Hej alla glada,
Det börjar bli dags att skaffa bankkort/konto till dottern. Vilka möjligheter har jag som förälder i respektive banks mobilapp och vilka insikter kan jag få? Hur ser de olika bankernas lösningar ut för oss föräldrar?
Har SEB som bank idag men är inte främmande att byta, därav nyfikenheten kring samtliga banker.
Har försökt hitta denna information utan resultat.
Välkommen till forumet @Eldis! Kan bekräfta det som @Lord_Json skriver. En sak som inte är helt logisk. BankID skiftar i nyans från 13-års ålder. Innan är det en begränsad version. Det tog ett tag att lista ut.
På samma sätt fungerar t.ex. inte Apple Pay innan man är 13 år också.
Vi har SEB för oss föräldrar och barnen.
Jag ser barnens konton och transaktioner (de har ett transaktionskonto för kort och swish och ett ”sparkonto”) och kan flytta pengar till & från dessa precis som med mina egna konton.
Funkar bra förutom att det krävdes bankbesök med alla berörda för att rigga upp det.
För sparande i fonder etc och att låta barnen lära sig hur det funkar har vi dock valt Avanza eftersom det är oändligt mycket mer transparent vad som händer och hur det faktiskt går. Tror inte ens det går att köpa fonder som minderårig eller ens se innehav i SEBs app för unga.
Våra barn har något som i SEBs värld kallas SEB-id och i princip funkar som Bank-id men bara för SEB-appen och swish. Fördelen är att vi som föräldrar kan uppdatera detta om barnet byter telefon, det går inte med Bank-id utan att besöka bankkontor, åtminstone inte hos SEB.
När tonåringen fyllde tretton uppstod behovet av annat digitalt ID för t ex 1177, just nu kör vi Freja-Id för det eftersom det är samma sak där, det går att skapa utan att besöka bankkontor, om man har ett pass.
Jag är beredd att gå rätt långt för att slippa besöka bankkontoret…
Länsförsäkringar har samma, en begränsad form av bank-ID för att godkänna swishtransaktioner och inte legitimering fullt ut, fungerar alltså enbart mot LF. Kort+ transaktionskonto utan avgift om man gär guldkund. Full transparens mot vår inloggning och det är smidigt att ha koll på barnens utgifter. Detta löste vi med telefonbanken och dubbel vidimering.
Bra tips där med Freja ID+ pass för övrigt då ett bankkontor är en bit bort och den arbetstiden man förlorar är dyrare än passet
Tack för alla svar, känns som samtliga storbanker erbjuder samma funktionalitet.
Var lite skeptisk inledningsvis då några basala funktioner som att tex redigera en överföring eller räkning i mobilappen för SEB saknas, iaf på iOS.