Kanske inte exakt rätt kategori men….
Min dotter på 16 ska öppna ett sparkonto. Finns det något ställe där en 16åring kan öppna utan oss föräldrar med?
Om det inte finns. Var öppnar vi ett smidigast, gärna med BankID. För vi bor långt från varandra.
Kanske inte exakt rätt kategori men….
Min dotter på 16 ska öppna ett sparkonto. Finns det något ställe där en 16åring kan öppna utan oss föräldrar med?
Om det inte finns. Var öppnar vi ett smidigast, gärna med BankID. För vi bor långt från varandra.
När jag letade för något år sedan hittade jag inget sparkonto med vettig ränta som minderåriga kunde öppna. Alla storbanker erbjuder sparkonton (ICA Banken går säkert att öppna på distans då de inte har kontor), men räntan är ofta mycket dålig.
Vi löste det genom att jag öppnade ett nytt sparkonto i mitt namn där vi satte in barnets pengar. Räntan blev bra, men jag behövde utföra uttag och saldokontroller.
Volvofinans Sparkonto kan vara värt att undersöka om det passar era behov. De brukar ha hyfsad ränta. (För närvarande 3,25 %)
För att öppna ett sparkonto för barn/omyndig legitimerar sig en av vårdnadshavarna med BankID och påbörjar öppnandet av sparkontot. När det är klart loggar nästa vårdnadshavare in och signerar.
https://www.volvofinans.se/fa-hjalp/hur-oppnar-jag-sparkonto-for-barn/
Mina kids har LF, kass ränta. En vårdnadshavare behöver vara på plats och den andra via bankID.
Kidsen hade Handelsbanken förut, helt kass. Papper som ska signeras, dosor och annat skit.
Vi skaffade konto på Skandia med något paket för ett antal år sedan. Där kan man ha sparkonto också. Det är inte ”bäst” men klart godkänt.
Vi vårdnadshavare öppnade konto till 12-åringen på Länsförsäkringar Bank. Vi satt vid samma telefon och pratade (men 3-partssamtal borde funka) och fick logga in med BankID var för sig.