Bankkonto, BankID, kort i Apple Wallet och OPTI fungerar från 13 års ålder

Här kommer tips på ett upplägg som jag försökte få genom för vår 12-åring. Lite framgång och lite motgång.

Vi har Swedbank som bank och förra året skaffade vi deras paket “Ung” till vår 12-åring. Jag har testat runt massor med bl.a. Gimi, Revolut och Lunar men det har inte varit riktigt bra för henne. Med det här så fick hon nu som 11/12-åring ett bankkort, swish och typ bankid samt egen inloggning i Swedbank-appen. Förvånnsvärt smidigt måste jag säga.

Efter det senaste avsnitten med @Jonas-Opti så fick jag reda på att man kan dela ett OPTI-konto med ett barn som har BankID. Men det gick inte och då insåg jag två saker som jag inte hade en aning om:

• Trots att Swedbank stödjer digitala kort till apple wallet så stödjer INTE Apple det förrän från 13 års ålder. Det tog tid att lista ut… :man_facepalming: Så inga digitiala kort i apple wallet om man är under 13 år. Och nej, det går inte att ändra ålder på ett enkelt sätt på hennes Apple-ID (det var min första tanke).

• Trots att man kan ha ett “riktigt” mobilt BankID som 12-åring, så fungerar det INTE att logga in på andra tjänster - förrän jag gissar 13 års ålder - så är det i alla fall för 1177.

Kan någon bekräfta att det är så eller är det bara jag som har haft otur?

1 gillning

Sambon pratade om det där med barnens mobila bankID och våra ungar har en förenklad variant av BankID som i princip bara funkar till swish och Swedbank apparna. Visserligen har vi inte provat mer än dom tjänsterna eftersom våra pojkar 9år/11år har sitt fysiska kort att handla med.

men annars så är lösningen med swedbank+swish+bankID den smidigaste lösningen som vi har provat, har provat bl.a Gimi med :slightly_smiling_face:

1 gillning

Att det är just 13år är inte en slump. Många amerikanska företag tillåter inte yngre användare pga COPPA ett lagpaket som ställer krav på hur företag behandlar personuppgifter för barn under 13 år. Istället för att följa reglerna och implementera de åtgärder som lagen kräver väljer många företag helt sonika att utesluta barn 0-12år som användare.

4 gillningar

Vad samhället går framåt. Själv fick man vänta tills man var 16 för att få ett bankkort. Minns fortfarande hur jag stoppade in kortet för första gången i en bankomat och fick välja en pin-kod. Kortet användes endast för att ta ut kontanter…

3 gillningar

Ah, snyggt! Tack @w00t - det hade jag ingen aning. :pray:

Slutar aldrig förvånas över kompetensen i forumet. :heart:

1 gillning

Hej @janbolmeson!

Det stämmer att det kan vara lite förvirrande med Mobilt BankID och faktum är att banken bestämmer vilken ålder de tillåter. Nordea har t.ex. ingen åldersgräns.

Som ni har varit inne på har även Swedbank en egen lösning som kallas Mobilt SäkerhetsID. Det fungerar för den egna internetbanken och Swish, men fungerar inte utanför Swedbank.

Däremot kan hon få ett Mobilt BankID från Swedbank om hon är över 12 år. Har hon haft internetbanken i mer än 6 månader, kan ni skaffa det själva via internetbanken. Om inte, behöver ni gå till ett bankkontor.

Hoppas det hjälper!

Mvh
Viktor på Opti

2 gillningar