Bara tiden att bestämma sig låter olagligt. Ska man inte gå längre tid på sig att ordna upp med annan bank mm?
Gäller det också depå och pensionssparande IPS, det senare kan man inte ens säga upp.
Jag skulle kontakta Banken och ifrågasätta vad de menar med kostnader för utlandsbosatta.
Jag har ett exempel.Svenska Nordax bank annonserar i Tyskland om sparkonto där man kan sätta in och spara i EUR.
Konto utan avgift och ränta nära 4% med svensk insättningsgarnti.
Jag tror din bank försöker sig på en fuling. Kan man kontakta finansinspektionen eller Allmänna Reklamationsnämnden? Detta kan inte vara rimligt eller lagligt på något vis.
Jag ser inga extrakostnader. De rapporterar till Skatteverket dina innehav och Skatteverket kan komma att vidarebefordra uppgifter till ditt registrieringsland.
Din bank har sett att många utlandsbosatta har lite aktiviteter på kontot och vill bli av med dom och försöker på detta sett och hoppas att ingen. Klagar. Jag säger klaga!
En sådan rejäl ökning av avgiften tror jag inte heller är lagligt med “tyst godkännande”. Dvs du måste aktivt godkänna det och om inte avslutas erat kontrakt.
Hur är detta diskrimering? Banken har uppenbarligen högre kostnader för att hantera konton åt personer utanför landet. Vem ska betala för det tycker du?
Jag tror du måste ta av dig naivmössan och se på verkligheten. Ja, Banken har enligt reglerna rätt att ta ut avgifter för extra kostnader. Men det ska vara inom rimliga gränser. Den årsavgift som nämns är inte rimligt för ett vanligt konto.
Det är också många utlandsbosatta svenskar som får informationen att de inte får behålla bankkontot om de flyttar utomlands vilket är fel.
Bankerna är full av inkompetenta (ibland kokainsnortande personer “Hej Avanza”) så man ska alltid ifrågasätta informationen från banken och kolla upp själv .
Det är samma sak med invandare flyttar till Sverige. Man får inte öppna ett bankkonto om man har inte arbetsgivarintyg. Det är omöjligt att skapa mobilabonnemang när man bor här mindre än 2 år.
En nyfiken fråga och undrar varför ska man ha ett bankkonto i Sverige om man bor utomlands? Räcker det inte att ha bara konto i det landet man bor just nu? Varför är det så viktigt ha konto i 2 länder? Sedan när man flyttar hem till Sverige är det bara öppna konto igen i det landet man bor i. . Vad är anlädningen att man vill ha konto i det landet man inte bor i ? När man tjänar pengar på ett lagligt sätt är det inte så svårt överföra allt i det land man bor i. Speciellt om det är i Europa innom EU länder. . Skulle aldrig betala själv 2500kr för att ha ett konto i ett annat land
FYI.
Om man bor utomlands och tjänar pengar lagligt och betalar skatt för dom utomlands i säg 10 år. Om man nu flyttar hem till sverige, blir man enligt lag valuta vinst beskattad på alla dom pengarna från det datum man tjänade dom.
Men om du flyttar pengarna till Sverige innan du flyttade hem är det skattefritt.
Så OM man har ett bank konto innan man flyttar, ja ganska enkelt, men om man inte har det, går det inte. Då skall man t.ex. betala vinst på valuta ‘uppgången’ på dom pengar man ‘tjänat’ retroaktivt, tillbaka till det datum då man flyttade.
Vi bor i UK så utanför EU. Jag har mina konton kvar för att jag tex får utdelning på aktier regelbundet, jag använder de pengarna när jag är i Sverige på besök och kanske tänker att i framtiden så kommer jag att bo där, samma med mina barn. Det som att ha ytterligare en kontakt i moderslandet för mina barn och så är det mindre för dem att fixa med om-när de flyttar dit. Jag har aldrig ens funderat på att stänga kontot, för varför. I 25 år som jag bott utomlands har det inte ens kommit på tal. Kommer aldrig betala 2500 sek till banken men det rätt meckigt att ordna upp detta med så kort betänketid eftrsom jag inte kan gå in på ett bankkontor i Sverige innan årskiftet.
