Nu tror vi att det är dags för vårt äldsta barn (9 år) att få sitt första bankkort. Vi har kört spargrisen i Gimi-appen för veckopeng- men behöver något sätt för barnet att själv kunna få ut lite pengar också. Typ gå till affären och handla lördagsgodiset…
Vad använder ni för kort? Något särskilt man bör tänka på?
Jag har precis gått igenom samma sak till en av mina döttrar som är 9 så jag kan ge dig mina 5 cent om ämnet.
Valet föll på SEB eftersom jag själv har det och är för teknikfientlig för att orka byta bank själv. Det var lite meck med att ordna en fullmakt från hennes mor som skulle bevittnas av 2 personer och sen besöka ett bankkontor. Känns inte riktigt 2022 att behöva göra det.
Men väl därefter har det fungerat klockrent.
Jag funderade först på Revolut som jag också har konto hos men det föll på att dom inte erbjuder Bank-ID och Swish vilket känns som ett krav i dagens läge.
Varför ska man betala 20kr /mån när alla banker erbjuder gratis kort till barn och ungdommar upp till 18 år . Då kan du ha koll även på den valda bankkortet
Det är helt onödigt betala något som är gratis hos alla stora banker upp till 18 år . Du kan få barn kort hos alla banker om barnet har fyllt 9 år och du behöver inte vara själv kund hos banken . Vissa ger ut ännu tidigare än 9 år. Varför leta efter något annat ? . Det fungerar både bank id och Swish och kan du gå själv in i appen med bank id lch ha lite koll. Är det något mer man behöver ?
Jag känner igen mig i beskrivningen. Jag var dessutom för lat för att ens kolla med min gammelbank först. Det visade sig att Swedbank faktiskt hade riktigt bra villkor för barn. Även Bank-ID och swish om man vill ha det. Det var helt kostnadsfritt och gick att lösa digitalt i internetbanken. Så nu har jag fixat konto för alla tre barnen och kort till den äldste. För en gång skull kändes Swedbank riktigt moderna…
Jag såg att det fanns möjlighet att koppla Gimi-appen till bankkonto hos flera olika banker, bl a Swedbank. Jag försökte igår - men det hängde sig och gick inte att få till en koppling. Gimi (och Tink) felsöker, så vi får väl se om de lyckas få till det…
Mycket möjligt, jag var nog bara lite lat och undersökte inte så noga då jag redan har Revolut själv.
Men om barnet inte har BankID så antar jag att man måste ha en bankdosa om man ska kolla saldo.
Swedbank verkar använda sig av något de kallar för Mobilt SäkerhetsID för barn 0-18 år. Detta kan sedan uppgraderas till vanligt Mobilt BankID från 12 år. Jag tycker det låter rimligt…