Hej. Jag ar svensk medborgare men bor i Storbritannien sedan nagra ar och ar utskriven fran Sverige. Fick ett meddelande fran Nordea att det kommer avsluta mitt personkonto, som jag haft i over 20 ar, for att jag ar utlandsbosatt utanfor EU.
Jag betalar min svenska telefonrakning och studielan via mitt personkonto. Personkontot ar dessutom kopplat till mitt bankID, vilket jag behover for att overhuvudtaget kunna ringa/ha kontakt med svenska institutioner, t.ex. logga in pa CSN, pensionsmyndigheten etc etc…
Ringde Nordea och de hade inget bra svar utan radde mig att skicka brev till Nordea Bank ABT och overklaga, forklara varfor jag behover mitt konto osv. Forstar att de har strikta regler kring penningtvatt och liknande men det finns inga transaktioner i mitt konto som skulle vacka misstankar om penningtvatt. Jag for over pengar da och da for att kunna tacka mobilrakning + CSN, det ar allt. Vi snackar om ca 3,000 kronor i overforingar per kvartal.
Vad har jag for alternativ for att behalla mitt konto och bankID, om nu overklagan inte skulle ga igenom?
Finns det nagra banker som jag kan oppna konto med som utlandsbosatt och ha bankID?
Kan svenska medborgare i UK inte ha bankID?
Finns det nagra alternativ till bankID eller hur ska jag kunna identifiera mig online utan bankID?
https://www.pensionsmyndigheten.se/service
Ring och prata med pensionsmyndighetens kundservice. Kanske går att ordna annat sätt att logga in? Annars kanske det räcker med att begära ut uppgifter en gång per år, med tanke på att du kanske inte jobbat i Sverige på 20 år?
Har tyvärr inga tips kring hur man kan få banken att ändra sig.
Det är inte helt ovanligt att utlandsboende svenskar drabbas av detta fenomen. Svenska banker är numera hyperkänsliga för att trampa fel och det har vi Swedbank att tacka för genom deras Baltikummygel men vi kan först ta lagstiftningen:
Bank ID är ingen lagstadgad rättighet för någon medborgare.
Bank ID kan kanselleras av alla svenska banker, även om man inte har konto där.
Alla EU medborgare har laglig rätt till att öppna ett bankkonto i det EU land de bor, vilket betyder att en svensk boende i Sverige inte kan nekas att öppna ett svenskt bankkonto och bor hen i Spanien så gäller samma sak där.
EU medborgare boende utanför EU har ingen laglig rätt att öppna ett bankkonto inom EU men oftast låter bankerna dem behålla de konton de redan har.
Värt att nämnas i detta sammanhang är också att en utlandsboende svensk medborgare inte längre kan förnya sitt svenska körkort. Det blir ogiltigt när det går ut, vilket är ytterligare en EU lag som den svenska regeringen accepterat.
När en utlandsboende svensk medborgare blir meddelad av en svensk bank att de avser att stänga bankkontot så har det oftast skett genom att något har triggat klockorna att ringa på banken genom en större transaktion till/från kontot eller något liknande men det förefaller ju nu som att det även kan ske om de vill bli av med olönsamma kunder. Hur som helst så skickar banken ett brev där de begär mer information innan ett specifikt datum innan de tar beslutet att stänga kontot. De vill normalt veta vad syftet med att inneha det5 svenska bankkontot varit tidigare och vad det är framledes. De vill även veta syftet med den transaktion som triggat dem om den förekommit samt det beloppets ursprung och förhållandet till mottagaren m.m.
Vad man direkt ska göra är att skriva ett personligt brev till banken där man sanningsenligt redogör för allting. Man bör uppge allt man använder och ämnar använda kontot till i framtiden exempelvis framtida pensionsutbetalningar och en eventuell flytt tillbaka till Sverige. Man bör även uppge det TIN (Tax Identification Number) man har i det land man är bosatt för att visa att man är en god skattebetalande individ, alla banker och myndigheter är svaga för TIN. Skicka även med bilagor som bevis.
Man behöver inte bo i det land man öppnar bankkonto i, bara i något EU-land:
If you are legally resident in an EU country you are entitled to open a “basic payment account”. Banks cannot refuse your application for a basic payment account just because you don’t live in the country where the bank is established.
