Kan bara instämma med TS ang att SEB ligger långt efter i utvecklingen. Jag behöver få skriva av mig min frustration lite. Här kommer min dagsfärska berättelse om SEBs hantering för att öppna ett gemensamt konto…
Min sambo har SEB, men inte jag, men för en dryg vecka sedan tänkte vi ordna upp så vi skulle ha ett gemensamt konto för alla våra räkningar hos SEB samt även ett gemensamt sparkonto hos SBAB.
På SBAB skapade man ett gemensamt konto enkelt genom att välja detta, välja vilket personnummer man skulle dela med och signera med bankid. När den andre loggade in så hade den ett meddelande och fick signera själv. Allt klart på mindre än 5 minuter.
Hos SEB gick inte detta utan där stod att man behöver ringa in till dem för att öppna ett gemensamt konto vilket vi gjorde. Efter att ha köat en stund kom jag fram och förklarar vad vi önskade. Jag fick identifiera mig via bankid, men eftersom de inte hade stöd för att identifiera mer än en person per samtal så ombads vi avsluta samtalet och de skulle sedan ringa upp vilket de gjorde och min sambo fick identifiera sig via sitt bank id. Bra, då var det väl klart så tänkte vi, men icke… De kunde fortfarande inte öppna ett gemensamt konto till oss, utan nästa steg var att de behövde skicka ut papper via snigelpost som vi behövde signera…lite frustrerade avslutades därmed samtalet.
Efter fyra dagar kom så hem ett brev med 38(!) A4 sidor med papper, varav hälften skulle signeras på två ställen vardera ( resten var våra kopior.)
Fortfarande lite frustrerade så signerade vi pappren var för sig och lade i sedan dessa i retur direkt.
Efter ytterligare 5 dagar och inget hört eller sett skickade jag igår ett meddelande till dem och undrar varför inget hänt…
Svaret fick jag nu på morgonen, de bekräftade då att de hade mottagit pappren men att de kunde fortfarande inte öppna ett gemensamt konto av den anledningen att, citat “medkontoinnehavaren har missat att skriva Ort vid undertecknandet på ett av pappren, så vi har skickat pappren i retur med posten”… (!!!)…
Vad tusan är detta för bolag…hur bökigt ska det vara. Det är ju inte så at vi så att vi ska ta ett lån på flera miljoner… Vi ska bara öppna ett konto…
Jaja, visst vi missade skriva ort på raden ‘ort och datum’ vilket var vårt fel, men man kan ju också fundera lite på vilken ort vi skulle ha kunnat ange som skulle ha givit ett nekande till att få öppna ett konto… Hur viktigt kan just detta vara för att få öppna ett konto ?
Jag svarade lite spydigt på meddelandet, “aha smidigt, så vilken ort skickade ni brevet till ??”