Jag har lämnat Sverige o är bosatt i ett Eu-land, funderar varför SEB inte låter mig köpa fler fondandelar OM jag inte oxå abonnerar på deras private banking .Gör andra storbanker lika ? Varför får jag inte bara köpa själv ifall de inte orkar hjälpa till med orderinläggningen ? Ska tillägga att jag sa upp private banking när de vill tokhöja priset… Har en depå, inte ISK. Synpunkter ?
Ditt nya EU-land får hjälpa dig.
Ja banker är ju affärsdrivande bolag så de kan ju ställa vilka krav de vill om de inte är intresserad av en som kund.
Rent legalt finns det ingenting som begränsar att du handlar vanliga fonder hos dem på depå, så länge du hanterat eventuella KYC frågor (know your customer) som är EU lagkrav och vanligt när man bor utomlands.
Problemet för dig är väl att det är svårt (omöjligt?) att öppna nya konton som utflyttad.
Har du andra banker där du kan prova att få igång det?
Annars är nog bara alternativet att lirka med SEB. Lycka till
Gäller det alla fonder? Även UCITS-fonder? Är det specikt för SEB, eller gäller det alla banker? Jag är bara nyfiken.
När man läser de officiella informationsbladen för “svenska” fonder, så står det alltid till vilka länder som fonden riktar sig till, och något dumt om att informationen i informationsbladet inte får spridas utanför detta område. Ofta nämns också några länder som fonden inte får handlas i alls, eftersom den bryter mot regelverken där. Det brukar också stå något om i vilka länder vanliga investerare får handla dem i, utan hjälp av certifierade rådgivare, vilket jag skulle kunna tänka mig är anledningen att SEB kräver att du nu blir private banking-kund, då får du ju en personlig, och certifierad, rådgivare.
Men UCITS-fonder är ju godkända enligt EUs gemensamma regelverk (Undertakings for Collective Investment in Transferable Securities), och får marknadsföras och handlas, utan restriktioner, i hela EU, och i en massa andra länder (UCITS-fonder är populärare i asien än i EU) som även de automatiskt godkänner alla UCITS-fonder.
Innehav i UCITS-fonder, skall ju, utan problem, gå att flytta mellan alla banker inom EU, så länge som de inte förvaras i en svensk investeringssparfond, eller liknande landsbundna konstruktioner. EU har ju fri rörlighet och handel mellan länder, så man länge man inte flyttar något som är lagligt i ett land till ett land där det är olagligt.
Tyvärr har jag bara SEB i Sverige, tipsa gärna om det finns andra banker som inte krånglar. Har nån mille totalt hos SEB men det verkar ju inte vara intressant för dem.
IBKR är en bra investeringsplattform som är tillgänglig i alla EU-länder. Enkelt att sätta in pengar där från SEB.
Möjligen finns det rätt enligt 11 d § lagen om insättningsgaranti att ha en depå, men det verkar du ju redan ha. Banken har troligtvis rätt att vägra dig att handla eftersom det inte finns någon laglig rätt att få köpa fonder.
Banken är fri att välja vem den vill ingå avtal med. Men förhoppningsvis fixar politikerna detta förr eller senare. Mejla gärna några partier/politiker din historia för att sätta press och uppmärksamma dem på SEB:s agerande. Ett av syftena med EU är ju fri rörlighet, och en myndighet hade knappast ha haft rätt att erbjuda sämre villkor (i detta fall att betala dyra onödiga avgifter för private banking) för att en person är bosatt i annat EU-land, medan privata företag inte uttryckligen omfattas av detta. En bestämmelse i svensk rätt om att om en bank erbjuder konton åt någon ska alla erbjudas sådana, förutsatt att inte särskilda skäl föreligger mot det i likhet med vad som gäller för betalkonton för konsumenter, är vad som behövs.
Dock har du i princip i dagsläget rätt att skaffa en kapitalförsäkring, eftersom sådana regleras av försäkringsavtalslagen, och en bank/försäkringsgivare får inte neka någon utan vidare att teckna en sådan. Det bör också innefatta rätt att köpa de fonder som banken allmänt erbjuder inom ramen för deras kapitalförsäkring. Dock leder ju detta till schablonbeskattning, men det är kanske bättre att få betala ca 0,888 % i avgift på kapitalet om alternativet är att ha pengarna på ett sparkonto?
… det skulle ju t.o.m. vara så att jag skulle vilja köpa mer av SEB’s egna fonder så jag blir inte klok på hur de tänker. Tack iaf för idén att ta det med någon politiker… Medborglig samling Here I come
Jag hade SEB egna fonder och andra fonder och jag var en vanlig kund. När jag bytte till Nordea året 2018 meddelade SEB mig att alla fonder måste säljs. Aktier kunde flyttas. Till sist sålde jag allting och överförde pengarna till Nordea.