Man kanske bor tillfälligt utomlands i ett antal år och har kostnader i Sverige tex bostad, a-kassa, etc. Att då stänga allt för man flyttar blir tokjobbigt. Mycket mer jobbigt än att hantera transaktionsfrågor eller som i detta fallet en bank som vill bli av med en som kund. Jobbigt när det händer men hanterbart.
Alla EU länder har inte heller EUR så man vill kanske säkra sparande till SEK.
Investeringsprodukter är inte alltid lika gynnsamma som i Sverige (ISK) och det är inte helt lätt att deklarera i ett land som man inte är flytande i språket. Lättare att flytta hem pengar till Sverige för att investera där.
Misstänker att det skulle bli ännu mycket mer skitjobbigt att förklara för banker när man blir ny kund efter hemflytt var pengarna kommer ifrån. Illa som det är att behöva förklara inflytt av sparande från lönen och vanliga transaktioner mellan sina svenska bankkonto
Frun sitter just nu och ska förklara sina överflyttningar från vår lokala bank till svensk storbank. Många frågor, nästan lika många som i din text ovan
Aldrig varit med om. Bott utomlands i omgångar i många år och haft rätt många olika banker.
Låter som det är en liten bank som vill bli av med jobbiga kunder så att säga.
Sen är det väl 2500 kr per person, inte konto, om jag förstår det rätt. Illa nog och anledning att flytta om man kan. Går det inte så får man väl köpa läget tills man kan gå in där och reda upp det, samt att öppna på en ny bank.
Inte varit med om detta varken på Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB som vi har inom familjen. Inte heller nischaktörer med sparkonto.
Verkar jättekonstigt. Hade det varit 1e april skulle man kanske kunna ta det som ett skämt.
Tackar för svaret. . Villa vara som dig @JFB ordentligt långt skrivet . Men då är det felet att man inte hade valt en storbank från början och öppnat konto där
Har heller ej varit med om detta. Däremot gör bankerna lite som de vill med olika tjänster för oss utlandssvenskar.
Jag har haft utländsk arbetsgivare i 25 år med undantag för ett år och bott utomlands i ca 20 av dessa. Jag gjorde ett bankbyte under 2023 från Swedbank till Nordea. Trodde inte detta skulle gå, men allting går om du träffar rätt person och om banken tror att de kan tjäna pengar på dig. Då blir du mer ”intressant”.
Swedbank var inte särskilt hjälpsamma i mitt fall, men det kan vara annorlunda på ett annat Swedbank kontor.
Det finns många anledningar att ha ett svenskt bankkonto. Kan ju tex vara att man har fritidshus, gamla föräldrar som behöver hjälp, barn som bor i Sverige, eller att man måste ha BankID till någon digital tjänst (nästan allt kräver BankID) etc etc
Min fd. kollege hade som du öppnat konton till sina barn tidigare, så dom hade redan konton. Och dom flyttade till Sverige för ca 10 år sedan så det var nog lättare då.
Det kan inte stämma. För det första helt omöjligt att räkna ut. Kanske att det blir från den dagen du flyttade hem, men inte från den dagen du tjänat tills du för över dom. Men inte från intjänade.
Okeej. Hur i hela världen ska det räknas ut? Pengar går in, går ut och banker behåller information i 7 år eller så.
Varför ska Sverige ha skatt på pengar som aldrig varit SEK i första taget? Om man för ut och sedan tillbaka förstår jag om det räknas som spekulationer och vinner. Men inte om pengarna aldrig varit Svenska.
Jo, jag håller med, tycker det är helt galet, men det är så.
Vet inte hur man skall räkna, när du köper mjölk, använder du din senaste lön eller den älsta?
Jag frågade skatteverket, dom svarade inte.
Jag sa att det var omöjligt att räkna ut i deklarationen, skatteverket gick med på det. Men skattekonsulten som hjälpte mig sa innan att dom inte var säkra på att dom skulle gå med på det