Betala med mobilen - Under 18 år

Hej.

Vår dotter är snart 10 år och vi har varit hos banken (SEB) där vi bl.a ordnat så att hon har fått en bankkort m.m.

Försökte häromdan lägga in kortet på hennes mobil, Samsung Wallet, så att hon kan betala med mobilen. Jag ringde banken för att som förälder verifiera så att det digitala kortet kunde aktiveras. Då fick jag svaret att Samsung Pay inte är möjligt för kunder under 18 år. Mycket riktigt står denna information också på deras hemsida:
https://seb.se/privat/digitala-tjanster-och-sakerhet/betala-med-mobil-och-wearables/samsung-pay

Vet ni om det finns andra kort som är tillgängliga för minderåriga i den här åldern att ha på mobilen? Hur gör ni föräldrar som har barn i samma ålder?

Tack på förhand.

Min son kunde koppla in sitt kort i mobilen när han var tretton år, kortet kom från LF. Om jag minns rätt så är det även från den åldern som barn kan skaffa ett riktigt BankID, jag gissar på att det hänger ihop.

Verkar stämma vad gäller 13 år även för oss med Apple:

1 gillning

Det samma verkar gälla för Google Pay också. Då får vi helt enkelt vänta tills hon blir 13 år. Eller helt enkelt köpa ett mobilskal med plats för kort på baksidan :slight_smile:

Det roliga var att för vår äldsta som fyllde 13 tidigare i år, så var detta nästan den största grejen. Nu kunde hon äntligen slippa ta med sig sitt kort och ha det på mobilen.