När bankflytt var klar avslutade SEB mina ISK och Depå. Däremot har mitt sparkonto kvar hos SEB.
Tycker att SEBs fonder ger dig mer avkastning än fonder som är tillgängliga i landet där du bor i?
På SEB hemsida redan informerat om juridik omkring människor som bor utomlands. Jag är säker att ingen vill hjälpa dig att lägga order.
Svårt/omöjligt att starta konton som utflyttad. Inte ens sparkonto i min erfarenhet
Mitt tips är väl att svälja stoltheten, ringa banken och vara övertrevlig, för att hitta lösningar, vad de kan behöva för att låta dig köpa fonder. Kan ju röra som om KYC frågor med lite tur.
Eller använda någon internationell spelare och gärna då någon som är i ditt andra land.
Lycka till
Hej,
Jag råkade ut för samma sak som TS. SEB vägrade låta mig köpa värdepapper efter utflytt. Detta har inget lagstöd, utan handlar om ett strategiskt val SEB verkar gjort för att slippa utlandssvenskar som kunder.
Istället skaffade jag ett fondkonro och ISK på Nordnet. Inget tjafs där om att inte få handla, och får också ha kvar ISKt eftersom jag är fortsatt obegränsat skattskyldig i Sverige.
Dock skaffade jag mitt Nordnetkonto innan utflytt, så vet inte om de öppnar konton även efter utflytt, men säkert värt ett försök, särskilt om du sätter in en större summa. Jag tror jag öppnade ett konto åt min son hos Nordnet efter utflytt, så borde gå. Om inte Nordnet eller Avanza vill ta emot dina pengar så håller jag med föregående talare om att Interactive Brokers är ett bra internationellt alternativ.
Undvik fö SEBs dyra fonder, och kolla efter bättre och billigare fonder i årssammanställningen av fonder som Jan gör varje januari i sin podcast! Din plånbok kommer tacka dig… om du satsar på Interactive Brokers så har de massa prisvärda ETFer.
Med vänlig hälsning,
F
Tack för de utmärkta råd som jag har fått
Varför utnyttjar man inte de aktieförmedlare som finns i det land som man är bosatt?
Flertalet länder beskattar inte pengar som hålls utanför landet. Att då använda sig t.ex. av en svensk bank är förstås lämpligt. Vidare om man är svensk vill många ha sina pengar placerade hos en svensk bank eftersom man lär vara väl förtrogen med hur systemet fungerar och man vet med sig vad som gäller om t.ex. en bedragare skulle utge sig för att vara kunden och lyckas få ut alla ens pengar. I Sverige är det bankens problem om den betalat ut pengarna till fel person, men vad gäller t.ex. i Spanien? De flesta flyttar tillbaka till Sverige förr eller senare och då är det lämpligt att ha sina pengar placerade i svenska kronor. Kanske får man sin lön i SEK och vill investera i samma valuta?
Så SEB vägrar att sälja fonder till utlandssvenskar. Några andra som kan fylla på med era erfarenheter kring de övriga bankerna i Sverige?
Vi har inte haft det problemet. Kunnat köpa fonder på Swedbank och Nordea samt Avanza och Nordnet som både begränsat och obegränsat skattskyldig.
Intressant att SEB agerar på detta viset. Tidigare hört att just SEB skulle vara bra för utlandsboende från flera källor (andra utlandsboende) eftersom SEB hade ett speciellt team som hanterade dessa ”svårare” kunder mht kraven på bankerna. Kanske har de avvecklat det teamet.
Problem hade vi däremot med amerikanska aktier på Avanza trots obegränsat skattskyldiga och trots att de var i KF. Detta eftersom W8BEN avtalet gått ut (gäller i 3 år) och inte gick att förnya hos Avanza pga listade som utflyttade i SPAR registret (synkat mot folkbokföringen). Inget lagstöd för denna begränsningen men Avanza sa att det berodde på deras avtal med sin leverantör inom handelsplatsen krävde att man var folkbokförd i Sverige. Detta problem är kanske specifikt för Avanza. Under samma tidsperiod kunde vi handla med amerikanska och andra utländska aktier både på Nordea och Nordnet inom KF i båda fallen. Så som utlandsboende med utländska aktier skulle jag undvika Avanza.
Nej, SEB har kvar sitt team för “international private banking clients”. Servicen består av att man inte får stöd från ngt kontor, utan måste göra nästan alla bankärenden via telefon. Telefonlinjen har ganska begränsade öppettider. När jag gått in på kontor har jag hänvisats till telefontjänsten.
Notera också att SEB-appen inte är tillgänglig överallt, utan bara i SEBs hemländer. Enkelt att fixa genom att tillfälligt växla land på sin telefon - but why?
Med vänlig hälsning,
F