Det är sant att de inte kan neka dig att öppna ett “Basic payment account” i en bank i ett EU land bara för att du inte är mantalsskriven där men de kan neka dig av andra orsaker.
Svenska medborgare som bor i UK kan använda Freja eID för att logga in i Pensionsmyndigheten och CSN. Du behöver att registrera ditt pass för att skapa Freja eID. Om Nordea stänger ditt bankkonto kan du göra utländska utbetalningar från ditt engelska bankkonto.
Man kan ha dubbelt medborgarskap, eller så väljer man att jobba utomlands en period och alla kanske inte riktigt räknade med Brexit och konsekvenserna därefter. Är smidigare inom EU.
Går utmärkt att ringa eller maila Svenska myndigheter även utanför landets gränser. Tror också CSN uppskattar att folk fortsätter betala av sin skuld, även om de bosätter sig utomlands.
Jo, man bör ju betala sina skulder. Men det fungerar ju generellt väldigt dåligt att ha kontakt med svenska myndigheter om du bor utanför EU. Man får ett brev från Moderaterna vart fjärde år och den lokala ambassaden eller konsulatet har ditt telefonnummer på en lista.
Ah, du menar att de kontaktar dig lika sällan utomlands som hemma i Sverige?
Har man gjort sina val kring pension och betalningarna till CSN så behöver de väl inte höra av sig så ofta. Men gissar att de svarar om man ringer dom.
Sen får jag aldrig partibrev? Får folk det utomlands?
Hej, jag är i samma situation. Jag tror du öppnar konto med Danske eller Marginalen enklast. Ålandsbanken är även villiga men motprestation 1 miljon.
Jag försöker med Danske nu men verkar som de inte vill om jag ska tolka deras svar än så länge, men kan uppdatera med hur det går vidare. Angående Nordea så kontaktade jag även deras KO men var noll hjälp.
Angående BankID förnya det du har nära slutdatum så gäller det 5 år. Tråkigt om man tappar mobil eller dylikt dock.
Så snälla alla som har Nordea byt bank ingen annan av de svenska storbankerna behandlar kunder på detta sätt…
Även inom EU är det svårt att kontakta myndigheter särskilt skattemyndigheterna eftersom svenska mobilt ID fungerar inte till alla EU länder. Tex, när man jobbade i ett land inom EU och flyttade tillbaka till Sverige.
Tyskland är ett av de EU länderna kan inte använda svenska mobilt ID när man flyttar tillbaka till Sverige after antal år arbete. Det är absolut krångligt att skapa ett särskilt eID (papper skickas hem+digitalt+program!)för att kontakta den tyska skattemyndigheten. Freja eID ser ut som en godkänd lösning från de svenska myndigheterna till svenska som bor i UK.
Bor man utomlands brukar man få brev från Moderaterna, jag. Det är en speciell grej.
Annars är ju grejen med Sverige att medborgarskap betyder väldigt lite. Nästan allting är knutet till var man är folkbokförd. Så är det inte med andra länder, men det är så för Sverige. Om en fransman som bor utomlands och gifter sig med en arab kan hans fru bli fransk medborgare utan att någonsin vara i Frankrike. Det ses som helt naturligt i de största delarna av världen. I Sverige kan man inte prata om något sådant förrän man har varit folkbokförd i Sverige. Och det är också otroligt svårt att ens få flytta till Sverige med sin nyskapade familj. Jag klaradade det för att jag hade några tiotals miljoner i tillgångar. Hur fattiga människor lyckas begriper jag inte. Det svenska medborgarskapet har väldigt lite värde så länge man inte är folkbokförd i Sverige.
Svenska banker är systemhotande i sin iver att klämma åt laglydiga människor. Helt godtyckliga beslut som borde vara myndighetsbeslut. Nu är det iofs 50/50 mellan banker och politiker. Svenska banker är sjukast i eu men politiker har gett dessa verktygen. Problemen har blivit så utbredda för att svenska banker samtidogt är värst gällande att underlätta brottslighet. Läs t ex honungsfällan.
Finns ingen bank i Storbritannien med filial i Sverige som kan hjälpa dig?