Mitt barn fyller snart 8 år och har fått veckopeng i ett par år nu och börjar förstå ganska bra hur mycket han kan köpa men pengarna, mm. Vi använder appen Gimi där han får se hur mycket han har i ett låtsas konto och pappa eller jag betalar och “ta bort” pengarna från kontot när han vill köpa något. Vi har också ett separat sparkonto (i mitt namn) vilket han inte vet om än som vi tänker använda till körkort, mm. och för att ge honom pengar när han fyller 18.
Utöver det här vill jag gärna att han ska få lära sig om att spara pengar och tänka lite mer långsiktigt. Jag kommer inte från Sverige ursprungligen och i mitt hemland är det vanligt att barnkonto betalar minst lika mycket ränta som vuxen sparkonto och att barn har full tillgång till pengarna med bankkort (och visst kan föräldrarna bestämma sig för att ta hand om kortet om barnet är ung). Här verkar det som om man antingen kan ha barnbankkonto med kort och utan ränta, eller sparkonto till barnet med ränta men där ingen kan få tillgång till pengarna innan barnet fyller 18. Jag letar efter ett konto där barnet får sätta in typ 10kr varje vecka, få ränta (inte så mycket, visst, men lite iaf!) och där han kan få tillgång till pengarna omedelbart om han (och vi) vill det. Finns det ett sånt?
Välkommen till forumet! ![]()
Toppen att ni utbildar nästa generation. Men, jag tillåter mig att gissa att därifrån du kommer är visserligen sparräntan högre än här, men då är nog också låneräntan det.
Effekten här blir att med lägre bolåneräntor blir sparräntorna också sämre, om man inte väljer en produkt där man antingen låser upp sparkapitalet eller har det på en nischbank, vilket brukar kunna innebära andra problem som inte passar en 8-åring.
Men, det kommer säkert några kloka tankar och alternativ i tråden snart, speciellt från någon med yngre barn än mina. ![]()
Alltså… det lättaste är nog att ni har ett vanligt bankkonto med kort (finns barn-produkter för det hos storbankerna) och att ni som vårdnadshavare belönar saldot på kontot med ”ränta” om beloppet finns kvar vid ett givet tidsintervall, förslagsvis månadsvis. Då förstärker ni ju barnets sparande och kan överdriva räntesatsen helt efter eget tycke och smak.
Junior får veckopeng. Om saldot på kontot efter en månad är högre än tidigare månad så ”förräntas” kontot med en extra veckopeng ![]()