Sparande för barn

Hej,
Jag har precis låtit min dotter få internetbank, kort och swish. Hon fyller snart 10 och har bra koll på pengar och hur det funkar.

Två saker förvånar mig.

1. Banken (SHB) låter inte barnet se sparandet som finns i dess namn, vilket jag i grunden tycker är bra eftersom vi haft ett löpande sparande under hennes uppväxt och det är lite för mycket pengar för henne att se. Jag kan därför inte heller öppna ett separat ISK eller fonddepå med ett mindre belopp som hon kan se själv. Svaret från banken är att sparandet blir synligt på 18-årsdagen. Det känns jättekonstigt att man inte kan spara i andra former än ett räntekonto upp till 18 år. Själv kunde jag spara i fonder från att jag började sommarjobba långt innan dess.
    Hur har ni löst era barns (egna) sparande? Min tanke är att det är pedagogiskt att få ett begrepp om hur börsen fungerar och vänja sig vid att det går upp och ner.

2. För Apple Pay måste man vara 13 år. Varför?
    Borde inte en betalningslösning som säkras med ansiktsigenkänning eller kod vara säkrare än ett kort som kan blippas? Beror gränsen på banken eller Apple?

Dela gärna med er av hur ni gjort eller lämpliga hacks.