Alternativ till SEB?

Är så trött på min bank SEB som ligger så lång efter alla andra banker. Google Pay erbjuds inte, inga notiser vid kortköp, går ej att administrera Swish i appen, ofta tekniska fel samt en generellt undermålig app där man bara kan göra det mest grundläggande - för allt annat måste man logga in på internetbanken via webbläsaren. Att det är 60 min kötid när man ringer gör inte saken bättre.

Betalar 50 kr/mån för deras paket “Enkla Vardagen” som ger mig tillgång till internetbanken, bankappen, betalservice, lönekonto, sparkonto, betal- och kreditkort, BankID, Swish, e-faktura och autogiro.

Förutom detta har jag har ett konto hos Northmill med både ett virtuellt och fysiskt betalkort, och det kostar mig ingenting då deras tjänster är helt kostnadsfria. Man tar heller ingenting i valutaväxlingsavgift så det kortet använder jag flitigt när jag reser utomlands.

Jag söker nu efter ett svenskt alternativ till SEB där man kan bli kund online utan att behöva besöka ett kontor. Förutom allt det som SEB erbjuder så måste Google Pay finnas samt att man kan administrera Swish i bankappen samt få notiser vid kortköp.

Finns det någon så kallad neobank som erbjuder det jag söker är detta självklart också ett alternativ.

Swedbank borde uppfylla dina krav, kostar 39 kr/månad för att bli nyckelkund.

Även Länsförsäkringar :+1:t2:

Nordea har en enligt mig väldigt bra app, nästan allt går att administrera via appen. Tidigt ute med ny teknik, tror de var först ut med Apple Pay bl.a. 2017 medan vissa andra banker väntat många år.

2 gillningar

Nja. Du kan få allt utom kortet för 180kr per år för betaltjänst.

Ingen storbank kan slå nischaktörer, så skulle rekommendera att gå över till enbart betaltjänst och använda Revolut, Northmill, Lunar eller nu vilket du föredrar. Om du föredrar att ha allt på samma bank kanske Swedbank eller Nordea fyller dina behov.

1 gillning

Vi får notiser vid kortköp från SEB; kan det vara någon inställning kanske?

Håller med om att appen är dålig - inte minst jämfört med t ex Avanza. Tvingas ha Nordea pga en pension; jämfört med deras är dock SEB ett under av användarvänlighet. :sweat_smile:

Har nästan alltid kort kötid de gånger jag behöver ringa till telefonbanken, men beror kanske på att jag kan ringa på dagtid.

Det som jag vet många, kanske framförallt äldre, stör sig på med SEB är att de sedan ett par år tagit bort drop-in på kontoren, dvs du måste boka en tid först.

Detta är mitt upplägg. Hade Enkla Vardagen men ringde och sa upp allt förutom internetbanken. 180 kr/år vilket känns rimligt. Har alltså inga kort på SEB, utan kör avgiftsfria kort från Re:member och Carpay.

Konstigt då jag varit i kontakt med banken som säger att notiser vid kortköp inte är något som erbjuds i dagsläget och att man inte ha några planer på att införa det heller.

Enda notiser som finns är vid ny e-faktura, lågt saldo, stor utgift samt dubbeldragning.

@Fraxinus och @Heggemony, ska kolla upp dessa banker.

@anon37008194 och @palleguld, jag vill ha ett kort hos den bank jag använder då det är smidigast så, då man inte behöver hålla på att föra över pengar eller att koppla konton mellan banker, vilket jag inte gillar.

1 gillning

Du har nog rätt; har nog bara varit för ovanligt stora dragningar på kortet, samt påminnelser nu utomlands att debitera kortet i lokal valuta istället för i SEK.

Jag får alltid notiser från SEB när jag drar mitt kort. Använder dock alltid Apple Pay.

Är nog från Apple Pay du får notiserna och inte från SEB själva?

Ja så är det nog, inte använt mitt fysiska kort på år och dar.

Kan bara instämma med TS ang att SEB ligger långt efter i utvecklingen. Jag behöver få skriva av mig min frustration lite. Här kommer min dagsfärska berättelse om SEBs hantering för att öppna ett gemensamt konto…

Min sambo har SEB, men inte jag, men för en dryg vecka sedan tänkte vi ordna upp så vi skulle ha ett gemensamt konto för alla våra räkningar hos SEB samt även ett gemensamt sparkonto hos SBAB.

På SBAB skapade man ett gemensamt konto enkelt genom att välja detta, välja vilket personnummer man skulle dela med och signera med bankid. När den andre loggade in så hade den ett meddelande och fick signera själv. Allt klart på mindre än 5 minuter.

Hos SEB gick inte detta utan där stod att man behöver ringa in till dem för att öppna ett gemensamt konto vilket vi gjorde. Efter att ha köat en stund kom jag fram och förklarar vad vi önskade. Jag fick identifiera mig via bankid, men eftersom de inte hade stöd för att identifiera mer än en person per samtal så ombads vi avsluta samtalet och de skulle sedan ringa upp vilket de gjorde och min sambo fick identifiera sig via sitt bank id. Bra, då var det väl klart så tänkte vi, men icke… De kunde fortfarande inte öppna ett gemensamt konto till oss, utan nästa steg var att de behövde skicka ut papper via snigelpost som vi behövde signera…lite frustrerade avslutades därmed samtalet.

Efter fyra dagar kom så hem ett brev med 38(!) A4 sidor med papper, varav hälften skulle signeras på två ställen vardera ( resten var våra kopior.)

Fortfarande lite frustrerade så signerade vi pappren var för sig och lade i sedan dessa i retur direkt.

Efter ytterligare 5 dagar och inget hört eller sett skickade jag igår ett meddelande till dem och undrar varför inget hänt…

Svaret fick jag nu på morgonen, de bekräftade då att de hade mottagit pappren men att de kunde fortfarande inte öppna ett gemensamt konto av den anledningen att, citat “medkontoinnehavaren har missat att skriva Ort vid undertecknandet på ett av pappren, så vi har skickat pappren i retur med posten”… (!!!)…

Vad tusan är detta för bolag…hur bökigt ska det vara. Det är ju inte så at vi så att vi ska ta ett lån på flera miljoner… Vi ska bara öppna ett konto…
Jaja, visst vi missade skriva ort på raden ‘ort och datum’ vilket var vårt fel, men man kan ju också fundera lite på vilken ort vi skulle ha kunnat ange som skulle ha givit ett nekande till att få öppna ett konto… Hur viktigt kan just detta vara för att få öppna ett konto ?

Jag svarade lite spydigt på meddelandet, “aha smidigt, så vilken ort skickade ni brevet till ??”

5 gillningar

Nu kom jag på det, detta är väl SEBs variant av analog CAPTCHA, skriver man en ort som inte finns så vet dom att det är en robot/ChatGPT de haft kontakt med.

Varning för Länsförsäkringars algoritmer för misstänkt penningtvätt. Kontot stängs av och det är ett helvete att bevisa nitti och gritti för att bli nöjda. (sök i forumet så hittar du många poster om detta)

Är du en vanlig användare med “lagom” många swish med “normala” belopp så har de ett bra IT-stöd, både i portal och app.