Hej, hoppas jag kan få hjälp här.
Jag är bosatt i UK sedan många år. Mina tre barn är födda här, vi är alla svenska medborgare. Vi har alla Swedbank, bank konto, spar konto och fond konto.
Nu ska Sparbanken Sjuhärad som jag till hör införa en årligt avgift på 2500 SEK PER KONTO. Det är ju inte klokt eftersom mina barn har ett litet sparkonto, plus fond konto som de har fått från sin morfar.
Jag måste bestämma mig fort, innan slutet på December vad jag ska göra
Min fråga är, vilken svensk bank lämnar sina utlands kunder i fred. Eller vart ska jag bäst flytta mina barns konto så de slipper det här. En enkel lösning är ju att flytta dem till UK och sätta in dem på en child trust fund. Men vill helst att det har kvar ett svenkt konto.
Är utlandsboende, har Swedbank utan extra tillägg och betalar ingenting. Vissa överföringar kostar dock och ska du ha betalkort betalar du också för det.
Att de skulle införa någon avgift för enkelt innehav av konton är inget jag hört något av.
Hej, min bank är Sparbanken Sjuhärad. De är ägda till 52.5 procent av Sparbankstiftelsen Sjuhärad och 47.5 procent av Swedbank. Mitt konto var från början med Föreningsbanken som sen blev uppköpt. Det kanske är skillnad från andra Sparbankskonton - Swedbanks.
Möjligt att det är svårt att öppna nya konton i Svenska banker när man är utomlands. Jag vet inte… Men, kolla med Skandiabanken kanske?
Annars, är det viktigt med svenskt bankkonto? Det blir ju en valutarisk om ni har sparande i SEK. Som bosatt i UK finns det ju massvis med banker. Revolut t ex?
Nä visst, kanske inte. Det är mest så det är lätt för mormor att sätta in pengar, jag kan betala mina syskon för olika saker etc och så.
Vet du om man kan med Revolut öppna ett separat konto till barn som jag kan ha översikt om. Som temporär lösning kanske det är en ide bara så man kommer undan den här giriga avgiften. Jag kan liksom inte fatta varför Svenska banker börjar stänga ner konton bara för man bor utomlands. Nu har de ju inte hotat med att stänga men det blir ju så eftersom vem vill ha kvar ett bankkonto som kostar 2500 sek om året. Ett svenskt bank konto är ju ockå en kulturell anknytning till The motherland.
Jo, Revolut har barnkonton också. <18 kallas det och de får eget betalkort osv. Osäker om det ingår i bas-utbudet eller om du behöver ev betala extra för det.
Om man aldrig kommer att flytta ‘tillbaka’/eller dit är det mindre viktigt.
Men om den chansen finns, är det bra att ha, vet inte hur jag skulle ha klarat något om jag inte hade mina gamla konton kvar.
Det blir så mycket jobbigare/dyrare att flytta pengar från utländska konton till svenska för hyra, köpa möbler, bil …
För att inte prata om dom Svenska skattereglerna.
I princip, enligt lagen, skall du betala valuta vinst skatt på alla pengar du tjänat i utlandet om du överför dom till Sverige efter det att du flyttat hem, hur man nu räknar ut när man tjänat pengarna om man bott utomlands länge. Iallafall för mig var det helt klart värt det att behålla mina svenska konton.
Nånting är det som kostar 2500 sek - per person om året. Jag fyller i en blankett till mina barn, men bara mina döttrar som har samordnings nummer, en gång om året som har med pengatvätt att göra. Min son har riktigt svenskt personnummer. Men det känns som det är den enda de gör.
Tack för det här svaret. Mina barn kanske kommer att studera - jobba där en dag och då vill jag att de har ett bank konto. Det känns som en säkerhet på något vis Det är ju synd att jag måste stänga deras konto med en bank som de har haft sen födsel, min pappa var även chef för, ett kontor där jag kan gå in och ordna upp ‘affärer’. Det är ju också som en anknytning till Sverige och deras morföräldrar, om man nu kan tänka sig att en bank har sentimental värde.
Vet du något om hur enkelt det är för dem att öppna ett konto när de väl är i Sverige, alltså måste man ha bott där ett viss tag innan man kan göra det. Jag vet att när jag bodde i usa så hade jag ingen credit history so kunde inte ens få ett mobil kontrakt