Finns det en bra bank?

Jag är sååå trött på min bank. Har SEB idag sen tio år tillbaka och har egentligen aldrig varit riktigt nöjd så nu vill jag gärna byta.

Varje gång man ska göra överföringar över 150 000 så blir det omständigt. Då ska man ringa in till deras telefonbank och göra en manuell överföring. Sitta i kö i 20 min för att sen sitta med en handläggare i 10-15 minuter och knappa in siffror.
Meck!

Nu senast skulle vi betala in handpenning till mäklarkontot och då ville de se papper på varifrån pengarna har kommit, ett belopp på 190 000, genom att skicka in transaktionsutdrag från Nordnet och Avanzakonton. Trots att de har genomfört samtliga transaktioner när vi har sålt och köpt bostäder tidigare. Detta har de krävt dokumentation på IGEN när vi i ett senare skede har velat flytta pengar från SEB till tex Nordnet eller Avanza. Då har vi fått skicka in papper IGEN trots att de själva varit med och gjort fastighetsaffären tidigare. :see_no_evil:

Skulle önska att en bank som man varit kund hos länge kunde ha någon sorts förtroende/samt historik för sina kunder, men icke…

Tycker inte heller om deras begränsade app-version.

Är alla banker såhär? Är det ett lagkrav att göra manuella överföringar?
Vad är er erfarenhet?

Har Skandia och aldrig behövt visa var några pengar kommer ifrån när jag fört över från Avanza, även belopp över 500k har gått hur smidigt som helst att sätta över mellan konton.

2 gillningar

Hos Skandia kan man swisha 150k per dag till företag. Jag har gjort det till Avanza.

Men jag är inte optimistisk inför framtiden när det gäller smidighet för kunder när det gäller banker.

Hos Nordea är det 250.000 per dag, men det går att ändra individuellt.

Gäller det även till bankkonto eller är det bara bankgiro/postgiro?

Men är det lika smidigt när du ska föra över åt andra hållet? In på Avanza?

Det här är en fara för gammelbanker. Rätt som det är kommer någon nykomling in med disruptive tjänst med ett fantastiskt UX och tar hem stora marknadsandelar.

Ja, även till bankkonto.

1 gillning

Då låter det som att jag ska kika på Nordea! :smiley: Hur är appen? Begränsad eller komplett tycker du?

Ja det går hur smidigt som helst, är nog SEB som är en arkaisk bank bara som inte hängt med.

Skandia är också helt kostnadsfritt så du vet, med konto osv. De hjälper dig byta bank så du behöver inte lyfta ett finger.

1 gillning

Jag använder inte appen, utan loggar in via webinterfacet.

1 gillning

Det verkar som att olika kunder behandlas olika. Jag har SEB och har inte haft några problem att överföra stora belopp, varken på personliga konton eller på företagskontot. Max-beloppet per dag med vanligt mobilt bank-id är lite väl lågt (100kkr), det håller jag med om, men om man använder kort-baserat bank-ID så blir max-gränsen 1 miljon per dag, vilket varit tillräckligt för mig. För större belopp kräver dom ofta SMS-baserad verifiering, men det går ju snabbt att göra.

Vad är kort-baserat bankID?

Man kan skaffa bank-ID på kort ifrån SEB, kostar inget och ger möjlighet att göra större transaktioner. Man får ett kort som man stoppar in i en liten dosa med knappar som man får ifrån SEB och när man ska logga in eller signera så anger man sitt lösenord på dosan. Dosan ansluter man till datorn där man kör bank-id mjukvaran. Detta bank-id har inget med din mobil att göra, så det är en bra säkerhet att ha om man skulle bli av med sin mobil.

1 gillning

Tack för informationen!

Insåg dock att vi nog byter bank ändå. SEB har ännu inte (4år senare) lyckats fixa Google Pay kompatibilitet för sina kort. Katastrof!