komplext ämne och ofta måste man titta på dubbelbeskattningsavtalet mellan de två länderna.
generellt sett verkar det lättare att skaffa bankkonto och depå inom EU. Verkar vara lite olika lokala regler för vad som krävs. Ibland bara ett EU pass, åtminstone för bankkonto. Ibland krävs bevis på boende tex elräkning i ens namn.
Det finns ingen sådan generell regel, men bankerna vill oftast inte hantera kunder som är olönsamma. Har du några miljoner så är de generellt sett lite mer tillmötesgående.
Observera att bara för att du blir obegränsat skatteskyldig i Sverige och får ha kvar ISK, så betyder inte det att du enbart skattar i Sverige. Det går att hamna i en situation där du exempelvis blir skattskyldig för kapitalvinster i Spanien/annat land och Sverige samtidigt, t ex om du bor mer än 183 dagar i Spanien. Men… är det just Spanien som lockar så har du ju “Beckham-law”. Då kan du ducka skatt på icke-Spanien-inkomster i 5 år. De ska ev förlänga den lagen till 10 år.
Allra bäst är att delvis läsa dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och landet du vill flytta till, och konsultera en skattejurist. Omvänt så kan ju de svenska reglerna användas bakvänt också. Det kan ju vara tokbra att få Sverige att tycka att en är obegränsat skattskyldig ifall ens inkomster bara består av kapital och inget annat land en är i får lov att beskatta det. Det blir ju närmast skattefri tillvaro samtidigt som en har EU-kortet för sjukvård genom Sverige.
@fredrik123 Verkar som du har tittat en del på reglerna för Spanien som jag också är intresserad av. Har du något bra tips på en bra skattejurist man kan köpa pålitlig rådgivning ifrån?
Just det här utfallet är ju det ideala om man under en period fram till att pensionen börjar betalas ut har låg/ingen inkomst från arbete och en majoriteten av inkomsterna från kapital samt gärna vill bo i solen.
Har tyvärr inga tips att ge, men skulle jag behöva en så skulle jag börja med att kontakta organisationen Skattebetalarna och se om de har några tips, alternativt googla på skattejurister. Sen ta in offerter från 2-3 st olika. Det skulle förmodligen kosta 3000-4000 kr/h men det kan inte rimligen behövas mer än 2-3 h för att reda ut allt?
Tack för alla svar! Ni är ursäktade för trådkapningarna. Intressant information.
Bakgrunden till min fråga är att jag tänkte att det kunde vara riskfyllt att bara ha aktiefonder på depåer i Sverige om det skulle bli krig i Sverige och de svenska fondbolagen/förvaringsinstituten slutar fungera.
Att ha aktiefonder på depåer i utlandet skulle då vara en form av riskspridning trots att jag bor i Sverige i nuläget.