Öppna bankkonto i svensk bank - EU medborgare

Hej alla.

Jag har en fråga gällande min pappa som är medborgare i ett annat EU-land och som bor där men vill öppna ett bankkonto i en svensk bank.

Jag har frågat SEB och deras svar var negativt. Läste på Nordeas hemsida att de inte heller är sugna på att öppna bankkonton till utlänningar som bor utomlands. Har ännu inte frågat andra storbanker.

Har ni någon erfarenhet av liknande situation? Vet ni om det finns banker (kanske någon nischbank…) i Sverige som kan öppna bankkonto åt en utländsk medborgare som bor i ett annat land?

Tacksam för era svar!

Det är inte möjligt att öppna ett bankkonto i svenska kronor (SEK) hos en svensk bank utan svenskt personnummer eller samordningsnummer.

Banken kommer också att fråga vad syftet med kontot är.

Det finns dock en möjlighet att en svensk bank öppnar ett bankkonto i t.ex. euro även om din pappa inte har ett svenskt personnummer eller samordningsnummer. Edit: Ett valutakonto i Sverige, i till exempel euro, kan hos några banker i Sverige tekniskt sett räknas som ett konto utomlands (det vill säga inte i Sverige).

Även om din pappa skulle få ett bankkonto i Sverige får han räkna med att det blir krångligt, eftersom det är ovanligt med ett sådant konto. Det är ofta nödvändigt att förklara var pengarna kommer ifrån.

Kan detta verkligen stämma? Jag har såväl euro- som dollarkonto i en stor svensk oligopolbank som aldrig på något sätt - inkl. skattemässigt - har redovisat detta som en utländsk tillgång.

Det stämmer inte. Även dollar- och eurokonto i svensk storbank ligger i den svenska banken.

Det kan vara så att jag kunde ha formulerat det annorlunda, men i brist på en bättre term menar jag inte skatteteknisk, utan bankteknisk (om ett sådant ord finns).

De konton jag har i utländsk valuta är inte tillgängliga via internetbanken och skrivs inte automatiskt ut på skattedeklarationen. När pengar kommer in på dessa konton från utlandet ställs inga frågor, men när jag för över pengar från dessa konton till mina konton i SEK måste frågor besvaras om var pengarna kommer ifrån, även om de har funnits på ett valutakonto i samma bank under en längre tid.

Du förstår väl att även svenska storbanker har filialer utomlands?

Självklart, men det betyder inte att alla euro som Nordea har för sina svenska kunder flyttas till den finska filialen eller handelsbanken flyttar svenska kunder pund till london.

1 gillning

Som jag ser det är frågan inte om pengarna flyttas utomlands, frågan är om de överhuvudtaget flyttas till Sverige när de t.ex. är euro?

Även ett valutakonto innefattas av insättningsgarantin så klart pengarna finns i sverige

Konkret exempel som finns på internet:

Beloppen på valutakonto skyddas av den danska insättningsgarantin (Garantiformuen) med ett kompletterande skydd från den svenska statliga insättningsgarantin.

Så du letade upp den banken i Sverige som inte är svensk för påvisa att pengarna förvaras utomlands?

Det finns även ett annat synsätt, nämligen att det är den bank jag har haft erfarenhet av när det gäller valutakonton. Jag använde inte alls din definition av en banks nationalitet, men om vi gjorde det skulle Nordea ju vara en finsk bank.

Okej, jag ska omformulera mitt svar till TS med min nyvunna insikt. :wink:

1 gillning

Som tidigare svar så skulle jag tro att ingen av storbankerna kommer öppna konto utan personnummer, samordningsnummer eller anknytning. Med anknytning menar jag tex äger sommarstuga i Sverige och behöver banken för att sköta det ekonomiska som berör sommarstugan.

Avseende nischbanker så finns det för många för att ha koll på alla, men skulle tro att du får samma svar där.

Det låter svårt. Vad är syftet med kontot?

Hm, ok, tack för alla svar!

Att öppna konto hos en svensk bank om man inte följer normen är i princip omöjligt. Jag är svensk medborgare, men har bott utomlands de senaste 17 åren. Det var i princip ingen svensk bank som ens ville ta i mig med tång när jag först flyttade tillbaka.